sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

ה . קינות בא "ב הקינות במגילה ( להוציא האחרונה ) בנויות כאקרוסטיכונים , שירים שהאותיות הפותחות את טוריהם או בתיהם באות בסדר הא " ב . בספרות חז " ל ניתן לשירים כאלה הכינוי " אלפבטרין " , כגון : " אילין אמרין מזמורין ואילין אמרין אלפבטרין " ( = אלה אומרים מזמורים ואלה אומרים אלפבטרין [ קהלת רבה ז , יח ]) . בקינות הראשונה והשנייה שבמגילה ניצבות אותיות הא "ב כסדרן בראשי הפסוקים ( שבכל אחד מהם שלוש שורות ) . בקינה השלישית , לעומת זאת , הוקצו שלושה פסוקים בני שורה אחת לכל אות , וזו מופיעה בראש כל אחד מהם . בקינה הרביעית שתי שורות בכל פסוק והאות מופיעה בראש הראשונה . הקינה החמישית אינה ערוכה באקרוסטיכון , אך עדיין מספר שורותיה עשרים ושתיים , מעין מחווה לא " ב ( על טעם הפרידה מן הא "ב בקינה החמישית , ראו במבוא לפירושה ) . חז " ל , שהיו מודעים לזיקה שבין מספר פסוקי הקינה החמישית לבין מספר אותיות הא " ב , קבעו כי לשון הקללה " ויספתי ליסרה אתכם שבע על חטאתיכם " ( ויקרא כו , יח ) אכן מתגשמת במלואה במגילה . " אתם עברתם לפניי שבע עבירות , הרי ירמיהו בא ומקונן עליכם קינות שהן זין ( 7 = ) אלפא ביתין " ( איכה רבה , פתיחתא כ ) . לחישוב זה מגיע המדרש בעקבות ראיית פרק ג ככולל שלוש אלפביתין . מזמורים במקרא , שאינם אקרוסטיכונים אך מספר פסוקיהם אף הוא עשרים ושניים , הם מזמורי תהילים לג , לח ( לאחר פסוק כותרת ) , קג , ואפשר שיש במספר זה משום מחוה למספר אותיות הא " ב . המקרא מכיר מזמורים אקרוסטיכוניים נוספים , כגון תהילים קיט ( שמונה פסוקים לכל אות וכולם פותחים בה ) או השיר " אשת חיל " הנועל את ספר משלי ( לא , י - לא ) . יצירות הכתובות באקרוסטיכונים נתגלו גם בחיבורים מתקופת הבית השני - בספרו של בן סירא ובכתבי כת ים המלח - ומאוחר יותר בפיוט העברי הקדום ובשירת ספרד של ימי הביניים . האקרוסטיכונים אינם תופעה יחודית לספרות העברית , ונמצאו כמותם גם בבבל הקדומה ( ביצירות מן המאה השביעית לפנה " ס או שמא אף קודם לכן ) וכן בשירה היוונית , הרומית והערבית . אכן , האקרוסטיכון כובל את ידיהם של מחברי הקינות , אך בכל תקופה ובסוגים ספרותיים רבים היו יוצרים שכבלו את עצמם לדגמים צורניים נוקשים , כגון הסונטה , יצירה שירית שיש לה מספר שורות ומבנה קבוע . המשוררת וחוקרת הספרות לאה גולדברג רואה בשימוש בדגמים כאלו אתגר המאפשר ליוצר להביע רעיון יחודי למרות המגבלות שהדגמים האלה מטילים עליו . וכך היא אומרת בדברים שהיא מצרפת לתרגומי הסונטות של פטררקא ( איטליה , המאה הי " ד ) : " הצורות שפטררקא משתמש בהן אינן המצאתו הפרטית . כמשורר העומד לא בראשית התפתחותה של השירה בלשונו אלא בשיאה , הוא אוסף את כל הירושה של תרבות הדור שלפניו ... ובביטחון של אדריכל ששוב אשרי שיאחז וניפץ את עוללייך אל הסלע " ( פסוקים ח - ט ) . רק עם סיום המזמור מתבררת מידת אכזריותם של האויבים התובעים בפיהם " דברי שיר " ו " שמחה " ( פסוק ג ) . הם , שהרסו בית ועיר ושחטו עוללים , קוראים למשוררים לשיר ולנגן . ( והתרחשו , לדאבון לב , דברים מעין אלה גם בדורות האחרונים . ) סיום המזמור גם מבהיר את טעם בכיים של הגולים לבבל , היושבים על נהרות בבל ( פסוק א ) : לא רק הניתוק מציון עורר אותם לבכות אלא גם , ובעיקר , שבתם בתוך שוביהם האכזריים , מרטשי ילדיהם . " נבוזראדן מבעיר את ירושלים " , מתוך הספר , Figures de la Bible שהופיע בשנת 1728 בהולנד , מעשה ידי Gerard Hoet ואמנים אחרים . בתחתית העמוד ציון הפסוק שאליו מתייחס האיור ( מלכים - ב כה , ט ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help