sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:143

עולם - זמן או מקום ? " עולם " במקרא הוא מושג של זמן . כאשר הוא מתייחס אל העבר , משמעו ימים רחוקים שחלפו זה מכבר , כגון : " ואתה בית לחם אפרתה ... ממך לי יצא להיות מושל בישראל ומוצאותיו מקדם מימי עולם " ( מיכה ה , א ) , או : " אל תסג גבול עולם ( = גבול שנקבע בימים קדומים ) אשר עשו אבותיך " ( משלי כב , כח ) . לעיתים תופיע המילה " עולם " עם קידומת , כגון : " בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם " ( יהושע כד , ב ) , או : " הנביאים אשר היו לפניי ולפניך מן העולם " ( ירמיה כח , ח ) . כאשר מתייחס המושג " עולם " אל העתיד משמעו עד קץ , לנצח , לתמיד : " חסדי ה ' עולם אשירה לדור ודור אודיע אמונתך בפי" ( תהילים פט , ב ) , " זה שמי לעולם וזה זכרי לדור דור " ( שמות ג , טו ) . יש והמושג ישמש בפסוק אחד לעבר ולעתיד גם יחד : " מעולם עד עולם אתה אל " ( תהילים צ , ב ) . היה מי שביקש למצוא בפסוק אחד במקרא את המשמעות של עולם במובן הפיסי , תבל , וזאת בדברי קהלת : " ראיתי את הענין אשר נתן אלוהים לבני האדם לענות בו . את הכול עשה יפה בעיתו גם את העולם נתן בלבם מבלי אשר לא ימצא האדם את המעשה אשר עשה האלוהים מראש ועד סוף " ( ג , י - יא ) . התרגום הלטיני מתרגם כאן " עולם " בתיבת mundus ( כלומר במשמעות הפיסית ) , ורש " י מפרש : " גם את חכמת העולם ( = הכרת העולם וטבעו ) אשר נתן בלב הבריות , לא נתן האל בכל אחד ואחד , זה קצת וזה קצת , כדי שלא ימצא האדם את כל מעשה הקב " ה לדעת אותו " , אך ר ' אברהם אבן עזרא קובע בפירושו לפסוק נחרצות : " ומילת ' עולם ' בכל המקרא לא מצאנוה כי אם על זמן ונצח " . בתקופת בית שני כבר מופיע המושג במשמעות של תבל , כך בבן סירא : " מעט נפשך מכל גדולת עולם ( = תהילה ) ולפני אל תמצא רחמים " ( ג , יח ) , ומשמעות זו רווחת בלשון חז " ל , החל במשנה - " בעשרה מאמרות נברא העולם " ( אבות ה , א ) , " בן מאה כאילו מת ועבר ובטל מן העולם " ( שם ה , כב ) - וכלה בספרותם העניפה ואף בסידור התפילה . כך , למשל , מטבע הברכה " ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם " או הביטויים " אומות העולם " ו "תיקון עולם " . לעיתים דומה שמושגי הזמן והמקום מתערבים זה בזה , כגון בהצגת " העולם הזה " אל מול " העולם הבא " . האם הכוונה לשתי תקופות היסטוריות עוקבות או שמא לשני יקומים פיסיים בו - זמניים , או שמא לזה ולזה גם יחד ? אל תצא בצבאותינו הפסוק " הלא אתה אלוהים זנחתנו ולא תצא אלוהים בצבאותינו" ( תהילים ס , יב ) עניינו בתלונתם של המתפללים על שאינם זוכים לסיוע ולעזרה האלוהיים שהם כה זקוקים להם . והנה , במדרש איכה רבה ( ב , ד ) - שהוא אחד המקורות החשובים המספרים את סיפור מרד בר כוכבא ( או בשמו המקורי : בר כוזיבא ) - זוכה פסוק זה לפירוש מנוגד . את מנהיג המרד מתאר המדרש כבעל גוף , מי " שהיה מקבל אבני בליסטרא באחד מארכובותיו ( = ברכיו ) וזורקן והורג מהן ( = מן הרומאים ) כמה נפשות " , אדם שדרש מאנשי צבאו לקטוע את אחת מאצבעות ידיהם כדי להוכיח את עוז רוחם , אדם שבטח יתר על המידה בכוחותיו , עד ש " בשעה שהיו יוצאין למלחמה היו אומרים לאלוהים : ' לא תסעוד ולא תסכיף ' ( = אל תסייע ואל תבייש ) , הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) ' הלא אתה אלוהים זנחתנו ולא תצא אלוהים בצבאותינו '" . הביטחון העצמי של האדם הביאו להעז פניו כלפי האלוהים ולתבוע ממנו שלא יתערב , לא לטוב ולא למוטב , לא מדובשו ולא מעוקצו , והפסוק מתפרש אפוא מחדש , כבקשה שלא יצא האלוהים עם הצבאות הלוחמים . העיסוק המרובה יחסית במרד בר כוכבא במסגרת מדרש איכה רבה נובע מהיותו של מדרש זה , כאמור לעיל לא אחת , מעין כלי קיבול לתיאור טרגדיות שונות שעברו על עם ישראל סביב שני החורבנות . בול בסדרת מועדים לשמחה תשכ " ב , מעשה ידי אשר קלדרון ( יליד שנת . ( 1929

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help