sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

משיח - מלך " משיח " במקרא אינו אלא כינוי למלך , שנמשח עם הכתרתו בשמן הקודש , וראו לדוגמא את סיפור משיחתו של שאול : " ויקח שמואל את פך השמן ויצוק על ראשו וישקהו ויאמר הלוא כי משחך ה' על נחלתו לנגיד " ( שמואל - א י , א ) , ובדומה סיפור משיחת דוד : " ויקח שמואל את קרן השמן וימשח אותו בקרב אחיו " ( שם טז , יג ) . שאול ביקש לא אחת ולא שתיים להרוג את דוד , אך זה נמנע מלפגוע במלכו בנימוק : " כי מי שלח ידו במשיח ה ' וניקה " ( שם כו , ט ) . מלך , מרגע שנמשח יש בו קדושה ! גם לעמלקי , שטען באזני דוד כי הרג את שאול , אומר דוד : " דמך על ראשך כי פיך ענה בך לאמור אנכי מותתי את משיח ה '" ( שמואל - ב א , טז ) . בפסוקים שיריים רבים מופיעות המילים מלך ומשיח בתקבולת , כגון בשירת חנה שבראש ספר שמואל : " ויתן עוז למלכו / וירם קרן משיחו " ( שמואל - א ב , י ) . חידת זהותו של המלך שבו דיברה חנה נפתרת בסיום הספר : " מגדול ישועות מלכו ועושה חסד למשיחו לדוד ולזרעו עד עולם " ( שמואל - ב כב , נא ) . ובפסוקים רבים , בעיקר בספר תהילים , מופיע הכינוי " משיח " ללא " מלך" לצדו , אך ברור מן ההקשר שהכוונה למלך , כגון : " למה רגשו גויים ולאומים יהגו ריק . יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו יחד על ה ' ועל משיחו " ( תהילים ב , א - ב ) . לתואר משיח זוכה גם מלך אחד שאינו מבני ברית . הכוונה לכורש מלך פרס שאיפשר את שיבת ציון , וראו את דברי הנביא : " כה אמר ה ' למשיחו לכורש אשר החזקתי בימינו " ( ישעיה מה , א ) . ספר ויקרא מדבר גם על " כהן משיח " , כגון : " אם הכהן המשיח יחטא " ( ד , ג ) , שהרי גם הכהן ( ראו למשל שמות מ , יג ) נמשח לתפקידו ב " שמן המשחה " . על כל פנים , האמונה במשיח מסתורי , מי שעתיד לבוא ולגאול את העולם , איננה מן המקרא , והיא התפתחות מאוחרת , מימי הבית השני ואילך , אף שיש מי שמוצא לה רמזים באמור על " חוטר מגזע ישי " ( ישעיה יא , א ) שיקום לעתיד לבוא ויפתח תקופה חדשה בתולדות העם והעולם . רבי יהודה הנשיא כמשיח ? ישנם כמה וכמה רמזים במקורות הקדומים כי סביבתו של רבי יהודה הנשיא - ראש העם במעבר שבין המאה השנייה לשלישית - ראתה אותו כדמות העשויה לממש את התקוה המשיחית , בזכות אישיותו המרשימה מכאן והמצב הפוליטי - כלכלי הנוח של ימיו מכאן . כך , למשל , אומר בן דורו של רבי , ר ' חייא , כי אם יש בימיהם מי שראוי להיות המשיח , הרי הוא " רבינו הקדוש " , ככינויו המיוחד של רבי יהודה הנשיא ( סנהדרין צח ע " ב ) . גם רבי עצמו קבע כי ימות המשיח יתרחשו " שניים שלושה דורות " לאחר חורבן הבית השני ( כך הנוסח בכתבי היד לסנהדרין צט ע " א ) , ויש הרואים את נוהגו של רבי לרחוץ במרחצאות ציבוריים בי " ז בתמוז , יום התענית על הבקעת חומת ירושלים בשעת החורבן ( ירושלמי מגילה א , א ) כהצהרה פומבית כי הגיעה תקופה חדשה , מעין משיחית , שבה האבל על החורבן צריך להגיע לסיומו . במסגרת זו מספר התלמוד הירושלמי ( שבת טז , א ) סיפור המעיד גם על קריאת מגילת איכה בידי יחידים בערב תשעה באב : " רבי ( = יהודה הנשיא ) ור ' חייא הגדול ור ' ישמעאל בן ר ' יוסי היו יושבים ולומדים את מגילת קינות בערב תשעה באב שחל להיות בשבת מן המנחה ולמעלה . ושיירו בה אל " ף בי " ת אחד ( = לא הספיקו ללמוד את אחת הקינות ) . אמרו : ' למחר אנו באין וגומרין אותה ' . עם כשהיה נפטר לביתו ( = כשהלך רבי משם לביתו ) נכשל ( = נפצע ) באצבעו וקרא על עצמו ' רבים מכאובים לרשע ' ( תהילים לב , י ) . אמר לו ר ' חייא : ' בעוונותינו אירע לך כן , שכתוב רוח אפינו משיח ה ' נלכד בשחיתותם ' . אמר לו ר ' ישמעאל בן ר ' יוסי : ' אילו לא היינו עוסקין בעניין - כך היה לנו לומר . על אחת כמה וכמה שהיינו עוסקין בעניין '" , כלומר : גם לולי למדנו בדיוק באותו זמן את מגילת איכה , ראוי היה לקרוא את הפסוק מן המגילה על רבי יהודה הנשיא , המוצג כאן כ " משיח ה '" וכמי שפציעתו נתפסה כאירוע שהדור כולו אשם בו . " משיח איז געקומען " ( = המשיח כבר הגיע ) , כרטיס ברכה לשנה החדשה ועליו שיר מחורז ביידיש בצד ציור המשיח על חמור לבן ומלאך המבשר על בואו . הגלויה נדפסה בורשה ( בהוצאת רעזניק ) בעשור השני של המאה העשרים לערך .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help