sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:211

כדמות גסה שאינה מעריכה את חשיבות הבכורה : " ויאכל וישת ויקום וילך ויבז עשו את הבכורה " ( כה , לד ) . עם זאת , ספר בראשית גם מתאר בהרחבה את המעמד שבו השלימו האחים זה עם זה ( לג , ד - טו ) , וניתן למצוא בו גם קטעי היסטוריה עשירים של העם האדומי , וזאת בפרק לו , הכולל רשימה של " המלכים אשר מלכו בארץ אדום לפני מלוך מלך לבני ישראל " ( פסוקים לא - לט ) . בדרכם של בני ישראל ממצרים לארץ כנען מסרב מלך אדום להניח להם לעבור בגבולו ( במדבר כ , יד - כא ) , אך לא כך היא גירסת ספר דברים ( ב , כט ) . ובכלל , ספר דברים נכתב כפי הנראה בשלב של רגיעה בין העמים , כפי שעולה מן הציווי : " לא תתעב אדומי כי אחיך הוא " ( כג , ח ) . ובכלל , במהלך ההיסטוריה ידעו יחסי ישראל ואדום מעלות ומורדות : כיבושים , מרידות וחילופי שטחים מצד לצד . האדומים שיתפו פעולה עם הבבלים בכיבוש ירושלים ויהודה , ואף פלשו ליהודה לאחר החורבן ויסדו שם ישוב אשר כונה מאוחר יותר , בתקופה ההלניסטית , בשם אידומאה . התנהגות אכזרית זו של האדומים בעת החורבן משתקפת למשל בדברי עובדיה : " מחמס אחיך יעקב תכסך בושה ונכרת לעולם . ביום עמודך מנגד ביום שבות זרים חילו ונוכרים באו שעריו ועל ירושלים ידו גורל גם אתה כאחד מהם " ( פסוקים י - יא ) . וזכורה היא קריאת הנקם באדום במזמור קלז בתהילים ( ראו במבוא , סעיף ד ) . גם נביאים אחרים משקפים יחסי שנאה כלפי אדום , כגון ישעיהו ( סג , א - ו ) , ירמיהו ( מט , ז - כב ) , יחזקאל ( כה , יב - יד ) ומלאכי ( א , ב - ה ) . השנאה לאדום גרמה לכך שאויבי ישראל שלאחר העידן המקראי כונו אף הם בשם אדום ; כך רומא , כך ביזנץ שירשה את מקומה , ולאחר מכן כל המלכויות הנוצריות כולן . מדוע כדאי לחלום על תמרים ? במסכת ברכות שבתלמוד הבבלי משוקע חיבור שעניינו בפתרון חלומות ( נה ע " א - נז ע " ב ) ובחיבור זה ניכר כי חז " ל פתרו חלומות לא אחת בעזרת פסוקים או באמצעות משחקי מילים , ובעיקר בשילוב שני היסודות הללו . כך , למשל , " הרואה שעורים בחלום - סרו עוונותיו , שנאמר ' וסר עוונך וחטאתך תכופר ' ( ישעיה ו , ז ) " וכן : " הרואה תמרים בחלום - תמו עוונותיו , שנאמר ' תם עוונך בת ציון '" . כתב מחילה לישראל בפתיחתא י " א למדרש אסתר רבה נערך ויכוח בשאלה אם תיבת " והיה " הבאה בראש פסוקי מקרא שונים מצביעה על עניין חיובי או שלילי . בין השאר מביא התומך בדעה הראשונה פסוקים כגון " והיה ביום ההוא יטפו ההרים עסיס " ( יואל ד , יח ) . כאשר חולק עליו חברו ומביא את הפסוק " והיה כאשר נלכדה ירושלים " ( ירמיה לח , כח ) , הוא משיב לו במילים : " אף ההיא אינה צרה אלא שמחה , שבו ביום נולד מנחם ( = הוא הגואל , ראו לעיל , עמוד 61 ) ״ , והוא מסיים באומרו כי ״אפוכי ( = כתב מחילה ) שלימה נטלו ישראל על עוונותיהן בשעה שחרב בית המקדש , הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) ' תם עוונך בת ציון '" . חורבן הבית הוא לפי מסורת זו אות לסיום עונשיהם של בני ישראל . כתובת המשתרעת לרוחב השער של עיתון " דבר " מיום תשעה באב תש " ט . בעמוד זה גם דיווח של כתבי העיתון על אירועי תשעה באב בירושלים ובצפת .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help