sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

" הביטה " ו " הביט" בפסוקנו באה לביטוי התופעה של קרי וכתיב , שתי מילים ארמיות שתרגומן העברי הוא : הכתוב והקרוא - הבחנה בין צורת המילה הכתובה ( שממנה יש להתעלם ) לעומת הדרך שבה יש לקרוא אותה . הניקוד הוא כצורת הקרי . הערות כגון אלה מצויות רק בכתבי יד מימי הביניים ובדפוסים , אך הנוהג להבחין בין הכתיב לקרי מתועד כבר בספרות חז " ל ( נדרים לז ע " ב ) . יש וההפרש בין הקרי ( ק ' ) לכתיב ( כ ' ) הוא בין כתיב חסר קדום לכתיב מלא המאוחר ממנו , כגון במגילתנו : " חסדו ( כ ' ) - " חסדיו" ( ק ' ) ( ג , לב ) , או " חטאו " ( כ ' ) - " חטאיו " ( ק ' ) ( ג , לט ) , ויש והקרי והכתיב חולקים ביניהם בשל אותיות דומות כגון ו " ו ויו " ד : " שביתך " ( כ ' ) - " שבותך " ( ק ' ) ( ב , יד ) . לעיתים נמצא שצורת הקרי מוסיפה את ו " ו החיבור , כפי שהוא , למשל , בתיבת " וזקנים " ( ד , טז ) או " ולא " ( ה , ה ) , ומחוץ למגילה נמצא שימוש בקרי וכתיב גם כדי לשמור על לשון נקייה , כגון " " ובעפולים " ( כ ' ) - " ובטחורים" ( ק ' ) ( דברים כח , כז ) , " ישגלנה " ( כ ' ) - " ישכבנה " ( ק ' ) ( שם , פסוק ל ) . נדירה יותר הופעת " קרי ולא כתיב " ( רות ג , ד ) או " כתיב ולא קרי " ( כגון מלכים - ב ה , יח ) . מקרה של קרי קבוע ( שאינו מסומן בהערות המסורה ) הוא קריאת השם המפורש על פי ניקודו : " אדוני " , כפי שהוא למשל לעיל בפרק א , פסוקים ה או ט . הבטה וראייה במדרש איכה רבה מבקשים שני חכמים להבדיל בין משמעותם של השורשים רא " ה ונב " ט : " ר ' יודן אמר : הבטה מקרוב וראייה מרחוק ; הבטה מקרוב , שנאמר ' ויבט והנה מראשותיו עוגת רצפים ' ( מלכים - א יט , ו ) , וראייה מרחוק , שנאמר ' וירא את המקום מרחוק ' ( בראשית כב , ד ) . ר ' פינחס אומר : הבטה מרחוק , שנאמר ' הבט משמים וראה ' ( תהילים פ , טו ) , וראייה מקרוב , שנאמר ' וירא כי לא יכול לו ויגע בכף ירכו ' ( בראשית לב , כו ) " . למען האמת יש להודות שחלוקה זו היא מלאכותית ולפנינו מילים נרדפות הבאות במקרא פעמים רבות אף בתקבולות , כגון " לא הביט אוון ביעקב / ולא ראה עמל בישראל " ( במדבר כג , כא ) , אלא שהמדרש יוצא מתוך הנחה שאין מילים מיותרות במקרא וכל מה שנראה ככפילות זקוק להסבר . לפיכך על ה ' להביט מרחוק וגם לראות מקרוב בצער עמו . קינה על קינה הקינה הראשונה הנאמרת בליל תשעה באב לאחר קריאת מגילת איכה - הן בנוסח אשכנז והן בנוסח עדות המזרח - פותחת במילים " זכור ה ' מה היה לנו " . בנוסח עדות המזרח זו קינה כללית בתוכנה ( " באתי במעמקי מים ומכאובי נגדי תמיד " או " גלה כבודי ומאורי הועם " ) , ואילו בנוסח אשכנז הולכת הקינה ומפרטת את פסוקי פרקנו אחד לאחד , בעיקר תוך הצבעה על עקרון החטא והעונש . כמעט כל מה שנאמר בפרק זה מתבאר כעונש ראוי על התנהגות דתית או חברתית פגומה , כגון " עבדים משלו בנו כי שילוח עבדים ביטלנו " ( ראו המסופר בירמיה פרק לד ) , או " מימינו בכסף שתינו כי ניסוך המים בזינו " ( ואפשר שרומז למסורת [ סוכה ד , ט ] על כהן צדוקי שלא ביצע מצוה זו כראוי " ורגמוהו כל העם באתרוגיהן " ) , וראו לדוגמאות נוספות להלן , עמודים . 219 , 217 נרות במסגרת הפרויקט " לכל שם יש נר " - יוזמתה של העמותה " שם ונר " - שבו הונצחו ביום השואה תשע " ו 6 , 000 מתוך מיליוני הנספים בשואה על גבי נרות נשמה שנשאו את שמותיהם ופרטיהם האישיים . בצד הזיכרון הקולקטיבי לנרצחים כולם , נותנים נרות אלה ביטוי לסיפוריהם של פרטים , דבר המעצים את זיכרונם . הצלמת : מלינה ברומיגר .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help