sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:206

פרק ד פסוק כ רוּחאַפינוּמשיחה ' נלכדבשחיתוֹתם א ֲשר אָמרנוּ בצלּוֹ נחיה בגּוֹים : בין הבורחים מירושלים היה גם המלך , הלוא הוא צדקיהו , ונראה שאל בריחתו ולכידתו בידי הבבלים מכוון המקונן בפסוקנו ( ראו במבוא לספר , סעיף ג ) , אף שאין הוא מציין את שמו . התרגום הארמי , עם זאת , נוקב מפורשות בשמו של מלך אחר : " מלכא יאשיהו די הוה אהוב עלינו כנשמת רוח חיים דבאפנא" ( = המלך יאשיהו שהיה אהוב לנו כנשמת רוח חיים שבאפינו ) , והריהו ממשיך ומזכיר את מותו בקרב נגד מצרים ( דברי הימים - ב לה , כג - כד ) . גם התלמוד ( תענית כב ע " ב ) מקשר את פסוקנו אל סיפור מותו של יאשיהו ( וראו לעיל , עמוד . ( 65 המלך מכונה " רוח אפינו " , היינו זה שחיינו תלויים בו והוא מקור רוח החיים שבאפינו , כינוי רווח למלכים גם במצרים ובמסופוטמיה . וראו לדוגמא בפתיחת כמה ממכתבי אל - עמרנה , מכתבים שנשלחו אל מלכי מצרים במחצית המאה הי " ד לפנה " ס על ידי שליטים מקומיים בארץ כנען : " למלך אדוני נשמת חיי" ( מכתבים מספר . ( 144 - 142 אפשר שיש יסוד אירוני בכינוי זה שמעניקה הקינה למלך , שהרי המקונן כבר יודע שהמלך , ממש כמלכות המצרית , לא סייע במאומה ולא מנע את האסון , וכי אלוהים הוא זה שנפח רוח חיים באדם ( בראשית ב , ז : " ויפח באפיו נשמת חיים " ) . כינויו השני של המלך , " משיח ה '" ( וכך מכונה המלך , למשל , גם בשמואל - א כד , יא ועוד ) , שב ומזכיר לקורא שמקור סמכותו של המלך הוא בה ' , אשר הוא שהביא על ירושלים את מפלתה , ומכאן שאין ממנו , מן המלך , כל תקוה . על המלך נאמר שהוא " נלכד בשחיתותם " של האויבים , נתפס במלכודת שהציבו לרגליו . צורת היחיד של " שחיתותם " היא " שחית " , מעין " שוחה " שהיא מלכודת ( ראו " כי כרו שוחה ללוכדני ופחים טמנו לרגליי" [ ירמיה יח , כב ]) או " שחת " , באותה משמעות ( כגון תהילים ט , טז ) . סוף הפסוק עוסק בתקוות השווא שפיעמה במקוננים : " אשר אמרנו " , כלומר : קיווינו , אך תקוותנו לא נתממשה ( על אמ " ר במשמעות זו ראו לעיל , עמוד . ( 133 ומה היתה תקוה זו ? " בצילו נחיה בגויים " . המקוננים ציפו אפוא שהמלך יגן עליהם " בגויים " , בין הגויים , והם ימשיכו לחיות בארצם , כשהם מוגנים מפני הגויים המקיפים אותם ואורבים להם . יתכן שגם במילים אלה יש ביטוי לאירוניה , שהרי לא בצילו של בשר ודם תימצא ההגנה הראויה אלא באלוהים , ואכן לרוב מופיעה מטאפורת הצל במקרא בזיקה להגנת האל , כגון : " בצל כנפיך תסתירני " ( תהילים יז , ח ) . התקוה שתלו המקוננים במלך נתנפצה ממש כתקוה שתלו בעזרת מצרים , ללמדך כי שווא ישועת אדם .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help