sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

ה ' ידע אפוא על עיוות משפטו של המקונן בידי אויביו , דבר שנעשה " נגד פני עליון " ( פסוק לה ) , היינו נגד עיניו , אך לא התערב בדברים . דיכאון דכ " א משמעו רמ " ס , הורדה כלפי מטה , ומכאן בפסוק לד : " לדכא תחת רגליו " , ובדומה בתהילים : " כי רדף אויב נפשי דיכא לארץ חיתי ( = נפשי ) הושיבני במחשכים כמתי עולם " ( קמג , ג ) . המדוכאים הם השפלים , הנמוכים , כעולה מן התקבולת : " להחיות רוח שפלים / ולהחיות לב נדכאים " ( ישעיה נז , טו ) , והריהם שבורים וכתושים : " קרוב ה ' לנשברי לב ואת דכאי רוח יושיע" ( תהילים לד , יט ) . מי שדיכאו אותו מכונה " דך " , והמשורר מייחל ומקוה ש " יהי ה ' משגב לדך ( היינו שירימהו משפלותו ) משגב לעיתות בצרה " ( תהילים ט , י ) . אגב : השם " משגב לדך " היה שמה של חברה שהוקמה בירושלים במחצית המאה התשע - עשרה על ידי בני הקהילה הספרדית במקום , כדי להציע שירותי בריאות לתושבי הרובע היהודי . מאוחר יותר הפך שם זה לשמו של בית חולים הקיים בירושלים עד היום . בימי הביניים נולד שם העצם " דיכוי " , המבטא השפלה ורמיסה של יחידים , קבוצות ועמים , כגון בפירושו של ר ' משה אלשיך ( צפת , המאה שש - עשרה ) לתהילים מד , כ : " דיכוי וייסורין " . בעת החדשה נוצרה בשפה העברית תיבת " דיכאון " הבאה לבטא מצב נפשי קבוע או חולף של שברון רוח , צער עמוק , דכדוך . הקישור בין השורש דכ " א לבין הנפש הוא קדום ומצאנו את הצירוף " מדכדך נפש " כבר בכתביו של החכם בן המאה השנייה לפני הספירה , בן סירא ( ד , ב ) , ואילו " דכדוכה של נפש " כתיאור רגעיו האחרונים של האדם , כשנפשו נחלשת אט אט ויוצאת ממנו , מצוי בספרות חז " ל ( כגון רות רבה ו , ד ) . עליון הכינוי " עליון " בזיקה לאלוהות מופיע כבר בספרות המזרח הקדום ( אוגריתית , פיניקית וארמית ) , בין כשמו של אחד האלים ובין כתוארו של אל ששמו אחר ( כגון האל בעל במסורת הכנענית ) . הופעות המילה " עליון " במקרא מהוות ברובן הגדול כינוי לאלוהי ישראל , כפי שהוא בפסוק לה , והוא הדין בהופעת " עליון" בתקבולת לשם אחר של האלוהים , כגון " אודה ה ' כצדקו / ואזמרה שם ה ' עליון " ( תהילים ז , יח ) , ואף ברשימה של שלושה שמות רצופים , כדברי בלעם : " נאום שומע אמרי אל / ויודע דעת עליון / אשר מחזה שדי יחזה " ( במדבר כד , ד ) . למרות הזיהוי הרווח במקרא בין " עליון " לבין אלוהי ישראל , דומה שנותרו בו פסוקים שבהם " עליון " כוון לאלוהות שאינה ישראלית . מעניין על כן להשוות בין ברכתו של מלכי - צדק מלך שלם האומר לאברם : " ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ " ( בראשית יד , יט ) , לבין דברי אברם בהמשך הפרק אשר מדגיש כי יש לזהות את " אל עליון " באלוהי ישראל : " הרימותי ידי אל ה ' אל עליון קונה שמים וארץ " ( שם , פסוק כב ) . בשירת " האזינו " כתוב : " בהנחל עליון גויים בהפרידו בני אדם יצב גבולות עמים למספר בני ישראל " ( דברים לב , ח ) , אך בנוסח השירה כפי שנתגלה בקומראן וכן כהשתקפותו בתרגום השבעים הגירסה היא אחרת : " למספר בני אל " , כלומר : עליון , ראש האלים ואלוהי ישראל גם יחד , חילק נחלות לבניו ; לכל בן נתן ארץ שהיא גם נחלתו של עם מן העמים העובד לאל זה , בעוד שאת עם ישראל שמר לעצמו . הפסוק בצורתו המקורית לא שיקף ככל הנראה אמונה טהורה באל אחד . אלפרד דרייפוס ניצב מול בית המשפט הצבאי הצרפתי , שעיוות את דינו ומצא אותו אשם בריגול ( והשוו גם עמוד . ( 151 ציור השער של Le Petit Journal מן ה - . 23 . 12 . 1894 האמן הוא הנרי מייר ( . ( 1899 - 1844

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help