sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:148

חלק שלישי / פסוקים מ - מח ציבור הסובלים מיד ה ' מבקש לשוב אליו פרק ג פסוקים מ - מב פסוק מ : נחפש ׂה דרכינוּ ונחקרה ונשׁוּבה עד ה ' : פסוק מא : נש ׂא לבבנוּ אל כפים אל אל בשמים : פסוק מב : נחנוּ פשענוּ וּמרינוּ אַתה לא סלחת : פסוק מ : המקונן הבין כי חטאיו הם שגרמו לסבלו , שכן האלוהים מעניש אותו על עוונותיו . הוא גם יודע שאלוהים נחן במידות החסד והרחמים . כיוון שציבור שומעיו , הנמקים בסבלם , בצרתם הלאומית , מבקשים עתה לחזור בתשובה , הוא מבליע בדבריו את התקוה כי אפשר שתשובתם תעורר את סליחת ה ' ורחמיו . " נחפשה דרכינו " פירושו : נבחן את דרכינו ( השוו משלי כ , כז : " נר ה ' נשמת אדם חופש כל חדרי בטן " ) , נחקור אותן , ואומר ר ' יוסף קרא ( נוסח ב ) כי האדם יבקש לדעת " באיזה עוון יסורין באו עליי " . הכרת חטאם והכרה בחטאם תאפשרנה להם לחדול ממנו ולשוב עד ה ' , וראו לדוגמא על השימוש בשורש שו "ב בצירוף מילית " עד " : " בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה ... ושבת עד ה ' אלוהיך ושמעת בקולו " ( דברים ד , ל ) , וכן : " שובה ישראל עד ה ' אלוהיך כי כשלת בעוונך " ( הושע יד , ב ) . פסוק מא : הציבור החוזר בתשובה הבין כי ה ' התיר לאויביהם מרצונו ( " מלבו " [ פסוק לג ]) , לגרום לסבלותיהם , וכעת הוא נושא את לבו אל האלוהים שבשמים ; לב אל מול לב . " אל כפיים " פירושו כמו " על כפיים " , שכן חילופי אל - על רווחים במקרא , ותרגום השבעים אכן גורס כאן " על " . נשיאת כפיים , הרמתן , היא תנועה המלווה את התפילה , כגון : " שפתיי ישבחונך כן אברכך בחיי בשמך אשא כפיי " ( תהילים סג , ד - ה ) , והשוו הפירוש על א , יז . הרצון להתקרבות אל האל המרוחק שבשמים הוא המתבטא בנשיאת כפיו של האדם כלפי מעלה , וכך הוא מתקרב , ולו במעט , אל אלוהיו . בתלמוד נמצאת תפיסה דומה לזו של פסוקנו , שאין להסתפק בנשיאת כפיים , במה שנראה כמצוות אנשים מלומדה , ועל כן יש לשאת על הכפיים את הלב , להרימו לקראת האלוהים : " אין תפילתו של אדם נשמעת אלא אם כן משים נפשו בכפו " ( תענית נח ע " א ) . כביטוי לאותו רעיון היו פרשנים שהציעו לגרוס בפסוקנו " נשא לבבנו ואל כפינו " , היינו לא בזכות הכפיים המושטות אל האלוהים הוא ישמע את קולנו אלא בזכות לבבנו . פירוש נאה הוא , אף שאיננו מחויב . התרגום הארמי מבין אחרת את הרישא של הפסוק ואומר ( בתרגום חוזר לעברית ) : " נזכך את לבנו ונשליך חמס וגזל מכפינו ונשוב אל האלוהים שמקום שכינתו בשמי מרום " . פסוק מב : כעת מודה הקהל בגלוי בחטאו : " נחנו פשענו ומרינו " . הצורה הנדירה " נחנו " , שכמוה כ " אנחנו " ( בראשית מב , יא ; שמות טז , ז ומעט מקרים נוספים ] נדרשת , כמובן , מן המבנה הספרותי התובע את פתיחת הפסוק באות נו " ן . הציבור מודה כי מרד בה ' . זו משמעותם היסודית של השורשים פש " ע ( " ויפשע מלך מואב במלך ישראל"

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help