sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

יעקב , ישראל וגם ישורון השם " יעקב " מצוי במגילת איכה שלוש פעמים , כמספר הופעותיו של השם " ישראל " ( שכולן בפרקנו ) . בלידת התאומים , יעקב ועשו , מקדים עשו לצאת מרחם האם , ונאמר : " ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב " ( בראשית כה , כו ) , ונדרש שמו על שאחז בעקב אחיו ( ניסיון לעכב את לידת האח , למושכו פנימה או לנסות ולצאת לפניו ?) . והנה , אפשר שמדרש שם זה בספר בראשית בא לדחות מדרש שם אחר , מחמיא פחות , שנשתמר בדברי הנביא הושע . הנביא המאשים את העם , צאצאו של יעקב , כי הוא הולך בדרך המרמה , מסביר את שם האב הקדמון : " בבטן עקב את אחיו " ( יב , ד ) , היינו שכבר בבטן רימה את אחיו ( והשוו לדברי עשו , לאחר שיעקב גזל את הברכה שיועדה לו : " הכי קרא שמו יעקב ויעקבני זה פעמיים" [ בראשית כז , לו ]) . שינוי שמו של יעקב ל " ישראל " על ידי המלאך שעמו נאבק מלווה במדרש שם : " כי שרית עם אלוהים ועם אנשים ותוכל " ( בראשית לב , כט ) , אך יש מי שהבין את השם ישראל מלשון ישר ( חילופי ש - ש שכיחים המה [ וראו להלן , עמוד . [( 163 ניסיון לקבוע לישראל את המשמעות של ישר ולעקור מן הלב את המחשבה שיעקב עוקבן , רמאי , התבטא גם ביצירת השם ישורון . אך כיבושיו של שם זה מעטים הם , והוא מופיע רק בשירות שבספר דברים ( לב , טו ; לג , ה ) ובדברי הנביא ישעיהו : " אל תירא עבדי יעקב וישורון בחרתי בו " ( מד , ב ) . דור שני ושלישי לחורבן בגילוי לב מספר לנו מדרש איכה רבה ( מהדורת בובר ) על התהליך שבו הולך זיכרון היסטורי חי וכואב ומטשטש במהלך הזמן . וכך הוא אומר ( בתרגום לעברית ) : " רבי ( יהודה הנשיא ) היה דורש את ' בילע ה '' בעשרים וארבע דרכים , ור ' יוחנן היה דורש בשישים דרכים " , ונזכור כי רבי הוא אחרון התנאים בעוד שר ' יוחנן המאוחר ממנו הוא כבר אמורא , וחזקה על המקורות שהדורות הולכים ופוחתים , וכיצד זה עדיף ר ' יוחנן על רבי ? וממשיך המדרש : " לא שר ' יוחנן גדול מרבי , אלא רבי , על שהיה סמוך לחורבן בית המקדש , היה נזכר והיה דורש ובוכה ומתנחם וחוזר ובוכה ומתנחם ופוסק , ור ' יוחנן , על ידי שלא היה סמוך לחורבן בית המקדש , היה דורש והולך ולא פוסק " . רבי , יליד שנת 140 לערך , עוד יכול היה לפגוש בזקנים מופלגים שחורבן המקדש ( שלא לדבר על מרד בר כוכבא שאירע סביב שנת 135 ) היה לדידם זיכרון חי , בעוד שר' יוחנן יכול היה רק ללמוד על הדברים מתוך הכתובים ולהתייחס אליהם בפחות רגשנות . דברים דומים אפשר בוודאי לומר על ילידי הדור השני והשלישי לשואה של המאה העשרים . חוק זיכרון השואה והגבורה בשנת 1953 חוקקה כנסת ישראל את " חוק זיכרון השואה והגבורה " והביאה לייסוד " יד ושם " , כמוסד ממלכתי שתפקידו " לאסוף אל המולדת את זכרם של כל אלה מבני העם היהודי שנפלו ומסרו את נפשם , נלחמו ומרדו באויב הנאצי ובעוזריו , ולהציב שם וזכר להם , לקהילות , לארגונים ולמוסדות שנחרבו בגלל השתייכותם לעם היהודי " . בנאום הצגת החוק בפני הכנסת אמר מי שהיה שר החינוך באותם ימים , הפרופסור בן - ציון דינור , כי " דומה שכל תיאורי החורבן שבקינות הם חיוורים כלפי חורבן איום זה ( = השואה ) , אולי חוץ מן המשפט האחד : ' לא חמל את כל נאות יעקב ' , כי חורבן זה הקיף את כל ' נאות יעקב ' ... לא היתה כמעט אף קהילה אחת שניצלה בשלמותה , לא היתה אף קהילה אחת שיד הנאצים וגרוריהם ועוזריהם לא הגיעה אליה ... וכל זה נעשה אמנם בימי מלחמת העולם , אבל לא על שדה הקרב ולא על ידי המון משתולל , אלא על ידי השמדה ורצח מתוכננים מראש ומאורגנים על ידי השלטונות , על ידי מנגנון של מדינה , על ידי משטר שהוקם בדרך חוקית ... מעשי ההרג והרצח נעשו לעיני השמש , לעיני כל העולם שידעו על כך " . " מבצר ירושלים ללא החומות " , מעשה ידי האומן הסקוטי דיוויד רוברטס ( . ( 1864 - 1796 צויר בשעת סיור בירושלים בשנת . 1842

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help