sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

פרק ג פסוקים לא - לג פסוק לא : כי לא יזנח לעוֹלם א ֲדני : פסוק לב : כי אםהוֹגה ורחם כרבחסדיו ( חסדו ) : פסוק לג : כי לא ענה מלבּוֹ ויגה בני אישׁ : פסוק לא : ציפייתו וסבלנותו של המתייסר עשויות להשתלם : האלוהים לא יזנחנו ולא יעזבנו " לעולם " , היינו לאורך ימים , כל עוד חי האדם . לשון הפסוק דומה ללשונותיהם של פסוקים בספר תהילים , שבהם מתלונן המשורר על שהאלוהים זנח אותו : " עורה למה תישן אדוני הקיצה אל תזנח לנצח . למה פניך תסתיר תשכח עונינו ולחצנו " ( מד , כד - כה ) , ועוד : " הלא אתה אלוהים זנחתנו ולא תצא אלוהים בצבאותינו " ( שם ס , יב ) . בצירוף " יזנח לעולם " מהדהדות מילותיהם של פסוקים קודמים בקינה . האלוהים , שהושיב את המקונן , לפי תפיסתו הסובייקטיבית , כ " מתי עולם " ( פסוק ו ) - " לא יזנח לעולם " . ועוד : המקונן העיד על עצמו " ותזנח משלום נפשי " ( פסוק יז ) , כלומר רחקה מן השלום , ועתה הוא לומד לדעת כי תגובתו לסבל היתה מוטעית ונמהרת , שכן האלוהים לא יעזבנו ולא ירחק ממנו עד עולם . פסוק לב : אם אכן " הוגה אדוני " , גרם יגון ( ראו א , ה ובפירוש שם ) , הרי שבשלב זה של הקינה מתברר כי כבר שינה האלוהים את יחסו אל המקונן וכעת הוא מרחם עליו . כבר בראש החלק השני של הקינה הבין המקונן כי לא פסו חסדיו ורחמיו של האלוהים : " חסדי ה ' כי לא תמנו כי לא כלו רחמיו " ( פסוק כב ) , וכאן הוא חוזר ומבהיר כי מקור הסבל הוא האלוהים וכי לעינויים יש קץ ומידה , וחסדי ה ' גדולים הם : " כרוב חסדיו " , היינו חסדיו הרבים . לביטוי זה השוו גם : " אבותינו במצרים ... לא זכרו את רוב חסדיך " ( תהילים קו , ז ) . פסוק לג : פסוקנו , כמו פסוק לא , פותח במילים " כי לא " , והוא מבקש לומר כי העינוי שבא על בני האדם איננו פרי גחמה אלוהית , פרי רצון להרע ( " מלבו " ) , אלא עונש מחויב המציאות . התרגום הארמי מבין את תיבת " מלבו " אחרת : כיוון שהאדם לא עינה את נפשו ( " עינה " ) ולא הסיר את החוצפה מלבו ( " מלבו " ) - על כן הביא האלוהים שבר על בני האדם . על שימוש בתיבת " לב " במשמעות של רצון ראו לדוגמא את דברי משה לקורח ועדתו : " בזאת תדעון כי ה ' שלחני לעשות את כל המעשים האלה כי לא מלבי " ( במדבר טז , כח ) , וראו עוד יחזקאל יג , ב . הפועל " ויגה " , היינו צער , בא בבניין קל ( אך אולי יש לנקד " ויגה " בבניין הפעיל , כפי שהוא בפסוק לב ) . הסיפא מבהיר כי הפסוק כולו הוא שאלה רטורית שתשובתה ברורה : האם לא ה ' הוא מי שגרם לצערם של " בני איש " ? ובאשר לצירוף " בני איש " : במקומות אחרים במקרא הוא כפל שירי ל " בני אדם " , כגון : " גם בני אדם גם בני איש יחד עשיר ואביון " ( תהילים מט , ג ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help