sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:147

לחידה , להתנהגותו המוזרה לכאורה של האלוהים , המניח למעשים כה קשים , כדיכוי אסירים והטיית משפט , להתרחש לנגד עיניו . והתשובה : חטאיו של האדם הם שגרמו , וראוי לו לאדם להודות בכך ולהכות על חטאיו . עם זאת , מילות שאלה ומילות שלילה מתחלפות לא אחת ביניהן ; פירושה של " מה " יכול להיות " לא" ופסוקנו מבקש אפוא לומר , כי אין ראוי ל " אדם חי " להתאונן ( = להתלונן , מן השורש אנ " ן , ראו במדבר יא , א : " ויהי העם כמתאוננים רע באוזני ה '" ) , והרי כל עוד הוא חי , " אולי יש תקוה " ( פסוק כט ) . יתרה מזאת , כאמור , אל לו לאדם להתאונן , שהרי חטאיו הם שהביאו עליו את עונשו , וגם אם היה קרבן לרעות רבות , הרי שעוונותיו הם שגרמו , ככתוב בתהילים לח , ד : " אין מתום בבשרי מפני זעמך אין שלום בעצמיי מפני חטאתי " . בסופו של החלק הראשון של הקינה ( פסוק יח ) התברר כי הנושא , הגורם לסבלו של המקונן , הוא האלוהים . בסיומו של חלקה השני נודע כי האלוהים ( שהוא רחמן ורב חסד ) מניח לבני האדם לסבול בגלל חטאיהם ( עד שירחם עליהם ) . מה , מי ולמה יש ומילות שאלה זוכות למשמעות של מילות שלילה . כך , כאמור , בפסוק לט וכך במסופר על בני ישראל המואסים בבית דוד ואומרים : " מה לנו חלק בדוד / ולא נחלה בבן ישי " ( מלכים - א יב , טז ) , כשבפסוק מקביל לו בפי שבע בן בכרי המורד בדוד נאמר : " אין לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי " ( שמואל - ב כ , א ) . כך יש להבין גם את שאלתם הרטורית של המפקפקים בכוחו של שאול : " מה יושיענו זה " ( שמואל - א י , כז ) , כלומר : לא יושיענו זה , וכן גם בפתגם : " מה ' מצעדי גבר ואדם מה יבין דרכו " ( משלי כ , כד ) - אין בכוחו של אדם להבין את תוכניתו של ה ' . לעיתים " מה" משמעותו כמו " אל " , כגון בדברי אלוהים למשה : " מה תצעק אליי " ( שמות יד , טו ) . גם מילת השאלה " מי " מתפרשת פעמים רבות כמילת שלילה ; השאלה " מי כמוכה באלים ה '" ( שמות טו , יא ) מוצאת את מקבילתה בקביעה : " אין כמוך באלוהים אדוני " ( תהילים פו , ח ) , ופירוש האמירה " פן אשבע וכיחשתי ואמרתי מי ה '" ( משלי ל , ט ) הוא החשש שהשפע יביא את האדם להכחיש את קיומו של ה ' . ואשר למילת השאלה " למה " : כאשר עונה המלאך ליעקב כשזה מבקש לדעת את שמו , " למה זה תשאל לשמי " ( בראשית לב , ל ) , כוונתו לומר : אל תשאל לשמי ( וכן בשופטים יג , יח ) . כוונת רבקה האומרת ליעקב " למה אשכל גם שניכם יום אחד " ( בראשית כז , מה ) היא : אל אשכל ; ומשה המבקש לשכנע את האלוהים שלא יכעס על עמו נוקט במילת השאלה " למה ה ' יחרה אפך בעמך" ( שמות לב , יא ) , וכוונתו : אל יחרה אפך . בפסוק הבא לאחר מכן , " למה יאמרו מצרים לאמור ברעה הוציאם להרוג אותם " , הכוונה היא : אל יאמרו מצרים . היש אדם שאינו חי ? מדרש איכה רבה לפסוק מציע לו בשם ר ' ברכיה הבנה חדשה , שיסודה אולי בתמיהה האם קיים אדם שאינו חי : ' " מה יתאונן ' על חי העולמים . אם מבקש הוא להתאונן – יתאונן על חטאיו " . לפי דרשה זו תיבה " חי " עוסקת באלוהים , המכונה לא אחת בתואר " חי העולמים " , ואם סובל האדם ומתענה – אומר המדרש – אין לו לבוא בתלונות אל האלוהים אלא על עצמו בלבד . " אשמנו " , הכאה על חטא בבית כנסת בניו יורק ( . ( 1901 הצלם : מנדלקרן .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help