sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:139

פסוק כז : עתה מגלה המקונן שיש גם פן חיובי - חינוכי בסבל . השימוש בכינוי " גבר " מתקשר אל פסוק א של הקינה : " אני הגבר ראה עוני " . עתה הוא מבין מה שנשגב היה מבינתו בחלקה הראשון של הקינה . נשיאת העול היא עונש על חטא ( ראו א , יד והפירוש שם ) , ומי שיבין בימי חלדו , היינו בנעוריו , שהוא סובל בשל חטאיו , ינהג כהלכה בבגרותו . אין מקום אפוא לגרוס ( כחלק מעדי הנוסח ) " מנעוריו " , כאילו יפה לאדם שיסבול לאורך כל ימי חייו . התרגום הארמי מבין את הפסוק באופן שונה ואומר ( בתרגום חוזר לעברית ) : טוב לגבר שיחנך את עצמו לשאת את עול המצוות בילדותו . תקוותנו תנועת התחייה הלאומית עוררה את נפתלי הרץ אימבר ( – 1856 1909 ) לחבר את שירו " תקוותנו " , ששני בתיו הראשונים , בשינוי סדרם ומעט בלשונם , היו לשירו " התקוה " , שנעשה מאז הקונגרס הציוני הי " ח ( 1933 ) להמנונה הרשמי של התנועה הציונית ולאחר מכן להמנון מדינת ישראל . וכך פותח השיר " תקוותנו " : " עוד לא אבדה תקוותנו / התקוה הנושנה / משוב לארץ אבותינו / לעיר בה דוד חנה ( = ירושלים ) // כל עוד בלבב פנימה / נפש יהודי הומייה / ולפאתי מזרח קדימה / עינו לציון צופייה " . בהמשך השיר ניתן ביטוי לאווירת הנכאים שבמגילת איכה כמה וכמה פעמים , כגון בבית הרביעי , " עלי חורבן מקדשנו עין אחת דומעת " , או בבית השישי : " ובין חורבות ירושלים / עוד בת ציון בוכייה " . במיוחד בולט הדבר בבית השביעי : " כל עוד שמה דמעות טהורות / מעין עמי נוזלות / לבכות לציון בראש אשמורות / יקום בחצי הלילות " , והשוו ב , יט לעיל . כל עוד הומה נפשו של היהודי ונמשכת הצפייה למזרח ( " קדימה " ) , כל עוד נמשך המנהג לבכות על החורבן , אזי יש לקוות ולצפות לתשועה , וכדברי הבית האחרון , התשיעי : " כי רק עם אחרון היהודי / גם אחרית תקוותינו " . מגילת איכה בנאומה של יהודית הספר החיצוני , ספר יהודית , מספר אודות יהודית , צדקת ויפת תואר , ואודות פעולתה בשעה שהאויב האשורי צר על בתוליה עירה וביקש להשמידה . הספר נכתב בימי הבית השני ( בין ביוונית ובין בעברית ) , ועובד במהלך הזמנים באורח חופשי ואף זכה להיכלל בכמה גירסאות באוספים של חיבורי מדרש למיניהם . והנה , בין השאר מסופר בספר זה , כי כאשר שמעה יהודית שזקני עירה מבקשים להמתין חמישה ימים לישועת ה ' , ואם זו לא תגיע - להיכנע בלא קרב לאויב , היא נזפה בהם על החלטה זו . ואלה הם דבריה על פי תרגום - עיבוד ימי בינימי של הספר ( "מעשה יהודית " , בתוך : אוצר מדרשים , עמ ' : ( 206 " מה זה הדבר אשר חשב עוזיהו ( = ראש העיר ) לעשות למסור את העיר ביד האויב , אם לא תבוא ישועתנו תוך חמישה ימים ?! ומי אתם כי ניסיתם את ה ' ?! לא זו הדרך לקבל חסד המקום ברוך הוא ... האפס לנצח חסדו כי שמתם גבול לחסדיו ולרחמיו ? ... כי חסדי ה ' לא תמו ולא כלו רחמיו ( לעיל , פסוק כב [ וראו שם לגבי גירסת " תמו " ]) , טוב ויחיל ודומם לתשועת ה ' ( פסוק כו ) " וכן הלאה . יהודית מאמצת אפוא את הצעתו של בעל הקינה לדרך החיים הראויה . נוסח ראשוני של " התקוה " , בכתב ידו של המחבר , נפתלי הרץ אימבר ( . ( 1908

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help