sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

פרק ד פסוק כב תם עונךבת ציּוֹן לא יוֹסיף להגלוֹתך פקד עונךבת אדוֹם גלה עלחטאתיך : בין ראשית הדברים אל " בת אדום " ( בפסוק הקודם ) ובין סיומם ( בסיפא של פסוקנו ) פונה הדובר אל " בת ציון " ( ראו ב , א ) ואומר לה כי " תם עוונך " . כוונתו לומר כי בא הקץ לעונשה ( על " עוון " כעונש ראו לעיל , בפירוש פסוק ו ) , והשוו עוד בנבואת ישעיה על ירושלים : " כי מלאה צבאה כי נרצה עוונה כי לקחה מיד ה ' כפליים בכל חטאתיה " ( מ , ב ) . המשך הבשורה , שבה ה ' הוא הנושא הסמוי ( " לא יוסיף להגלותך " ) , מתכתב עם העונש למנהיגים הנזכר בפסוק טו : " בגויים לא יוסיפו לגור " . אדרבא , מעתה יהא להם מקום לגור בו , בארצם שלהם , ולא יצטרכו עוד לנדוד ממנה . התרגום הארמי אף יודע לספר כי הגאולה לבת ציון תבוא בידי " מלכא משיחא ואליהו כהנא רבא " . תם עוונה - עונשה של בת ציון , אך עתה יעניש ה ' את " בת אדום " על חטאה - עוונה : " פקד עוונך " ( לצירוף " פק " ד עוון " במשמעות זו ראו למשל : " פוקד עוון אבות על בנים " [ שמות כ , ה ]) . בת אדום זו מזוהה בתרגום הארמי עם " רומי רשעא דאתבניאת באיטליאה ומליאת אוכלוסין מבני אדום " ( = רומי הרשעה שנבנתה באיטליה והיא מלאה באוכלוסייה מבני אדום ) , והשוו לדברי התרגום בפסוק הקודם . סיום הפסוק , " גילה על חטאתייך " , היינו חשף וערטל אותך בשל החטאים שחטאת , ממשיך את האמור בפסוק הקודם : " תשכרי ותתערי " , ואף יוצר משחק מילים בין " גילה " לבין " לא יוסיף להגלותך " . צמד המילים " עוון " ו " חטאת " מופיע שלוש פעמים בקינה , בסדר מתחלף : בפסוק ו : " עוון ... מחטאת " , בפסוק יג : " מחטאות ... עוונות " , ובפסוקנו : " עוונך ... חטאתייך " . והנה , בשתי הופעותיו הראשונות של הצמד מדובר בירושלים : חטאיה ועונשה ( פסוק ו ) , ושוב בחטאיה ( פסוק יג ) . בפסוקנו מדובר רק בפשעיה של אדום , שממנה יקח ה ' את נקמתו , והרי לנו דברי נחמה ותקוה לנקמה גם יחד . אדום עשו , אחיו - תאומו הבכור של יעקב , הוא גם " אבי אדום " ( בראשית לו , ט ) . כבר סיפור לידתם ( בראשית כה , כ - כו ) מעיד על יחסים של תחרות ומאבק , שהחלו עוד בבטן אמם . בסיפור זה נדרשים גם שמות העם והארץ , אדום ושעיר , יחדיו : " ויצא הראשון אדמוני כולו כאדרת שער ויקראו שמו עשו " ( פסוק כה ) . מדרש שם נוסף , גלוי , לאדום מצוי בסיפור מכירת הבכורה על ידי עשו , המבקש : " הלעיטני נא מן האדום האדום הזה ... על כן קרא שמו אדום" ( שם , פסוק ל ) . בסיפורים אודות האחים בספר בראשית יש איזון מסוים בהצגת דמויותיהם : יעקב אינו נוהג כשורה : בנצלו את חולשת אחיו הוא קונה ממנו את הבכורה ( כה , כז - לד ) , וגרוע מזה , הוא גוזל במרמה את הברכה שיעד אביו לעשו ( פרק כז ) . עשו , לעומת זאת , מוצג

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help