sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

פרק ג פסוקים לד - לו פסוק לד : לדכא תחת רגליו כל א ֲסירי אָרץ : פסוק לה : להטּוֹת משפט גבר נגד פני עליוֹן : פסוק לו : לעות אָדם בריבוֹ א ֲדני לא ראָה : פסוק לד : שלושת פסוקי האות למ " ד פותחים בצורת מקור , " לדכא " , " להטות " , " לעוות " , ושלושתם ממשיכים את הקביעה שבפסוק לג : גם דיכוי " אסירי ארץ " איננו פרי גחמתו של האלוהים , אלא עונש הראוי להם על חטאיהם . אלוהים הוא הגורם אפוא לעינוים - דיכוים של " כל אסירי ארץ " , כל מי שהוענשו על ידו . לנרדפות בין ענ " ה ( שבפסוק הקודם ) לבין דכ " א , ראו : " עמך ה ' ידכאו / ונחלתך יענו " ( תהילים צד , ה ) . נראה שבביטוי " אסירי ארץ " ישנו גם רמז אל דרי השאול , וראו את הביטוי " ארץ תחתית " ( יחזקאל לא , יד ) המקביל אל " שאול תחתית " ( דברים לב , כב ) , והם הם המדוכאים - רמוסים תחת רגלי האלוהים . אגב : דיכוי , רמיסה תחת רגלי אדם , הוא גם ביטוי של השפלת אויבים מנוצחים , כגון האמור באויבי המשורר : " אמחצם ולא יוכלו קום יפלו תחת רגליי " ( תהילים יח , לט ) . מצבם של האסירים הנזכרים בפסוקנו דומה אפוא למצבו של המקונן , כפי שזה עוצב בחלקה הראשון של הקינה : " הכפישני באפר " ( פסוק טז ) , כלומר הורידני מטה עד עפר . מדרש איכה רבה לפסוק ( מהדורת בובר ) , המתקשה ככל הנראה בייחוס מעשי אכזריות שכאלה לאלוהים , קובע כי הפסוק מדבר בנבוכדנאצר הרשע , שהיה עושה בבני אדם ככל אשר רצה ( ראו דניאל ה , יט ) . פסוק לה : פסוק זה ממשיך את הרעיון של קודמיו : האלוהים התיר להטות משפט , ואף זאת עשה כעונש על חטא . הכינוי " עליון " לאלוהים ממחיש את הניגוד שבין מקומו במרומים לבין מקומם של המדוכאים בארץ , המושפלים עד עפר . הטיית משפט היא עיוותו , הסטתו מן הצדק והאמת , וראו : " לא תטה משפט אביונך בריבו " ( שמות כג , ו ) . אכן , הטיית המשפט בידי אויבו של החוטא אינה נסתרת מעיני האלוהים ; אדרבא , היא מתרחשת נגד פניו , היינו לנגד עיניו ( ראו ישעיה ה , כא : " הוי חכמים בעיניהם ונגד פניהם נבונים " ) ובהסכמתו . פסוק לו : פסוק זה חוזר על הרעיון של קודמו , כדי להדגישו , והוא מנוסח כשאלה רטורית : האפשר שהאלוהים לא ראה את עיוות דינו של האדם ? והתשובה שלילית . הוא ראה גם ראה , אך התיר זאת . " לעוות אדם בריבו " פירושו לעוות את ריבו , את משפטו , של האדם , שכן " ריב " הוא פעמים רבות " משפט " , כגון : " עד אשר יריב ריבי ועשה משפטי " ( מיכה ז , ט ) . לעיוות משפט ראו לדוגמא איוב לד , יב : " אף אמנם אל לא ירשיע ושדי לא יעוות משפט " . לשון עיוות הופיעה כבר בתיאור סבלו של המקונן בחלקה הראשון של הקינה : " נתיבותיי עיווה " ( פסוק ט ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help