sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:216

פרק ה פסוק ב נחלתנוּ נהפכה לזרים בתינוּ לנכרים : בפסוק זה פותחים המתלוננים בתיאור גילויי החרפה שנכפתה עליהם . מכאן ועד פסוק ז אין הם מאשימים את אויביהם ישירות ; בפסוקנו הם נוקטים בפועל הסביל " נהפכה " ( וראו בדומה בפסוק ה : " נרדפנו " , ואין הרודפים נזכרים שם ) . האם בהימנעות מהפניית אצבע מאשימה במישרין כלפי משעבדיהם מבקשים המקוננים לרמוז כי האחריות לסבלם מוטלת על ה ' ? יתכן שמילת " נחלתנו " , בלשון יחיד , מכוונת לארץ כולה שניתנה לבני ישראל לנחלה , על דרך האמור בפסוק : " הארץ הטובה אשר ה ' אלוהיך נותן לך נחלה " ( דברים ד , כא ) , אך מאידך גיסא אפשר שהכוונה לנחלתו הפרטית של כל איש ואיש , בתקבולת ל " בתינו " , והשוו : " וחמדו שדות וגזלו ובתים ונשאו ועשקו גבר וביתו איש ונחלתו " ( מיכה ב , ב ) . " נחלתנו נהפכה לזרים " פירושו שהנחלה נסבה , עברה לשליטתם של אחרים , כפי שהוא גם בקללה שבדברי ירמיהו ( ו , יב ) : " ונסבו בתיהם לאחרים שדות ונשים יחדיו " . למשמעות זו של הפועל הפ "ך במשמעות של סב " ב ראו לדוגמא גם את האמור על מלכת שבא עם סיום ביקורה אצל שלמה : " ותהפוך ותלך לארצה " ( דברי הימים - ב ט , יב ) , היינו : הסתובבה ללכת . ברישא של פסוקנו מהדהד הפסוק מספר ישעיה : " ארצכם שממה עריכם שרופות אש אדמתכם לנגדכם זרים אוכלים אותה ושממה כמהפכת זרים " ( א , ז ) . פסוקנו נראה כמבאר את הצירוף הקשה ( " מהפכת זרים " ) שבדברי הנביא : נחלה שנתחלפה הבעלות עליה ונמסרה לזרים , שהם בני עם אחר . פסוקנו מלמד כי גם הבתים עברו לשליטתם של אחרים , אך גזילת הנחלה נזכרת בפסוקנו לפני גזילת הבית ( בהיפוך מסדר הרכיבים הללו בפסוק המצוטט לעיל מדברי מיכה ) . בסדר זה יש משום העצמה : לא רק שהשדה נלקח , אלא אף הבית , ויושביו נותרו אפוא ללא קורת גג לראשם . בגורלם המר של המקוננים מהדהדות נוסחות קללה שרווחו במזרח הקדום , כגון קללת אסרחדון מלך אשור , בחוזה שכרת עם המלכים הווסאלים , אשר תחול עליהם אם לא יקיימו את בריתם עמו : " בניכם לא ישלטו בביתכם , אויב זר יחלק רכושכם " ( שורות , ( 430 - 429 והשוו אל הפסוק המצוטט לעיל מדברי ירמיהו ( ו , יב ) . זר , נוכרי וחילוני המילים זר ונוכרי באות לא אחת כשהן נרדפות זו לזו , כמו בפסוקנו , וכן : " יהללך זר ולא פיך / נוכרי ואל שפתיך " ( משלי כז , ב ) , והשוו התקבולת : " לא יהיה בך אל זר / ולא תשחוה לאל נכר" ( תהילים פא , י ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help