sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

מן התכונות האופייניות לקינה המקראית ניתן להזכיר את ציון שבח המת או העיר החרבה ( שמואל - ב א , כב - כד ; יחזקאל יט , י - יא ; איכה ב , טו ) , עימות העבר עם ההווה הנורא ( איכה א , פסוקים א , ז ; ד , ה ועוד ) , ציון שמחת האויב לאיד ( שמואל - ב א , כ ; ישעיה יד , ז - ח ; איכה א , פסוקים ז , כא ; ב , טז - יז ) וקריאה לשומעים לבכות ( איכה ב , יח - יט ועוד ) . בקינות על עיר ומקדש יש מקום גם לקריאה לנקם ( שם ד , כא - כב ) . הקינות במגילת איכה יחודיות בכך שהן עומדות גם על תכונותיהם הרעות וחטאיהם של יושבי העיר ההרוסה , ויש בהן גם הצדקת החורבן שהובא על ידי האל . הקינות העתיקות ביותר על חורבן ערים הן הקינות השומריות ( שזמנן מסביבות המאה העשרים לפנה " ס ) . בקינות על הערים אור , ארך , ניפור וארץ שומר ניכר המבנה האנטיפוני : מקונן יחיד נשא את הקינה , ובסיום כל בית השיב לו הציבור במעין פזמון חוזר . הקינות השומריות ארוכות בהרבה מאלה המקראיות ומשולבים בהן פרטים היסטוריים , כגון שם הכובש ושם המלך שבימיו אירע הכיבוש . הקינות השומריות גם מרבות לספר על מעשי האלים ועל תגובותיהם בזמן החורבן . חוקר הספרות השומרית , פרופ ' יעקב קליין , תרגם את הקינה על חורבן אור , בירת שומר . המקונן פונה לעיר ומקונן עליה ואז פונה הוא אל האלה נינגל אשת ננה - סין , אלוהי העיר , ואף היא מתבקשת לקונן על העיר ומקדשה ולהתחנן בפני האלים כי ירחמו על אור . בסיום הקינה נקרא ננה - סין לשוב אל עירו ומקדשו ולקומם את הריסותיהם . ניתן להצביע על כמה וכמה קווי דמיון בין הקינה השומרית לקינות שבמגילת איכה , כגון הקביעה כי חורבן העיר נובע מגזרה אלוהית , ואילו האויב , מהרסה של העיר , אינו אלא מטה זעמו של האל , אשר עזב את העיר בטרם תהרס . גם בקינה השומרית וגם במגילת איכה מופיעה דמות נשית מקוננת , אך בעוד שבקינה השומרית המקוננת היא אלה , הרי שבמגילת איכה זו ירושלים המאונשת - אם ואלמנה המבכה את יושבי העיר . קטעים מן הקינה השומרית יובאו להלן , במהלך הפירוש . מגילת איכה על חמשת פרקיה אינה מאגדת בקרבה את כלל הקינות שנתחברו תחת רושם החורבן . המאורע הטראומטי של מפלת העיר והמקדש , מות רבים מיושבי העיר והיציאה בגלות מהדהד באופנים שונים בכמה פרקי קינה בספר תהילים , והמובהקים שבהם הם המזמורים עד , עט ו - קלז ( ובשני האחרונים נדון להלן בקצרה ) . מזמור עט נכתב בעקבות הרושם הנורא שהותיר טימוא המקדש , שאליו מצטרפים אסונות נוספים - הרס העיר ומות בניה : " אלוהים באו גויים בנחלתך טימאו את היכל קודשך שמו את ירושלים לעיים . נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ . שפכו דמם כמים סביבות ירושלים ואין קובר" ( פסוקים א - ג ) . מעללי האויבים הם פועל ישיר מכעס האלוהים על עמו : " עד מה ה ' תאנף לנצח תבער כמו אש קנאתך " ( פסוק ה ; השוו עד , א ) . המתפללים מפגיעים בה ' לתעל את זעמו ולהפנותו כלפי הגויים שהתנכלו להם . במזמור זה ניכר נושא צידוק הדין , אך זה כרוך בציפייה לרחמים : " אל תזכור לנו עוונות ראשונים מהר יקדמונו רחמיך כי דלונו מאוד " ( פסוק ח ) . הבקשה לסליחה נובעת מדאגה לשמו של ה ' : " והצילנו וכפר על חטאתנו למען שמך" ( פסוק ט ) . נכון , העותרים היו חרפה לשכניהם ( פסוק ד ) , אך גם ה ' היה לחרפה ( פסוק יב ) , ומכאן נובעת קריאתם לנקם : " והשב לשכנינו שבעתיים אל חיקם חרפתם אשר חרפוך אדוני " ( שם ) . לפי מסכת סופרים ( יח , ד ) יש לומר מזמור זה בתשעה באב יחד עם מזמור קלז . מזמור קלז נושא בחובו את החוויה הבלתי אמצעית הקרובה כל כך של החורבן ותוצאותיו . הגולים שהגיעו לבבל לא השתחררו מקולות ההרס וממראות המוות הנותנים את אותותיהם באופן שבו הם פונים אחורה ומתבוננים על עברם . סמיכות הזמנים בין חוויית החורבן לחיבורו של המזמור מסבירה גם את העדרם של מנגנוני חשיבה המאפשרים התמודדות עם הלם החוויה ; אין במזמור כל רמז לצידוק הדין ! כיצד מתמודדים המשוררים עם זכר הטראומה ? השבתת עבודת הקודש במקדש ורמז לחורבנו מתבררת מזהותם של המשוררים , הלוויים שהגיעו בבלה וכינורותיהם בידם , ובבבל לא ישירו עוד את שירם , " שיר ציון " ( פסוק ג ) , " שיר ה '" ( פסוק ד ) . לשיר את שיר ציון לא ישירו , אך הם נשבעים לזכור את ירושלים : " אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני . תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי " ( פסוקים ה - ו ) . מקריאת המשוררים לאלוהים לזכור לבני אדום את דבריהם , " ערו ערו עד היסוד בה '" ( פסוק ז ) , למדים אנו על כוונת הפולשים להרוס את העיר עד שלא יוותר לה ציון וזכר , והרי רמז לחורבן ירושלים . מצאנו אפוא רמזים הן לחורבן המקדש והן לחורבן העיר , אך על הנורא באסונות נלמד בעקיפין מן הקריאה לה ' ליטול נקמה מבבל . גם הפעם לא יאמר - יוזכר במפורש כי נטבחו ילדי ירושלים , אך הזיכרון הסמוי עולה מבקשת הנקם בבת בבל על דרך מידה כנגד מידה : " בת בבל השדודה אשרי שישלם לך את גמולך שגמלת לנו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help