sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר " בליל תשעה באב ישבו החסידים בבית התפילה האפל על הארץ והתאבלו על חורבן בית המקדש , והחזן פתח : ' איכה ישבה בדד העיר רבתי עם ' . רבי אברהם המלאך , שישב בקרב הקהל , קרא בקול : ' איכה ! ' ונדם , כשראשו נתון בין ברכיו . החזן סיים את הקינות , החסידים הלכו הביתה , ורבי אברהם נשאר וראשו נתון בין ברכיו . כך מצאו אותו למחרת , והוא לא זז ממקומו , כל זמן שלא ראה את החורבן כולו עד סופו . בשעת הצהריים הרים ראשו מבין ברכיו ואמר : ' אוי , איכה ! ' וקם " ( מ ' בובר , אור הגנוז , הוצאת שוקן תשי " ח , עמ ' . ( 120 די בה במילת " איכה " כדי להרעיד את הלב , להעלות בזיכרון את זוועות חורבן יהודה וירושלים ואת מנת גורלם האכזר של יושביהן מיד נבוכדנאצר מלך בבל , המעוצבים בחמש הקינות שבמגילה . אך " איכה " כבר איננה רק קינה על חורבן הבית הראשון , וכל מי שקרא בה - ביאר אותה או הרחיב בדרכים אחרות את יריעתה - קונן גם על חורבן הבית השני בימי הרומאים ועל כל צרה וצוקה שניחתה על ראש עם ישראל בשנות גלותם הארוכות , במזרח ובמערב גם יחד . רדיפות היהודים והפרעות שנעשו בהם לאורך הדורות עוררו יוצרים רבים להוסיף ולחבר קינות על מר גורלן של קהילות ישראל , והקינות כולן שבות אל מגילת איכה ויונקות ממנה ומכאבה . ואין צריך לומר שהקורא במגילה בימינו אינו יכול שלא להכיל באנחותיו גם את שואת היהודים במאה העשרים . * הספר המונח בזה בפני הקוראים הוא פירוש ספרותי - רעיוני למגילת איכה , פירוש המיוסד על " קריאה צמודה " , היינו על מתן תשומת לב מדוקדקת לכל מילה , לכל צירוף לשוני ולכל פסוק ( על רקע ספרות המקרא ולשונו ) , על האזנה קשובה לקולו של הכתוב וחשיפת רעיונותיו ומסריו . אך הקורא בזה הספר יוכל גם לעקוב אחרי הרושם שהותירה מגילת איכה בספרות עם ישראל לדורותיו : בספרות חז " ל לסוגיה ולמקומותיה , בתרגומי המקרא העתיקים ללשונותיהם ( וראש להם התרגום לארמית ) , בספרות ימי הביניים , בדברי פרשנים ובשירת הקודש , ועד ליצירות העת החדשה המוסיפות משלהן לים הדמעות של קינות העבר . ההרחבות המלוות את הפירוש ( והמסומנות על ידי להבה ) מפגישות אפוא את הקורא עם מדפים רבים בארון הספרים היהודי , אך גם עם הלשון העברית שבפינו ועם ההוויה הישראלית , וכן עם יצירות אמנות , כרזות ותצלומים המעידים בדרכם שלהם על התקבלותה ופרשנותה של המגילה בחיי עם ישראל לדורותיו . * שני המחברים מודים מקרב לב ל " קרן אבי חי " שיזמה את כתיבתו של הספר והוצאתו לאור והעמידה בנדיבות את המימון הנדרש לכך . כן יאה תודה ל " הוצאת הספרים של ידיעות אחרונות " , למנהלה דב איכנולד ולעמיתיו - ועמיחי ברהולץ בראשם - שתרמו מתבונתם ומניסיונם לדמותו של הספר . מעצבי הספר , האומן דוב אברמסון ושותפו למלאכה אהרן פרידמן , עשו נפלאות כשהעמידו לרשותנו קנקן רב חן ליצוק לתוכו את המגילה ופירושיה , וכרמל גורני פעלה בחכמה , בסבלנות ובמסירות להשגת הזכויות לפרסום יצירות האמנות וקטעי הספרות המשוקעים בדברים . רבים מן האמנים והמוסדות שאליהם פנינו התירו לנו בנדיבותם לפרסם את היצירות שלא על מנת לקבל פרס , ועל כך ראויים הם לתודה מקרב לב . כמה אמנים - מולי בן ששון , מיטל בלומנטל גורדון , נעמה להב ואבנר מוריה - אף נענו לאתגר ויצרו יצירה במיוחד לשמו של ספר זה . אחרונה חביבה היא עוזרת המחקר שלנו , תלמידתנו - ידידתנו מיטל בלומנטל גורדון , שבמסירות ובחריצות אין קץ , ובתבונה ורגישות שאין למעלה מהן , תרמה תרומה אדירה לאיכות הספר ולמראהו . יעמדו כולם על הברכה - יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן ירושלים , עשרה בטבת תשע "ז

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help