sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

פרק א פסוק כב תבא כל רעתם לפניך ועוֹלל למוֹ כא ֲשר עוֹללת לי על כל פשעי כי רבּוֹת אַנחתי ולבי דוי : בפסוק זה נמשכת הקריאה לנקמה ( ועל מוטיב זה כהופעתו במגילה ראו במבוא , סעיף ט ) . בפסוק הקודם היה פירוש " רעה " - צרה ( כגון מלכים - א יד , י : " הנני מביא רעה אל בית ירבעם " ) , היא הצרה אשר באה על ירושלים , ואילו בפסוקנו " רעתם " של האויבים היא רשעתם , כמו האמור על אנשי נינוה : " כי עלתה רעתם לפניי " ( יונה א , ב ) . בראש החלק השני של הקינה התלוננה ירושלים : " אם יש מכאוב כמכאובי אשר עולל לי " ( פסוק יב ) , ועתה היא מפצירה בה ' : " ועולל למו ( = עשה להם ) כאשר עוללת לי " , ושוב היא מעידה כי לא שכחה שפשעיה הם הם שגרמו לצרותיה ( והשוו לעיל פסוקים ה , יד ) . לאחר שהשמיעה את קריאתה לנקם , שבה ירושלים לתאר את סבלה , להזכיר לאלוהים כי סבל זה לא יסתיים עד אשר ימלא אחר בקשתה . לסבלה היא מתייחסת במושגים שכבר עלו בקינה : " כי רבות אנחותיי " ולא סתם אנחות ( פסוקים ד , ח , יא , כא ) אלא " רבות " ; " ולבי דווי " , היינו כואב , כפי שהוא בפסוק יג : " כל היום דווה " . חשיבות רבה יש לאזכור הלב : לעיל העידה ירושלים כי " נהפך לבי בקרבי " ( פסוק כ ) , היינו : נשתניתי לטובה , ומשום כך ראויה היא כעת שישנה ה ' את יחסו כלפיה וירחם על לבה הדווה . נקמה תפיסת הנקם אינה זרה לרוח המקרא ויעידו מופעיו הרבים של השורש נק " ם , כשבעים וחמש פעמים . תנאי מקדים לנקם - זכר הפגיעה המעורר לפעולה : " זכור את אשר עשה לך עמלק ... לא תשכח " ( דברים כה , יז - יט ) . נרדף לזכ " ר הוא השורש פק " ד , המופיע בראשית הצו שניתן לשאול להשמיד את עמלק : " פקדתי את אשר עשה עמלק לישראל " ( שמואל - א טו , ב ) , וראו הופעת כל שלושת הפעלים יחדיו : " אתה ידעת ה ' זוכרני ופוקדני והינקם לי מרודפיי " ( ירמיה טו , טו ) . פעלים קרובים שזו משמעותם הם שמ " ר ונט " ר , כעולה מן התקבולת " הינטור לעולם / אם ישמור לנצח " ( ירמיה ג , ה ) . הזכות לנקם מוצאת פעמים רבות את ביטויה בתפיסה של מידה כנגד מידה . כך בחוק המקראי : " נפש תחת נפש . עין תחת עין שן תחת שן יד תחת יד רגל תחת רגל " ( שמות כא , כג - כד ) , וכך גם בסיפורת המקראית , כגון בדברי שמואל לאגג מלך עמלק : " כאשר שיכלה נשים חרבך כן תשכל מנשים אמך " ( שמואל - א טו , לג ) . המקורות מבחינים בדרך כלל בין הנקמה במישור הבינאישי לבין זו במישור שבין אלוהים ואדם או במישור הלאומי - ההיסטורי . על האדם מישראל נגזר " לא תיקום ולא תיטור את בני עמך " ( ויקרא יט , יח ) , והתלמוד מבאר : " איזו היא נקימה ואיזו היא נטירה ? נקימה , אמר לו : השאילני מגל . אמר לו : לאו . למחר אמר לו הוא : השאילני קרדומך . אמר לו : איני משאילך , כדרך שלא השאלתני - זו היא נקימה . ואיזו היא נטירה ? אמר לו : השאילני קרדומך . אמר לו : לא . למחר אמר לו : השאילני חלוקך . אמר לו : הא לך , איני כמותך , שלא השאלתני - זו היא נטירה " ( יומא כג ע " א ) . לעומת זאת כשמדובר במישור הלאומי - ההיסטורי לובשת הנקמה צורה אחרת , ראויה ואף מתבקשת . דוגמאות לכך הם הציווי

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help