sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:213

" למה לנצח תשכחנו / תעזבנו לאורך ימים " ( פסוק כ ) . ובמיוחד יש להצביע על הבדל גדול בינה לבין קודמותיה , בכך שאינה ערוכה על - פי סדר הא " ב , ואף על פי כן מספר פסוקיה כמספר אותיות הא " ב - עשרים ושתיים . כיצד נסביר עובדה זו ? אי אפשר לתרץ אותה בכך שקינה זו נוספה על ארבע הראשונות בשלב מאוחר כדי להשלים את מניין הקינות לחמש ( כמספר חמשת חומשי תורה או חמשת הספרים שבתהילים ) , שהרי מה מנע את כותבה מלדבוק בדגם הקינות שקדמו לה ? אין זאת אלא שכוונת מכוון יש בדבר : במבוא לספר העלינו את ההשערה , כי הדפוס הנוקשה של הא "ב נועד לסייע למקוננים לכלוא את פרץ רגשותיהם במבנה שיקנה להן משטר וסדר וימנע מהן לגעוש בתוהו ובוהו . בהגיע אסופת הקינות אל סופה , ולקראת חוף המבטחים של התקוה " חדש ימינו כקדם " , אין עוד צורך בסכר האלפביתי , והמקונן יכול להסתפק רק במחוה לסדר זה , במניין של כ " ב פסוקים . " דברים רבים כהמה" בעל מדרש לקח טוב עומד על כך שהקינה החמישית כוללת עשרים ושניים פסוקים , אף שאין היא מסודרת על סדר הא " ב . ועניין זה הוא מסביר תוך קישור אל המסופר בספר ירמיה ( פרק לו ) אודות מגילה שכתב הנביא , שעל פי המסורת היא מגילת איכה . לאחר שהמגילה נקרעה בבזיון בחצרו של המלך יהויקים ( ראו לעיל , עמוד , ( 26 נאמר לנביא : " שוב קח לך מגילה אחרת וכתוב עליה את כל הדברים הראשונים אשר היו על המגילה הראשונה " ( פסוק כח ) . ואכן , ברוך , סופרו של ירמיהו , עושה כן , והוא לוקח מגילה חדשה " ויכתוב עליה מפי ירמיהו את כל דברי הספר אשר שרף יהויקים מלך יהודה באש ועוד נוסף עליהם דברים רבים כהמה" ( פסוק לב ) . בעל המדרש רואה במילים האחרונות שבפסוק זה רמז לכל אחד ואחד מפרקי המגילה : ' " ויכתוב ' - זו פרשת ' איכה ישבה בדד ' ( פרק א ); ' ועוד נוסף ' - זו פרשת ' איכה יעיב ' ( פרק ב ); ' דברים' - זו פרשת ' איכה יועם זהב ' ( פרק ד ); ' רבים ' - זו פרשת ' אני הגבר' ( פרק ג ) , שיש בה שלוש פעמים אלף - בית " ( והיא ראויה על כן לכינוי " רבים " ); ולבסוף : ' " כהמה ' - זו פרשת ' זכור ה ' מה היה לנו' ( פרק ה ) " , כאשר מילת " כהמה " נדרשת כאומרת כי פרק זה הוא רק דומה להם , כלומר לארבע הקינות האחרות . הדמיון הוא אפוא במספר הפסוקים אך לא בסדר האלף - בית שלהם . " ירמיהו מקונן על חורבן ירושלים " , יצירתו של רמברנדט הרמנזון ואן ריין ( , ( 1669 - 1606 שמן על בד , הולנד . 1630

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help