sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

הקדמת המילים " חלקי ה '" ל " אמרה נפשי " באה כדי להדגיש אותן , ועל כן גם את אמונתו של המקונן בעזרתו של האלוהים . אותה נפש שהיתה מיואשת , כאמור לעיל ( " זכור תזכור ותשוח עליי נפשי " [ פסוק כ ]) , מקוה כעת לה ' ולחסדו . מי שאמר " אבד נצחי ותוחלתי מה '" ( פסוק יח ) , אומר עתה " חלקי ה ' ... על כן אוחיל לו " . בפסוק כא החל המשורר להסביר מה היסוד לתקוותו : " זאת אשיב אל לבי על כן אוחיל " , ועתה הריהו משלים את הסברו באותן מילים , " חלקי ה ' ... על כן אוחיל לו " . רחמים המילה " רחמים " ( תמיד בצורת הרבים ) קשורה לרחם , לרגשות האהבה של אם כלפי ילדיה , אבל רק בפסוקים מעטים במקרא משמעות רח " ם הוא אה " ב , כפי שהוא למשל בדברי המשורר לאלוהים : " ארחמך ה ' חיזקי " ( תהילים יח , ב ) . בשפה האחות , הארמית , רח " ם הוא התרגום הקבוע של השורש אה " ב . עם זאת , נפוצה הרבה יותר במקרא משמעות רח " ם כתיאור הרגש המתעורר למראה סבל , דבר המעורר רצון לסייע לסובל ולהקל עליו , הן במישור הבינאישי והן , במיוחד , במישור שבין אלוהים ואדם . באשר ליחסים שבין אדם לחברו , למשל , קובע התלמוד ( יבמות עט ע " א ) כי " שלושה סימנים יש באומה זו ( = בני ישראל ) : הרחמנים , והביישנין , וגומלי חסדים " . ואילו במישור שבין אדם לשמים בולט הדבר כשעוסק המקרא בתכונותיו רבות הפנים של האלוהים . לאחר חטא העגל , כאשר מפציר משה באלוהים לרחם על עמו , מציג ה ' בפניו את תכונותיו ( שמאוחר יותר קוראים חז "ל לחלקן " מידת הדין " ו " מידת הרחמים " ) : " ה ' ה ' אל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת . נוצר חסד לאלפים נושא עוון ופשע וחטאה ונקה לא ינקה פוקד עוון אבות על בנים ועל בני בנים על שילשים ועל ריבעים " ( שמות לד , ו - ז ) . אך האלוהים אינו חייב לרחם , ולפיכך רחמים וחסד צועדים יחדיו , בין שמדובר ברחמי ה ' ובין כשהוא מפציר בבני האדם לחקות את דרכו : " משפט אמת שפוטו וחסד ורחמים עשו איש את אחיו " ( זכריה ז , ט ) . רחמי ה' מתבטאים גם בנכונותו לסלוח , וכדברי דניאל : " לאדוני אלוהינו הרחמים והסליחות כי מרדנו בו " ( ט , ט ) , אך רחמי ה ' מחייבים לא אחת חזרה בתשובה , כגון : " יעזוב רשע דרכו ואיש אוון מחשבותיו וישוב אל ה ' וירחמהו ואל אלוהינו כי ירבה לסלוח " ( ישעיה נה , ז ) . " רבה אמונתך" במדרש תהילים ( למזמור כה ) משווה ר ' אלכסנדרי בין האלוהים לבשר ודם ואומר : " בשר ודם מפקידין בידו [ בגדים או חפצים אחרים ] חדשים , ושוהין אצלו , והוא מחזירן בלויים וישנים , אבל הקדוש ברוך הוא מפקידין בידו בלויין ושחוקין , והוא מחזירן חדשים . תדע לך שהוא כן , שהרי הפועל הזה עושה מלאכה כל היום , ונפשו יגיעה עליו ושחוקה , וכשהוא ישן הוא יגע ומשלים ( = מפקיד ) נפשו ביד האלוהים ונפקדת ביד הקדוש ברוך הוא , ולשחרית היא חוזרת לגופו בריאה חדשה , שנאמר ' חדשים לבקרים רבה אמונתך '" . רעיון זה , הבא לביטוי גם בפיוט " אדון עולם " ( " בידו אפקיד רוחי בעת אישן ואעירה " ) , רואה ביקיצה מן השינה , שנתפשה בעולם הקדום כמעין מוות זמני , מעין תחיית מתים זוטא . ואכן , במרבית עדות ישראל נפתח סידור התפילה ( מאז המאה השש - עשרה ) בפנייה קצרה אל האלוהים : " מודה אני לפניך מלך אל חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה , רבה אמונתך " , רוצה לומר : גדול הוא החסד שעשית עמי . " מודה אני לפניך " , מתוך סידור קורן לילדים , . 2017 האיור הוא מעשה ידי המאיירת רינת גלבוע ( ירושלים . ( 2011

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help