sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

לא במח אלא במעיים ובלב אנו יודעים כי תודעתנו , רגשותינו ותבונתנו - מקורם ומשכנם במוחנו . הקדמונים , בישראל כבעמים , האמינו כי מקום הרגש והחכמה הם באיברים הפנימיים שבחלל החזה והבטן . ראש לאיברים הללו הוא הלב . הוא מקום הצער : " כי רבות אנחותיי ולבי דוויי " ( להלן א , כב ) והשמחה : " יגל לבי בישועתך " ( תהילים יג , ו ); האהבה : " איך תאמר אהבתיך ולבך אין אתי " ( שופטים טז , טו ) והשנאה : " הפך לבם לשנוא עמו " ( תהילים קה , כה ); האומץ : " אשר לבו כלב האריה " ( שמואל - ב יז , י ) והפחד : " ומדברך פחד לבי " ( תהילים קיט , קסא ); הגאוה : " לא גבה לבי " ( תהילים קלא , א ) והנדיבות : " וכל נדיב לב [ הביאו ] עולות " ( דברי הימים - ב כט , לא ); הדאגה : " דאגה בלב איש ישחנה " ( משלי יב , כה ) ועוד כהנה וכהנה . בלב מתכנן האדם תוכניות : " רבות מחשבות בלב איש ועצת ה ' היא תקום " ( משלי יט , כא ) , ואף תוכניות להרע : " לב חורש מחשבות אוון " ( שם ו , יח ) . בלב נוצר האדם את סודותיו : " ויגד לה את כל לבו " ( שופטים טז , יז ) , ובלב תשכון גם החכמה : " נתתי לך לב חכם ונבון " ( מלכים - א ג , יב ) ושם נחקקת גם התורה , שנאמר " נתתי את תורתי בקרבם ועל לבם אכתבנה " ( ירמיה לא , לב ) . מדרש שמות רבה ( יט , א ) המונה כמה מפסוקים אלו מעיר לאחריהם כי " לעתיד לבוא מביא הקדוש ברוך הוא כל האיברים ואינו מנחם תחילה אלא הלב שנאמר ' ודיברתי על לבה ' ( הושע ב , טז ) " . לא פעם ניצב הלב בתקבולת לכליות , שאף הן משכן המחשבות והרגשות , כגון : " אני ה ' חוקר לב בוחן כליות " ( ירמיה יז , י ) , " וה' צבאות בוחן צדיק רואה כליות ולב " ( שם כ , יב ) . על אברהם בילדותו מספר המדרש ( אבות דרבי נתן , נו " א , לג ) ש " זימן הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו שתי כליותיו כשני חכמים והיו מבינות אותו ( = מעניקות לו בינה ) ויועצות אותו ומלמדות אותו חכמה " . הכליות הן משכן השמחה : " תעלוזנה כליותיי " ( משלי כג , טז ) , אך גם הצער או הכאב : " אף לילות יסרוני כליותיי " ( תהילים טז , ז ) . מפסוק זה , ככל הנראה , נטבע מאז ספרות ההשכלה המושג " מוסר כליות " שעניינו חרטה על מעשה לא ראוי . ללב ולכליות מצטרפים גם המעיים , משכן הרגש : " דודי שלח ידו מן החור ומעיי המו עליו " ( שיר השירים ה , ד ) והרחמים : " מעיי למואב ככינור יהמו וקרבי לקיר חרש " ( ישעיה טז , יא ) , וסוגר את הרשימה הכבד , הניצב בתקבולת למעיים : " כלו בדמעות עיניי חמרמרו מעיי נשפך לארץ כבדי על שבר בת עמי " ( להלן ב , יא ) . על הכבד נאמר גם שהוא " כועס " ( ברכות סא ע " ב ) ואז מגיעה המרה , " זורקת בו טיפה " ומרגיעה אותו ( שם ) . ומתברר שגם למרה , הנאגרת בכיס המרה שבצד הכבד - לאור תיאוריות עתיקות שראשיתן ביוון הקדומה - יש תפקיד ביצירת רגשות , כגון " המרה השחורה " ( ביוונית : מלנכוליה ) , שהיא הפרשת יתר מכיס המרה המביאה לדיכאון . ומסכם את הדברים מדרש קהלת רבה ( ז , א ) : " כבד לחימה ( = כעס ) , מרה לקנאה ... טחול לשחוק , כליות יועצות , לב מבין ולשון גומר ( = הדיבור מבטא את התחושה ) " . חמרמ " ר וחבריו השורש המחומש חמרמ " ר מצטרף אל שורשים מחומשים נוספים המצויים כבר במקרא , כגון סחרח " ר ( " לבי סחרחר עזבני כוחי " [ תהילים לח , יא ]) או עקלק " ל ( " ילכו אורחות עקלקלות " [ שופטים ה , ו ]) . הוא הדין בצבעים : " שחרחר " ( "אל תראוני שאני שחרחורת " [ שיר השירים א , ו ]) וכן " ירקרק " ( ויקרא יג , מט ) או " אדמדם " ( שם ) . לדעת רש " י המדובר בצבעים כהים במיוחד , " ירוק שבירוקים " , בעוד שר ' אברהם אבן עזרא אומר היפוך דברים : " וזה כפול לחסרון " . מתברר כי השפה העברית העדיפה את גישתו של אבן עזרא ועל כן מצאנו בה מילים רבות שמטרתן להצביע על הקטנה כגון שמנמן , קטנטן , זקנקן , גברבר ועוד כיוצא באלה , וכן צבעים כגון צהבהב או כחלחל . פשקוויל ( ראו עמוד 87 ] שפורסם ( בשנת 2016 ) בידי " הועדה להצלת קברי ירושלים " כמחאה על בנייה באזור מערת קבורה בעיר . זו דוגמא לשימוש מרובה שנעשה בפסוקי מגילת איכה , במיוחד בעולם החרדי , למטרות דומות .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help