sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

' " נגילה ונשמחה בך ' ( שיר השירים א , ד ) . בעשרה לשונות של שמחה נקראו ישראל : גילה , שישה , שמחה , רינה , פציחה , צהלה , עליצה , עליזה , חדוה , תרועה , גילה " . ( והרבה מהם נפוצים כשמות פרטיים . ) רשימה זו יצרה שמות עצם חדשים שנגזרו מפעלים שונים , וזאת כדי ליצור משקל נקבי אחד לכולם : שישה , פציחה , צהלה , עליצה . השורש פצ " ח ( ראו " פצחי רינה וצהלי " [ ישעיה נד , א ]) , אינו מביע שמחה אלא פתיחה , פתיחת הפה כדי לזמר . גם " תרועה " שבסוף הרשימה אינה לשון של שמחה אלא השמעת רעש או נגינה , אף שיש פסוקים בהם התרועה מביעה שמחה , כגון : " ורבים מהכהנים והלוויים וראשי האבות הזקנים אשר ראו את הבית הראשון ביסדו זה הבית בעיניהם בוכים בקול גדול ורבים בתרועה בשמחה להרים קול " ( עזרא ג , יב - יג ) . במנוגד לכל אלה נמצאת השמחה לאיד - שמחה על כשלונו או מפלתו של האחר . יסוד הביטוי הוא במשלי יז , ה : " שמח לאיד לא ינקה " ( וראו התקבולת בין " איד " לבין " רעה " : " קרוב איד מואב לבוא / ורעתו מיהרה מאוד " [ ירמיה מח , טז ]) . רעיון דומה מופיע בדברי החכם מכל אדם : " בנפול אויבך אל תשמח ובכשלו אל יגל לבך " ( משלי כד , יז ) . ומדרש איכה רבה ( מהדורת בובר ד , יח ) קובע כי העיר ביתר , מבצרו האחרון של בר כוכבא , החזיקה מעמד במשך חמישים ושתיים שנה לאחר חורבן ירושלים , אך גם היא חרבה כיוון ששמחה מסיבותיה שלה לאידה של ירושלים , " ושמח לאיד לא ינקה " ( וראו עוד עמוד . ( 203 " כי אתה עשית" את המילים האלו מבינים בפסיקתא דרב כהנא ( יט , ב ) כמעט כהטחת דברים כלפי מעלה וכהאשמת האלוהים בסבלם של בני ישראל . קביעה זו נעזרת במשל : " אמרו [ בני ישראל ] לפניו : ריבון העולמים , ולא אתה הוא שעשית ?! מושלו משל . למה הדבר דומה ? למלך שנשא למטרונא והיה מצווה אותה ואומר לה ' אל תשיחי עם שכנותייך , ולא תשאילי להן ולא תשאלי מהן ' . פעם אחת הקניטה אותו וטרדה ( = גרש אותה ) והוציאה מתוך פלטין ( = ארמון ) שלו , והיתה מחזרת על בתי שכנותיה ולא היתה אחת מהן מקבלת אותה . אמר לה המלך ' הא אגישת אפך ' ( = התחצפת , עד שאף הגויים אינם רוצים בך ) , אמרה לו : ' אדוני המלך , ולא אתה הוא שעשית ? לא כך היית מצוה עליי ואומר לי אל תשיחי עם שכנותיך ואל תשאילי להן ולא תשאלי מהן ? אילו שאלתי מהם או השאלתי להן , כלום היתה אחת מהן רואה אותי עוברת ליד ביתה ולא היתה מקבלת אותי אצלה ? ' כך אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא : ' ריבון העולמים ולא אתה הוא שעשית ? ולא כך הכתבת לנו בתורה , לא תתחתן בם בתך לא תתן לבנו ובתו לא תקח לבנך ( דברים ז ג )? לו נשאנו מהם או הישאנו להם , כלום היה אחד מהם רואה את בנו או בתו עומד על שער ביתו ולא היה מקבל אותו ? " ( המקור חלקו בארמית ) . הדינים שהבדילו בין ישראל לעמים , אומר המדרש , הם שהביאו בסופו של דבר למצבו האומלל של העם , ודינים אלו הריהם מדיני התורה . ראוי אפוא שמי שחקק דינים אלו גם יסייע לשומרים עליהם ואף סובלים בגינם . כתובה , ניו יורק תרע " ב . בענבי הגפן שבראשה רשומות כל לשונות השמחה שבברכות החתונה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help