sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

בין עב לעב המכילתא דרבי ישמעאל ( בשלח - מסכתא דויהי , פרשה ה ) מצביעה על הבדל אדיר בין רופא בשר ודם לבין האלוהים : " בוא וראה , רפואתו של הקדוש ברוך הוא אינה כרפואת בשר ודם . רפואת בשר ודם , במה שהוא מכה אינו מרפא אלא מכה באיזמל ומרפא ברטייה ( = תחבושת ) , אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן , אלא במה שהוא מכה הוא מרפא " . וכראיה לאמירה זו ממשיך המדרש ואומר : " כשהגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לא הגלם אלא בעבים , שנאמר ' איכה יעיב באפו ה ' את בת ציון ' , וכשהוא מכנסן אינו מכנסן אלא בעבים , שנאמר ' מי אלה כעב תעופינה וכיונים אל ארובותיהם ' ( ישעיה ס , ח ) " . העב המשחיר את העולם ומסמל את הגלות האיומה הוא הוא גם הכלי שבאמצעותו יגאל העם וישוב לארצו מן המקומות שבהם נפוץ . " מאיגרא רמא לבירא עמיקתא" ניב ארמי זה , שתרגומו הוא : " מגג גבוה אל בור עמוק " , נזכר פעם אחת בספרות חז " ל , בתלמוד הבבלי ( חגיגה ה ע " ב ) וזאת בקשר לפסוקנו . וכך מסופר בו ( המקור בארמית ) : " רבי ( יהודה הנשיא ) היה אוחז בידו ספר קינות וקורא בו , כשהגיע לפסוק זה ' השליך משמים ארץ ' - נפל מידו , אמר מאיגרא רם לבירא עמיקתא " . מכאן נתקבל הניב לסמן כל מעבר חד מעמדה של גדולה , עושר או כבוד , לעמדה נחותה ביותר שעיקרה השפלה ואובדן . לא רק נפילה אל הארץ אלא אף אל תחתיתה . השימוש בביטוי זה איננו נפוץ בספרות הקדומה אך הוא מתועד לא מעט מאז המאה השבע עשרה . כגון בדבריו של הרב יעקב יהושע פאלק ( שחי בפולין במפנה המאות השבע עשרה והשמונה עשרה ) , במבוא לחיבורו " פני יהושע " , הכולל חידושים על התלמוד הבבלי . מסתבר שבשנת 1703 פרצה דליקה נוראה בעירו שהביאה למותם של רבים : " שליו הייתי בביתי ... ופתע פתאום היתה מעיר לגל הפוכה כמו רגע לא חלו בה ידיים ( ראו איכה ד , ו ) וקול זעווה לא שמענו כי אם קול הבעירה עד שנהרסו הבתים הושפלו עד לעפר ערו עד היסוד בהן ( ראו תיאור החורבן בתהילים קלז , ז ) ... ונהרגו כשישה ושלושים נפשות קדושות מישראל . ובתוך החללים גם כן מגרי ביתי זו אשתי הראשונה נשמתה עדן ואמה ואבי אמה , עד שהגיע גם כן ... לבתי הקטנה אחת היתה לאמה וחביבה עליי ביתר שאת . וגם אנכי הייתי מן הנופלים מאיגרא רמא לבירא עמיקתא ובאתי בעמקי מצולה בארץ התחתית ממש " . השימוש בשברי פסוקים ממגילת איכה וממזמור קלז - כמו גם בניב הארמי שמקורו בסיפור על קריאה במגילת איכה - בא לקשר את אסונו הפרטי של הכותב אל האסון הלאומי ההיסטורי של העם . בית כנסת ושמו " תפארת ישראל" בית הכנסת " תפארת ישראל " , המכונה גם בית הכנסת ניסן ב "ק ( על שם האיש שדחק להקמתו , והיה ראש הגבאים בו ) , נבנה בשנות השישים של המאה התשע - עשרה בזכות תרומה שהרים לבנייתו רבי ישראל מרוז ' ין . האגדה מספרת כי בית הכנסת עמד תחילה בלא כיפה משום שאזל הכסף שהיה נחוץ להשלמתו , וכאשר התארח הקיסר פרנץ יוזף בירושלים , הוא שאל מדוע אין לבניין כיפה , ולאחר שהשיבו לו כי בית הכנסת הסיר את הכובע לכבודו , הוא נהנה מן החידוד ותרם לבנייתה . במלחמת השחרור שימש בית הכנסת כעמדה ללוחמים ברובע , והוא נהרס בידי הירדנים ותכולתו נבזזה . כך הפך הפסוק " השליך משמים ארץ תפארת ישראל " למעין נבואה שהגשימה את עצמה . בערב יום ירושלים תשע " ד התקיים טקס הנחת אבן הפינה לשיקומו ושחזורו של בית הכנסת . בית הכנסת " תפארת ישראל " שבעיר העתיקה בירושלים . הצלם אינו ידוע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help