sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

האלוהי להשמיד את עמלק , כאמור לעיל , או הצו שנצטווה משה לנקום במדיינים ( במדבר לא , ב ) , וכן הבטחת האלוהים לירושלים כי " הנני רב את ריבך וניקמתי את נקמתך " מממלכת בבל ( ירמיה נא , לו ) , שהרי " אל קנוא ונוקם ה ' נוקם ה ' ובעל חימה נוקם ה' לצריו ונוטר הוא לאויביו " ( נחום א , ב ) . לא אחת אף מופנית אליו הבקשה לנקום : " אל נקמות ה ' אל נקמות הופיע . הינשא שופט הארץ השב גמול על גאים " ( תהילים צד , א - ב ) . הבקשה לנקמה לא פסקה מתולדות עם ישראל , ודי יהיה אם נזכיר בקשר לכך את הברכה הנאמרת לאחר קריאת מגילת אסתר : " ברוך אתה ה ' ... הרב את ריבנו והדן את דיננו והנוקם את נקמתנו והמשלם גמול לכל אויבי נפשנו והנפרע לנו מצרינו . ברוך אתה ה ' הנפרע לעמו ישראל מכל צריהם האל המושיע " ( המקור הוא בספרות חז " ל כגון פסיקתא רבתי , יג ) . ברוח זו יש להבין את התפילה שחוברה באשכנז לאחר מסעי הצלב . זו פותחת במילים " אב הרחמים שוכן מרומים " ובמהלכה מבקשים מן האלוהים מפורשות ש " ינקום לעינינו נקמת דם עבדיו השפוך " . בעקבות תפילה זו נטבע הקיצור " ה ' יקום דמו " ( הי " ד ) - המופיע בספרותנו החל מן המאה השש עשרה לערך - והוא מצוי רבות בצמוד לשמותיהם של אנשים ונשים שנהרגו על קידוש השם . לגבי מעשי נקמה של בני אדם בשונאיהם ראוי להזכיר , בתקופה מאוחרת יותר , את קבוצת " הנוקמים " , יהודים ניצולי שואה , פרטיזנים ואנשי הבריגדה היהודית , שביצעו מעשי נקם בנאצים לקראת סיום מלחמת העולם השנייה ובשנים שלאחריה . זיכרונות מגירוש ספרד דון יצחק אברבנאל , בהקדמתו לפירושו לספר דברים , מספר על קורותיו משעה שגורש מספרד ( בשנת 1492 ) עד שהגיע לנאפולי שבאיטליה ומשם - לאחר שאיבד את כל רכושו - אל סיציליה , ובסופו של דבר אל האי קורפו . ובין השאר הוא אומר בפרוזה חרוזה : " גם בי התאנף ה ' על עווני . לא השיב ידו מבלע ( ראו איכה ב , ח ) ויגזלו אנשי הארץ את כל קנייני . ויבוא רזון במשמני . ויהפכו ליגון כל ששוני . כי רבות אנחותי ( = פסוקנו ) . וכי ראיתי צרת עמי , גם שב גם ישיש כל אשר בשם ישראל יכנה . רצע ה ' את אזני במרצע . לצאת מתוך ההפיכה הולך ונוסע . ונכנסתי באניה בלב ים ובחמלת ה ' עליי באתי לאי קורפו . ואשב פה " . השימוש בביטויים ממגילת איכה נועד לקשר בין אסונו הפרטי של אברבנאל לבין אסונה של האומה כולה , בעבר כבהווה . " איך " מול " ואז" באחת מן הקינות לתשעה באב , מעשה ידיו של הפייטן ר ' אלעזר הקליר , חוזרת השאלה הרטורית " ואיך אנחם " בסופן של עשרים ושתיים מחרוזות , המסודרות בסדר הא " ב , כגון : " איך תנחמוני הבל / וכינורי נהפך לאבל / בנחלת חבל ( = ארץ ישראל ) / כבד עליי עול סבל / ואיך אנחם // בזה יום בכל שנה / עידן עליי שינה / והנני עגומה ועגונה / יותר מאלף שנה / ואיך אנחם " . וכן : " רבות אנחותיי / ועצומות קינותיי / רבות נהמותיי / ואתה ה ' עד מתי ( = תהילים ו , ד ) / ואיך אנחם " . וכן : " שמעת חרפתם ( = איכה ג , סא ) / חרפוני בשפתם / שבתם וקימתם / אני מנגינתם ( שם ג , סג ) / ואיך אנחם " . לעשרים ושתיים מחרוזות אלו נוספת אחת , אחרונה , ובסיומה גם דברי נחמה , שבהם אכן ראוי לסיים את פירושנו לקינה הראשונה של המגילה : " עד ישקיף וירא ממעל / מוריד שאול ויעל / ואז אנחם " . וזה פירוש המחרוזת האחרונה : כאשר ה ' , שהוא מוריד לשאול אך גם מעלה ממנה ( שמואל - א ב , ו ) , יביט ממרומים על עמו ( בעקבות איכה ג , נ ) , תבוא לעם הנחמה . עם כל הסבל והיגון - לא אבדה התקוה . " ציור הי " ד " , מאת יחיאל אופנר , צייר מכפר חב " ד ( יליד . ( 1974 יצירה שנוצרה לאחר הפיגוע בישיבה שבמרכז הרב שבירושלים ( אדר תשס " ח ) . הכתובת מורכבת משמונה מיטותיהם של הנרצחים וסביב לה רבבות המשתתפים בלווייתם .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help