sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:141

ראוי לציין כי פסוק כט חסר בכמה כתבי יד של תרגום השבעים , וזאת משום שגם הפסוק הבא פותח במילת " יתן " . נראה שעינו של המתרגם או המעתיק קפצה מ " יתן " הראשון ל " יתן " השני . תופעה זו מכונה בחקר נוסח המקרא : שיווי התחלה , וניתן להביא לה דוגמאות נוספות . פסוק ל : פסוקנו , כקודמו , מצפה אף הוא מן הסובל לפעולה , דורש ממנו שימסור את עצמו בפועל למי שמשפיל אותו , כי אין די בישיבה פסיבית ובציפייה לישועת ה ' . להכאת הלחי כהשפלה ראו לדוגמא איוב טז , י : " פערו עלי בפיהם בחרפה היכו לחיי " . שאלה היא מי הוא המכה את הסובל . לפי ר ' יוסף כספי מדובר באויב , אך נראה יותר לומר שהמכה הוא האלוהים עצמו , והרי ראינו כיצד אלוהים היכה במקונן בחלקה הראשון של הקינה ( פסוקים א ו - ד ) . זאת ועוד , גם בחלק זה של הקינה נזכר כי האלוהים הוא שהעניש אותו : " כי נטל עליו " ( פסוק כח ) , ושוב נזכר האלוהים בפסוק העוקב אחר פסוקנו , " כי לא יזנח לעולם אדוני " . חלקו השני של פסוקנו , " ישבע בחרפה " , בא ללמד כי חרפה ובושה יהיו מנת חלקו של הסובל , עד לשובעה . כך מצטרפת אל הסבל והייסורים גם מנה גדושה של כלימה , והשוו פסוק טו : " השביעני במרורים " . בפסוק הקודם נאמר " יתן בעפר פיהו " , העפר יהא מאכלו וכך לא יוכל לדבר , וכאן נוספה על מאכלו גם החרפה . רק אולי ? התלמוד הבבלי ( חגיגה ד ע " ב ) מספר כי כאשר היה ר ' אמי ( ארץ ישראל , המאה השלישית ) מגיע בקריאת המגילה לפסוק כט היה בוכה ואומר : " כולי האי ואולי ? " , כלומר : לאחר כל הייסורים והסבל ולאחר כל הבכי והתפילות - לאחר כל זה רק " אולי יש תקוה " ? שיווי התחלה השמטות מעין אלה שראינו בתרגום השבעים לפסוק כט התרחשו גם בגופו של נוסח המסורה . לדוגמא : במלכים - א ח , טז כתוב : " מן היום אשר הוצאתי את עמי את ישראל ממצרים לא בחרתי בעיר מכל שבטי ישראל לבנות בית להיות שמי שם ואבחר בדויד להיות על עמי ישראל " . לא ברור מפסוק זה מה הקשר בין אי בחירת עיר בעבר לבין בחירת דוד בהווה . והנה הפסוקים המקבילים ( בדברי הימים - ב ו , ה - ו ) ברורים יותר : " מן היום אשר הוצאתי את עמי מארץ מצרים לא בחרתי בעיר מכל שבטי ישראל לבנות בית להיות שמי שם ולא בחרתי באיש להיות נגיד על עמי ישראל . ואבחר בירושלים להיות שמי שם ואבחר בדוד להיות על עמי ישראל " . נראה אפוא שעינו של המעתיק בספר מלכים דילגה מהופעתן הראשונה של המילים " להיות שמי שם " אל הופעתן השנייה . לפי זה יש לומר שבעל ספר דברי הימים העתיק מכתב יד של ספר מלכים שלא נפל בו השיבוש . כדוגמא נוספת ניתן להביא קטע ממגילות מדבר יהודה . בדברי הנביא ישעיהו מצאנו " יבש חציר נבל ציץ כי רוח ה ' נשבה בו אכן חציר העם . יבש חציר נבל ציץ ודבר אלוהינו יקום לעולם " ( מ , ז - ח ) . והנה , במגילת ישעיהו השלמה ( שניתן לצפות בה ב " היכל הספר " שבמוזיאון ישראל שבירושלים ) נפל הקטע שבין שני המשפטים הזהים " יבש חציר נבל ציץ " ( היינו המילים : " כי רוח ... העם " ) , והמילים החסרות הושלמו מעל השורה , ברווח שנותר בסוף השורה ובשוליים . " אנדרטה נגד מלחמה ופשיזם " ( , ( 1991 המוצבת בכיכר אלברטינה שבמרכז וינה , מעשה ידי הפסל האוסטרי אלפרד הרדליקה ( . ( 2009 - 1928 היא באה להנציח את ההרוגים בתקופת המשטר הנאצי , ופרט מרכזי באנדרטה מתאר יהודי הנאלץ לכרוע על ברכיו בהוראת קלגסים נאצים ולנקות במברשת את אבני המדרכה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help