sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:214

פירוש חלק ראשון / פסוקים א - י פנייה לה ' שיפקח את עיניו וישים לבו לסבלם ולבושתם של המקוננים , שאותם הם תולים בחטאי אבותם פרק ה פסוק א זכרה׳ מההיה לנוּ הביטה ( הביט ) וּראה אתחרפתנוּ : פתיחת הקינה בפנייה ישירה אל האלוהים היא דרמטית . " זכור " כאן פירושו שים לב , אל נא תתעלם , כמשמעו לעיל ( ג , יט ) : " זכור עניי ומרודי " . משמעות זו עולה בקנה אחד עם השימוש בהיפוכו של השורש זכ " ר , בשורש שכ " ח , לקראת סיום הקינה : " למה לנצח תשכחנו " ( פסוק כ ) . המקוננים מפצירים - מתלוננים על כך שהאלוהים אדיש לסבלם ואין הוא שת לבו לאסון אשר קרה להם ( " מה היה לנו " ) . התרגום הארמי לפסוק חושש שמא יחשוב הקורא כי האסונות התרחשו על דרך המקרה , וכדי לבטא שיד ההשגחה בדבר הוא מתרגם ואומר ( בתרגום חוזר לעברית ) : " זכור ה ' מה שנגזר עלינו " , כאשר ברור כי הגזירה היא משמים ולא פרי יד המקרה . צלעו השנייה , הנרדפת , של הפסוק מביעה ביתר שאת הן את עוצמת תסכולם של הפונים אל האלוהים והן את תוקף תביעתם : " הביטה וראה " , כפל פעלים נרדפים , שבהופיעם יחדיו משמעותם היא חדה ומוחלטת : הביטה עתה , ללא דיחוי , וראה בצרתנו , כדוגמת : " ראה ה ' והביטה כי הייתי זוללה " ( א , יא ) , ועוד : " ראה ה ' והביטה למי עוללת כה אם תאכלנה נשים פרים עוללי טיפוחים " ( ב , כ ) . בשבר פסוק זה באה גם לביטוי התופעה של קרי וכתיב : בטכסט ללא ניקוד נכתב " הביט " אך המילה נוקדה לפי הקרי : " הביטה " . מהות אסונם של המתפללים , שהוצגה בעמעום בצלע הראשונה , " מה היה לנו " , מתבארת בשנייה : " חרפתנו " , היינו בושתנו , עליבותנו , השפלתנו , והשוו לעיל : " יתן למכהו לחי ישבע בחרפה " ( ג , ל ) . ביטויי החרפה יוודעו לקורא מן הפסוקים הבאים . לא על מוות והרס הם מתלוננים בזו השעה , אלא על הפגיעה האנושה ברגשותיהם . יש " זכור " ויש " זכור" מדרש איכה רבה לפסוקנו מקשר בינו לבין שני פסוקים אחרים שגם בראשם באה תיבת " זכור " . וכך הוא אומר בשם ר ' ברכיה : " אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא : ריבונו של עולם , הכתבת לנו בתורתך ' זכור את אשר עשה לך עמלק ' ( דברים כה , יז ) . לי עשה ולך לא עשה ? לא החריב את מקדשך ? " , האם רק על עם ישראל לזכור את מעשיו הנוראים של עמלק , המסמל כאן את אויבי ישראל לדורותיהם , בבל ורומי גם יחד ? גם על האלוהים לזכור זאת ועל כן עליו גם לפעול בהתאם , ומי שאין שכחה לפניו , כהמשך דברי המדרש , חייב גם לזכור " לבני אדום את יום ירושלים האומרים ערו ערו עד היסוד בה " ( תהילים קלז , ז ) ובעיקר , כאמור בפסוקנו , לראות בצער עמו ולחוס עליו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help