sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ד . סוגת הקינה במקרא ובעולמו הקינות הן יצירות שיריות המביעות אבל על מוות וחורבן . כשעוסקים אנו במקרא , מתברר שיש מהן קינות על היחיד וקינות על הציבור . קינות על היחיד הן , דרך משל , קינת דוד על שאול ויהונתן בנו ( שמואל - ב א , יז - כז ) או על אבנר בן נר ( שם ג , לג - לד ) . בסיפור בת יפתח נזכרת קינה ( שופטים יא , מ ) אך אין היא מצוטטת . בספר דברי הימים נזכרת קינת ירמיהו הנביא על המלך יאשיהו ( דברי הימים - ב לה , כה ) ושם נזכר גם , כאמור , אוסף קינות אשר קינה זו נכללה בו . קינה על ציבור , על בית ישראל , נושא הנביא עמוס ( ה , א - ב ) וקינה על מצרים מקונן הנביא יחזקאל ( לב , טז ) . הקינות שבמגילת איכה הן הדוגמות המובהקות לסוגה זו . אגב נזכיר כי הגיעו אלינו גם קינות - לכאורה , שהן שירי לעג , שמחה לאידו של אויב שנפל , כגון קינת הנביא ישעיהו על בבל ( יד , ד - כג ) . להלן , סעיף יב ) , ודומה כי יוסף בן מתתיהו , בן המאה הראשונה לספירה , המציין כי מספר ספרי התנ " ך הוא עשרים ושניים ( נגד אפיון א , ח , שורות , ( 40 - 38 מניח כי מגילת רות הסמוכה בתרגום השבעים לספר שופטים היא חלק מספר זה , וכי מגילת איכה הוא החלק המסיים את ספר ירמיהו . ג . מפלת יהודה וירושלים - רקע היסטורי קרב כרכמיש ( שנת 605 לפנה " ס ) , שבמהלכו גבר יורש העצר הבבלי נבוכדנאצר על פרעה נכו , שינה כליל את מאזן הכוחות במזרח התיכון . שמשה של מצרים שקעה וזו של בבל זרחה . כאשר שב נבוכדנאצר לאזור בשנת , 604 בשנה החמישית ליהויקים מלך יהודה , כבר הכיר ירמיהו בסכנה המאיימת על עצמאותה של ממלכת יהודה : " בוא יבוא מלך בבל והשחית את הארץ הזאת " ( ירמיה לו , כט ) . יהודה סרה למרותה של בבל בשנת , 603 ולפי המסופר במקרא ( מלכים - ב כד , א - ג ) נכנע יהויקים בפני נבוכדנאצר והעלה לו מס במשך שלוש שנים . בשנת 601 ניסה נבוכדנאצר לתקוף את מצרים בשנית , אך המערכה שהסבה אבדות כבדות לשני הצדדים לא הוכרעה , ונראה היה שחל כרסום בכוחה של בבל . על רקע זה התעורר יהויקים , שהומלך על ידי המצרים ( מלכים - ב כג , לד ) , למרוד באדוניו הבבלי . נבוכדנאצר הסתפק תחילה בשליחת גדודים בבליים כדי לפגוע ביהויקים , אך בשנת 598 עלו עבדי מלך בבל על ירושלים וצרו עליה , ויהויכין - יורשו של יהויקים - נכנע בפניהם ( שם כד , י - יב ) . נבוכדנאצר הטיל מס כבד על יהודה והגלה ממנה את העילית החברתית , את המלך ועמו עשרת אלפים איש , המנהיגים ובעלי המקצוע אשר יכלו לייצר נשק , כך שלא נותרו ביהודה אלא " דלת עם הארץ" ( שם , פסוק יד ) . נבוכדנאצר המליך תחת יהויכין את דודו , צדקיהו בן יאשיהו ( בשנת , ( 597 אלא שהממלכה , ללא שדרת השלטון וההנהגה הצבאית , כבר נצבה על כרעי תרנגולת . בירושלים נשמעו קולות של ציפייה לשובו של יהויכין מבבל , דבר הבא לביטוי בדברי חנניה בן עזור " הנביא אשר מגבעון " ( ירמיה כח , א - ד ) , אך ירמיהו תמך ביורשו , בצדקיהו , וצידד בזכות הכניעה לבבל וקבלת עולה ( שם לח , יד - כו ) . מתברר שצדקיהו לא שעה לעצתו של הנביא ; בשנת 594 באו ירושלימה מלכי האזור ( ירמיה כז , ג ) כדי לתכנן מרידה בבבל , כשהזמן ההולם למרד נמצא בעקבות הצלחת פסמתיך מלך מצרים במלחמתו בצור בשנת . 591 צדקיהו כרת ברית עם מלך מצרים והכול נערכו למלחמה בבבל , אך בשנת 588 עלה נבוכדנאצר וצר על ירושלים , וקורות הימים המרים שהביאו לחורבנה הגמור של יהודה וירושלים נמסרים לנו בפרוטרוט בספרים מלכים , ירמיה ויחזקאל . המצור על ירושלים החל בשנה התשיעית לצדקיהו וארך שנתיים ( מלכים - ב כה , א ; ירמיה נב , ד ) . כוח צבא מצרי , שהיה בדרכו לירושלים בשנת 587 כדי לסייע לה , נסוג ושב על עקבותיו ( ראו הפירוש על ד , יז ) , וירושלים המבודדת והרעבה ללחם לא עצרה כוח להילחם על נפשה . חומת ירושלים הובקעה בשנת אחת עשרה לצדקיהו ( , ( 586 וזה נמלט מן העיר אך נלכד בידי צבא הבבלים . את בני המלך שחטו לעיניו , את עיניו שלו עיוורו , והוא הובא בבלה ( מלכים - ב כה , ג - ז ; ירמיה לט , ד - ז ; נב , ז - יא ) . נבוכדנאצר לא הסתפק בכיבוש העיר אלא החריב אותה ואת מקדשה : " ובחודש החמישי בשבעה לחודש היא שנת תשע עשרה שנה למלך נבוכדנאצר מלך בבל בא נבוזראדן רב טבחים עבד מלך בבל ירושלים . וישרוף את בית ה ' ואת בית המלך ואת כל בתי ירושלים ואת כל בית גדול שרף באש . ואת חומות ירושלים סביב נתצו כל חיל כשדים ... ואת יתר העם הנשארים בעיר ואת הנופלים אשר נפלו על המלך בבל ואת יתר ההמון הגלה נבוזראדן רב טבחים . ומדלת הארץ השאיר רב טבחים לכורמים וליוגבים" ( מלכים - ב כה , ח - יב ) . הבבלים הפקידו את גדליה בן אחיקם כשליט על שארית הפליטה , אך הוא נרצח על ידי ישמעאל בן נתניה מזרע המלוכה , וכך הקיץ הקץ גם על שרידי האוטונומיה היהודית ( מלכים - ב כה , כב - כו ) . ממלכת יהודה וירושלים היו ואינן עוד .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help