sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

פירוש חלק ראשון / פסוקים א - י תיאור הריסת ירושלים על ידי ה' פרק ב פסוק א איכה יעיב באַפּוֹ א ֲדני את בת ציּוֹן השליך משמים ארץ תפארת יש ׂראל ולא זכר ה ֲדם רגליו ביוֹם אַפּוֹ : על תיבת " איכה " ראו הפירוש לפרק א , א . הפועל היחידאי " יעיב " גזור משם העצם " עב " ( = ענן ) , ומבאר ר ' יוסף כספי : " מטעם ( = במשמעות של ) עב וענן וחושך כטעם ' והחשכתי לארץ ביום אור ' ( עמוס ח , ט ) " ; והרי חושך ואפלה הם מסימניו של יום ה ' , יום הדין , וראו לדוגמא עמוס ה , כ : " הלא חושך יום ה ' ולא אור ואפל ולא נוגה לו " . ואפשר שיש בפועל זה גם רמז למשמעות נוספת : אלוהים מתעב ומטמא , הופך בזעמו את ירושלים ל " תועבה " , וראו תהילים קו , מ : " ויחר אף ה ' בעמו ויתעב את נחלתו " , ונחלתו קרויה בפסוקנו " בת ציון " , הבת שהיא ציון ( כגון מלכים - ב יט , כא : " בתולת בת ציון " ) . התיעוב שמתעב האלוהים את ירושלים הוא , על פי פירוש זה , עונש על דרך מידה כנגד מידה על התועבות שנעשו בארץ , כגון : " ולא יוכל ה ' עוד לשאת מפני רוע מעלליכם מפני התועבות אשר עשיתם ותהי ארצכם לחרבה ולשמה ולקללה מאין יושב כהיום הזה " ( ירמיה מד , כב ) . הפסוק פתח בענני שמים , והמשיך בתיאור מעשה הרס של ה ' , השלכת " תפארת ישראל " , המקדש ( בתרגום הארמי במפורש : " בית מקדשיה " ) , ממקום משכנו , מן השמים , אל הארץ וריסוקו . הצירוף " תפארת ישראל " הוא יחידאי במקרא . על תפארתו של המקדש ראו תהילים צו , ו : " הוד והדר לפניו עוז ותפארת במקדשו " . המקדש הוא גם שמימי - כגון : " ה ' בהיכל קודשו ה ' בשמים כסאו " ( תהילים יא , ד ) - אך גם ארצי , ובהמשך הפסוק מכונה המקדש הארצי בכינוי " הדום רגליו " , הוא השרפרף שעליו מניח המלך היושב על כס מלכותו את רגליו . ל " הדום " ככינוי למקדש ראו גם : " רוממו ה ' אלוהינו והשתחוו להדום רגליו קדוש הוא " ( תהילים צט , ה ) . לפולמוס עם התפיסה כי המקדש הוא ההדום ראו ישעיה סו , א : " השמים כסאי והארץ הדום רגליי אי זה בית אשר תבנו לי " . " לא זכר הדום רגליו " איננו עניין של שכחה ממש אלא של התעלמות ; אלוהים מסלק מעל פניו כל מחשבה על מקדשו . למשמעות זו של אי זכירה ראו לדוגמא : " אנכי אנכי הוא מוחה פשעיך למעני וחטאתיך לא אזכור " ( ישעיה מג , כה ) , וכן : " כל פשעיו אשר עשה לא יזכרו לו בצדקתו אשר עשה יחיה" ( יחזקאל יח , כב ) . היום שבו השחית ה ' את מקדשו הוא " יום אפו " , היום שבו זעם האלוהים , והשוו צפניה ב , ב - ג : " בטרם לא יבוא עליכם חרון אף ה ' בטרם לא יבוא עליכם יום אף ה ' ... אולי תסתרו ביום אף ה '" . ב " אפו " של ה' פותח הפסוק הראשון של הקינה וב " אפו " הוא מסתיים , ללמדך עד כמה נורא הוא כעסו של האלוהים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help