sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

מבוא יוצרה של קינה זו רואה לנגד עיניו את מראות ההרס והחורבן שאירעו ב " יום אפו של ה '" ושומע את קולותיו . אך מה שהופך את הקינה השנייה לנוראה ולמצמררת מן הקינות כולן היא הצגת ה ' כאויבן האכזר , לכאורה , של יהודה וירושלים . אלוהים לוחם בירושלים , הורס והורג בזעמו ואינו נלאה ואינו עוצר . הוא הורס את מקדשו שלו , את מבצרי יהודה וארמנותיה ואת כל משכנות ארצו . הוא אוחז בקשת והוא שורף באש את כל הנקרה על דרכו . כן , גם לאויבים בשר ודם יש חלק כלשהו בחורבן , אך זאת אך ורק מפני שה ' מפנה להם דרך , מניח גם להם לבוא על סיפוקם . עיר המלוכה פסקה מלפעום , מוסדותיה שבתו והאנרכיה שוררת בכול . ובין ההריסות ניתן לראות את ההרוגים והמתים שנטבחו בידי האויב , וביניהם פעוטות שמתו ברעב , אחרים בושלו , נאכלו על ידי אמותיהם . אלוהים העניש את ירושלים על חטאה , והאצבע המאשימה מופנית כלפי הנביאים שהשמיעו לירושלים מה שנעם לאזניה , ולא עמד להם אומץ הלב לומר לה דברי כיבושין כדי להטותה לחזור אל דרך הישר . בפנייתו אל ירושלים מעורר המקונן את העיר לצעוק אל ה ' , להפגיע בו כי ירחם , אך גם כשזו תעשה כן , תהדהד בדבריה טרוניה כלפי אלוהים אשר לא חמל , הרג וכילה את בניה . גם הקינה השנייה , כראשונה , היא אלפא - ביתית , בת עשרים ושניים פסוקים . גם היא פותחת ב " איכה " ולכל פסוק שלוש שורות ( להוציא פסוק יט , וראו בפירוש ) . האות פ " ה קודמת בקינה זו לאות עי " ן , ועל כך ראו במבוא , סעיף ה . הקינה מתחלקת לשלושה חלקים : [ א ] תיאור הריסת ירושלים על ידי ה ' ( פסוקים א - י ) הדגש בחלק זה של הקינה מושם על הרס המקדש המכונה בשמות רבים : " תפארת ישראל " , " הדום רגליו " ( פסוק א ); " אהל בת ציון" ( פסוק ד ); " שוכו " , " מועדו " ( פסוק ו ); " מזבחו " , " מקדשו " , " בית ה '" ( פסוק ז ) . כמו כן מצביע המקונן על אובדן המנהיגות : המלך והשרים הלכו בגלות ; גם הכהנים אינם : " אין תורה " , והנביאים אינם זוכים למענה משמים ( פסוק ט ) . החלק הראשון מסתיים בתיאור אבלם של התושבים , מן הזקנים ( אף הם ממנהיגי העיר ) ועד הבתולות ( פסוק י ) . [ ב ] תגובתו של המקונן נוכח צרת העיר ( פסוקים יא - יט ) פתיחתו של חלק זה מתקשרת אל חתימת קודמו : המקונן מצרף את אבלו לאבלם של התושבים : אין הוא נותן ביטוי לצערו על הריסת העיר אלא על גורל הפעוטות המתים ברעבונם ( פסוקים יא - יב ) . בפסוקים יג - יד הוא פונה אל ירושלים ומודה כי אין לו במה לנחמה . אגב כך הוא תולה את האחריות לגורלה הנורא בנביאים שמעלו בתפקידם ולא דחקו בעיר לשוב בה מחטאיה . בפסוקים טו - טז מביא המקונן מתגובותיהם של עדי הראייה לחורבן : " עוברי דרך " שאינם מאמינים למראה עיניהם , לאובדן העיר רבת היופי , והאויבים השמחים למשבתה , לאידה . בפסוקים יא - טז אין האלוהים נזכר כלל . השינוי מתחולל בפסוק יז , כאשר המקונן גולה את אזנה של ירושלים שה ' הוא שתכנן וביצע את החורבן ושימח את אויביה . אזכור חלקו המכריע של ה ' במפלתה של העיר משמש כמעבר לקריאת המקונן לירושלים לפנות בתפילה ותחינה לה ' ( פסוקים יח - יט ) , ושוב תוך מתן דגש על מות העוללים ברעב . [ ג ] ירושלים קוראת לאלוהים לראות בתוצאות מעשהו ( פסוקים כ - כב ) גם ירושלים מקוננת על ההרג ולא על ההרס : הרג כהנים ונביאים במקדש , הרג בתולות ובחורים בחרב , ועל הכול גורל הפעוטות הגוועים ברעב . וכאן מגיע הזעזוע לשיאו : לא על מותם ברעב היא מתלוננת , אלא על כך שהרעב דחק באמהות לאכול את ילדיהן . אין בקינה כל ביטוי לתקוה ; הסיום פסימי עד מאוד ושב ומזכיר את תיבת " אף " , שמשמעה כעס , המצויה גם בראש הקינה , " איכה יעיב באפו " : " לא היה ביום אף ה ' פליט ושריד , אשר טיפחתי וריביתי אויבי כילם " ( פסוק כב ) . הקינה השנייה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help