sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

מבוא הפרק הנועל את מגילת הקינות הוא תפילה קורעת לב מראש ועד סוף , תחינה המופנית לאלוהים ומבקשת שיואיל לפקוח את עיניו ולשים את לבו לסבלם הקשה מנשוא של יושבי ירושלים . חורבן העיר והמקדש , הרצח ההמוני של אנשים ונשים , זקנים וטף , ויציאתה של עילית השלטון והחברה לגלות , כל אלה הם אמנם נחלת העבר הקרוב ועודם צרובים בזיכרון התושבים , אך לא באלה מתמקדת הקינה החמישית : עיקר עניינה הוא בהווה המר , באובדן שדה ובית , במחסור וברעב , בסכנה המתמדת האורבת מפני גחמותיו של הכובש הזר , בערעור גמור של החוק והסדר החברתי , וראש לכל בעליבות , בהשפלה , בביזיון ובבושה . חיי השארית אשר בירושלים אפופים חשיכה וכאב , וצליל של שמחה אין . והנה , דווקא כשמגיעה הקינה אל השפל הנורא , והעין מביטה בהר ציון השמם , מתעוררת התקוה ; המקדש נעלם מן העין , אך האלוהים - יודעים המקוננים - יושב ויוסיף לשבת לעולם על כס מלכותו שבשמים , ואם רק יחפוץ , יש לאל ידו להושיע . וזה מבנה הקינה ונושאיה : ( א ) פסוקים א - י : פנייה לה ' שיפקח את עיניו וישים לבו לסבלם ולבושתם של המקוננים , שאותם הם תולים באבותיהם . בפסוקים הפותחים את הקינה שופכים המתפללים את לבם בפרץ של רחמים עצמיים על מר גורלם , דבר הבא לידי ביטוי בחזרה הבלתי נלאית על סיומת גוף ראשון רבים : - " נו " . בשלב זה אין המקוננים מוכנים לראות את האסון כגמול על חטאיהם שלהם ; הדור שעבר מן העולם הוא שחטא ( פסוק ז ) , והם משלמים על פשעים שלא ביצעו , בבחינת " אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה " ( ירמיה לא , כט ) . ( ב ) פסוקים יא - יד : מר גורלן של קבוצות אשר סבלו במיוחד מאכזריותם של הכובשים . מדיבור על סבלו של הכלל עוברת הקינה לעסוק במי שמנת גורלם קשתה עליהם במיוחד : נשים ובתולות , שרים וזקנים , בחורים ונערים . ( ג ) פסוקים טו - יח : המתפללים מודים בחטאם ; הסיבה לאבלם - חורבן בית המקדש . כאשר יחזרו המקוננים לדבר על סבלותיהם , על עצבונם , ושוב ישמע הצליל החוזר - " נו " , ניווכח לגלות כי חלה תמורה בהלוך רוחם . פתיחת לבם לראות בצער האחר עוררה בהם את ההכרה להודות באחריותם שלהם לגודל הצרה . לא חטאי האבות הם שגרמו אותה , אלא עוונותיהם שלהם : " אוי נא לנו כי חטאנו" ( פסוק טז ) . ועוד שינוי לטובה שחל בעקבות נכונותם להודות באשמתם : מבטם אינו מופנה עוד אל עצמם פנימה , אלא חוצה להם , אל מקום המקדש שחרב ואיננו : " הר ציון ששמם שועלים הילכו בו " ( פסוק יח ) . ( ד ) פסוקים יט - כ : ציפייה שאלוהים , היושב לעולם על כסאו , יזכור את עמו לטובה . ניתן היה לחשוב כי המראה הנורא , הריק , האין , העדר כל שריד וזכר להיכל ה ' , יביא עמו יאוש עמוק , אך דווקא בזה הרגע נעורה התקוה : ה ' העניש אותם בהרס מקדשו , אך הוא עצמו נצחי , כוחו עמו ושלטונו יכון לעולמי עולמים ( פסוק יט ) , ולפיכך יוכל להושיעם , לחדש את ימיהם כקדם , כשיעלה הרצון מלפניו . ( ה ) פסוקים כא - כב : בקשה מן האלוהים שישיב את המקוננים אליו , יחדש את תפארת עברם , ואילו הם יחזרו בתשובה . כדי לזכות בחסד האלוהי צריך העם , וכך הוא מבטיח לעשות , לחזור בתשובה ( פסוק כא ) . הפסוק הנועל את הקינה ( פסוק כב ) שב ומזכיר עד כמה נורא ההווה , עד כמה שונה זה מן העבר המפואר ומן העתיד שאליו מייחלים המתפללים . משום כך נוהגת המסורת לשוב ולקרוא , כשהמגילה נקראת בציבור , את פסוק כא לאחר קריאת פסוק כב : " השיבנו ה ' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם " , וכך לסיים את הקינה ואת המגילה כולה בטוב , בתקוה ( וראו עוד בפירוש הפסוק ) . הקינה החמישית שונה מקודמותיה בשפע התקבולות הנרדפות שבה , כגון : " על זה היה דוה לבנו / על אלה חשכו עינינו " ( פסוק יז ); הקינה החמישית

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help