sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

פרק א פסוק כא שמעוּ כי נאנחה אָני אין מנחם לי כל איבי שמעוּ רעתי ש ׂשׂוּ כי אַתה עש ׂית הבאת יוֹם קראת ויהיוּ כמוֹני : במקום " שמעו " ברבים נראה שיש לגרוס בראש הפסוק " שמע " ביחיד ( וכך גם בתרגום הסורי ) , שהרי ירושלים ממשיכה בפסוקים כא - כב ומדברת אל האלוהים . בפניות קודמות אליו פנתה בציווי " ראה" ( פסוקים ט , יא ו - כ ) , ועתה היא פונה אל חוש השמע שלו . הפסוק חייב אמנם לפתוח באות שי " ן , אך מעבר לכך יש טעם בקריאה " שמע " , שהרי ירושלים השמיעה באזני אלוהים את אנחתה , לא אחת ולא שתיים ( ראו לעיל בדברי המקונן פסוקים ד , ח , יא ) , וזו נובעת מכך שאין לה מנחם ( ראו לעיל פסוקים ב , ט , יז ) - רמז לכך שהוא , ה ' , טרם ניחם אותה . ירושלים מצפה כי ה ' ישמע את אנחתה , והרי קולה נשמע היטב ; כל אויביה " שמעו רעתי " , לא נסתרה מהם הצרה שבאה עליה , ושמועה זו אף גרמה להם לעונג , לשמחה לאיד : " ששו " . לא נראה לפרש ששמחתם של האויבים נובעת מכך שה ' הוא שגרם לירושלים את צרותיה , ונראה יותר כי יש לפרש את הצירוף " כי אתה עשית " על ידי הבנת תיבת " כי " במשמעות של " כאשר " ( כגון בראשית יב , יב : " והיה כי יראו אותך המצרים " ) . רוצה לומר , כי כאשר עשה ה ' לירושלים מה שעשה , גרם הדבר לשמחתם של אויביה . הפועל " הבאת " בלשון עבר מעורר תמיהה , שהרי המשך המשפט הוא בלשון עתיד : " יהיו כמוני " . רש "י מבאר : " הלוואי והבאת עליהם יום המועד שקראת עליי ויהיו כמוני ברעה " , ובדומה אומר ר ' אברהם אבן - עזרא : " ויתכן להיות פירושו לעתיד ; לו תביא ביום שקראת ביד הנביאים ויארע להם מה שאירע לי " , אך דומה שיש לגרוס כאן את צורת הציווי " הבא " ( במקום " הבאת " ) ולראות את הת " ו שבסוף המילה כתוספת בהשפעת הפועל הקודם : " עשית " . עתה קוראת אפוא ירושלים לנקם ( ועל מוטיב זה במגילה ראו במבוא , סעיף ט ) . בעבר , היא מזכירה , " קרא עליי [ ה ' ] מועד לשבור בחוריי " ( פסוק טו ) , ועתה היא מבקשת כי יקרא מועד , יום , להשיב לאויביה כגמולם , להשמיד להרוג ולאבד . שמחה ושמחה לאיד בברכה השביעית מברכות הנישואין - הנאמרות מתחת לחופה ולאחר מכן , אצל המקפידים בכך , בסעודות של כל שבעת ימי המשתה - מופיעים שבעה לשונות של שמחה : " ברוך אתה ה ' ... אשר ברא ששון ושמחה חתן וכלה גילה רינה דיצה וחדוה אהבה ואחוה ושלום ורעות . מהרה , ה ' אלוהינו , ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול מצהלות חתנים מחופתם ונערים ממשתה נגינתם " ( יסוד הדברים בתלמוד הבבלי , כתובות ח ע " א ) . כל שמות העצם המייצגים שמחה הם מן המקרא , להוציא " דיצה " , אך במקרא נמצא עוד שמות נוספים : גיל ( הושע ט , א [ הברכה העדיפה את צורת הנקבה - גילה ]) ועליצות ( חבקוק ג , יד ) . במדרש שיר השירים רבה באה רשימה של עשרה לשונות שמחה :

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help