sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

עד היסוד בה " ( פסוק ז ) . הציווי " ערו " , החוזר פעמיים כדי לבטא נחישות והתלהבות , הוא דברי עידוד לעושים במלאכה : חשפו , הפשיטו ! התמונה היא של גברים רבים , " בני אדום " , המתנפלים על אישה אחת , ירושלים , כדי להפשיטה , לגלות את ערוותה ( וראו לעיל א , ח ) . המילים " תשכרי ותתערי " שבפסוקנו הם אפוא בבחינת גמול לבני אדום על קריאתם במזמור . כאן אדום היא האישה החלשה , המופשטת מבגדיה ומתבזה בשכרותה , ועל כן אין היא מתוארת עוד כ " בני אדום " אלא כ " בת אדום " . ליחס בין שתייה לעירום ראו עוד חבקוק ב , טו : " הוי משקה רעהו ... ואף שכר למען הביט על מעוריהם " , וזכורים הם המעשים בנוח השיכור ובבנו המגלה את ערוותו ( בראשית ט , כ - כז ) , וכן סיפור בנות לוט שהשקו את אביהן יין והביאוהו למעשה של גילוי עריות ( שם יט , ל - לח ) . רש " י מוצא טעם נוסף בפועל " תתערי " , שגם הוא לא מוסיף כבוד רב לאדום : " ותקיאי כמו ' ותער כדה' ( בראשית כד , כ ) " , בעוד שבעל מדרש לקח טוב מבין פועל זה במשמעות הפוכה : תשתי את הכוס עד תומה , עד שתמצי את כולה , וכדברי המזמור : " כי כוס ביד ה ' ויין חמר מלא מסך ויגר מזה ( = ימזוג לצדיקים ) אך שמריה ימצו ישתו כל רשעי ארץ " ( עה , ח - ט ) . ארץ עוץ לכינוי " ארץ עוץ " ראו גם בפתיחה לספר איוב : " איש היה בארץ עוץ איוב שמו " ( א , א ) , ועל עוץ נאמר שהיה אחד מבני שעיר החורי ( בראשית לו , כח ) , מצאצאי אדום . מפסוקנו וכן מאזכור " עוץ " בין בני שעיר ניכר שישנה זהות מסוימת בין ארץ עוץ לבין אדום . חיזוק להנחה זו מצוי גם בתוספת שבתרגום השבעים לסיום ספר איוב : " כי היה [ איוב ] יושב בארץ עוץ בגבולות אדום וערב " . החוקרים המבקשים לאתר את מקומה של ארץ זו חלוקים בדעתם אם יש לחפשה סמוך לאדום או שמא בבשן , שם ממקם יוסף בן מתתיהו ( קדמוניות היהודים א , ו ) את איוב . ( אגב : הסופרת ימימה אבידר - טשרנוביץ , שתירגמה את הספר The Wizard of Oz מאת פרנק באום לעברית , בחרה בשם " הקוסם מארץ עוץ " בשל הקירבה הצלילית אל השם האנגלי ) . המדרשים אינם מרבים לעסוק ב " ארץ עוץ " ועם זאת מעניין להצביע על האמור במדרש איוב ( בתי מדרשות , ב , עמוד קנז ) שמארץ זו " נוטלים עצות רעות על הקדוש ברוך הוא " , בעוד שמדרש איכה רבה , המזהה את " בת אדום " בעיר הנוכרית קיסריה , מזהה את " ארץ עוץ " עם פרס , ויתכן שתיקון צנזורה הוא והכוונה לרומי ( כפי שהוא למשל במגילה יא ע " א שם נאמר כי " פרסיים" הם השולטים בארץ ישראל במאה השנייה לספירה ) . בין כך ובין כך המדרש מוצא בפסוקנו לא רק את חורבן הבית הראשון אלא גם את השני , וכדברי בעל מדרש לקח טוב על פסוקנו : " כשם שהיה ירמיהו מקונן על חורבן בית ראשון כן היה מקונן על חורבן בית שני " . " שכרותו של נוח " ( סביב , ( 1515 ציור שמן על בד מאת הצייר האיטלקי ג ' ובאני בליני ( . ( 1516 - 1430

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help