sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:208

חלק חמישי / פסוקים כא - כב נקמה ונחמה : פנייה לאדום ולציון פרק ד פסוק כא ש ׂיש ׂי וש ׂמחי בת אדוֹם יוֹשבת ( יושבתי ) בארץ עוּץ גם עליךתעבר כּוֹס תשכרי ותתערי : אם בחלק הרביעי של הקינה דיבר המקונן בגוף ראשון ( רבים ) , הרי שבחלק החמישי , המסיים , הוא עובר לגוף שני , בפנייה אל אדום ואל ציון , ומפתיע שדווקא לאחר ביטויי היאוש הניכרים לכל אורכה של הקינה , מגיע חלקה האחרון שכולו תקוה , אף שאין האלוהים נזכר בו בגלוי . פסוק כא פונה אל אדום , משום שהאדומים שיתפו פעולה עם הבבלים בכיבוש ירושלים והחרבתה ( ראו במבוא לספר ובפסוק הבא ) , ומלכות זו מכונה כאן " בת אדום " ( כינוי שאינו מצוי עוד במקרא , ועל טעמו נעמוד להלן ) " יושבת " ( הכתיב : " יושבתי " היא צורה לשונית ארכאית ) " בארץ עוץ " . הזעם על אדום בשל חלקה בחורבן ירושלים בא לידי ביטוי מחוץ למגילת איכה בנבואות רבות הקוראות לנקום בה ( וראו בפסוק הבא ) . התרגום הארמי מסב את פסוקנו על אירועי חורבן הבית השני ומדבר על " קושטנטינא קרתא דאדום רשיעא " ( = קונסטנטינופול עיר אדום הרשעה ) , ביטוי של תקוה להרס יורשתה של האימפריה הרומית , מלכות ביזנטיון , שעיר הבירה שלה ( מאז שנת 330 לספירה ) היתה עיר זו , וראו עוד את דברי התרגום לפסוק הבא . פתיחת הפנייה אל אדום היא אירונית : " שישי ושמחי " ( לצירוף פעלים אלה לשם הבעת שמחה גדולה ראו לדוגמא " ישישו וישמחו בך כל מבקשיך " [ תהילים מ , יז ]) , וכדברי ר ' יוסף קרא ( נוסח א ) : " את שמחה עכשיו לבני יהודה ביום אובדם , אך דעי לך שגם עלייך תעבור כוס " . ר ' יוסף קרא מושפע בדבריו מן הפסוק בנבואת עובדיה הפונה אל העם האדומי ואומר לו : " ואל תשמח לבני יהודה ביום אובדם " ( פסוק יב ) . עם זאת , הקורא את ראשית הפנייה לאדום עלול לחשוב שהמקונן אכן מתכוון לשמח את אדום , ורק מן ההמשך יתברר לו כי פנייתו היא אירונית . כבר מן המילים " גם עלייך תעבור כוס " מתברר שהמקונן מאחל לה פורענות , שהרי מילת " גם " באה לרבות , וההקשר מעיד שהיא באה לרבות את ירושלים , אשר סבלה קשות . לפיכך תהא הנקמה לאדום על דרך מידה כנגד מידה : מי שסייעה לפגוע בירושלים - תיפגע באותה דרך . פירוש המילים " עלייך תעבור כוס " - תשתכרי , וראו התקבולת בדברי ירמיהו : " הייתי כאיש שיכור / וכגבר עברו יין " ( כג , ט ) , מי שהיין כביכול שטף אותו . הכוס שתעבור על אדום תותיר אותה חסרת אונים ; היא לא תוכל לפעול ולהתנגד כנגד הקמים עליה להשמידה . שתיית יין ( והשתכרות ) כעונש היא מוטיב מקובל במקרא , כגון הפנייה אל ירושלים : " כה אמר ה ' אלוהים כוס אחותך תשתי העמוקה והרחבה ... שכרון ויגון תימלאי כוס שמה ושממה כוס אחותך שומרון . ושתית אותה ומצית " ( יחזקאל כג , לב - לד ) , אך להופעתו של מוטיב זה כאן יש טעם מיוחד , כשהוא מצטרף אל מוטיב ההפשטה וגילוי הערוה . במזמור קלז קראו " בני אדום " לחורבן ירושלים : " האומרים ערו ערו

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help