sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

לאהוב ) לעבודת כוכבים שלהן , ' המה רימוני ' - גם המה רימוני , לא זזו מתנבאין עלי שקר עד שהגלו אותי ממקומי " . נביאי השקר - הן אלה שהדיחו את העם לעבודה זרה והבטיחו לו את סיועה , והן אלה שהבטיחו כי לא יארע כל רע לירושלים ( ראו למשל ירמיה כג , טז - יז ) - הם שהמיטו בסופו של דבר את האסון על בני ישראל . מאידך גיסא מפתיע ר ' שמעון בר יוחאי ( איכה רבה , שם ) הקובע כי הפסוק מדבר " בנביאי האמת " , ומסביר " שהיו מאהבין אותי להקב " ה . ' המה רימוני ' - שהיו מרמין בי ואומרים לי [ בגלות ] ' הפרישו תרומה ומעשרות ' . וכי יש תרומה ומעשרות בבבל [ שהרי אלו מצוות הנוהגות רק בארץ ישראל ]? אלא בשביל לאהבני להקב " ה " . לפי מסורת זו ביקשו נביאי האמת ( וירמיהו מצוין שם בשמו ) לגרום להמשך האהבה בין עם ישראל לאלוהיו וזאת על ידי העמדת הפנים ( וזו הכוונה במעשה המרמה ) כי מן הראוי להמשיך ולשמור מצוות בגלות , גם כאלה שלא נצטוו בהן ישראל , כנראה כזכר לארץ ישראל וכביטוי לתקוה לשוב שמה בהקדם . אגב כך נזכיר בנשימה אחת טכסט בן ימינו , קינה שחיבר הרב אביגדור נבנצאל ( יליד 1935 ) שעניינה בשואה . את פסוקנו הוא מקשר לסגירת שערי הארץ בידי הבריטים בפני הבורחים מאימת הזוועה באירופה : " קראתי למאהביי - המה נעלו שערי ציון" ( שורה . ( 70 זקן , שב , ישיש , קשיש ואזרח ותיק במקורותינו כמה כינויים לאנשים שחיו שנים רבות . הרווח בהם הוא " זקן / זקנה " , כגון בדברי שרה על אברהם : " ואדוני זקן" ( בראשית יח , יב ) . הזקן מתואר גם כ " שבע ימים " ( איוב מב , יז ) , או כ " בא בימים " , כפי שנאמר על שרה ועל אברהם ( בראשית יח , יא ) . וראו גם את האמור בנבואת זכריה : " עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב ימים " ( ח , ד ) , ולהלן עמוד . 259 עקב ניסיונם הרב והכרתם את המסורת נושאים הזקנים בתפקידי הנהגה ומשפט ( כגון המסופר על העמדת בן סורר ומורה למשפטם [ דברים כב , יח - יט ]) , כאשר ניסיון החיים והידע הם אף ערובה לחכמה : " ותורה תאבד מכהן ועצה מזקנים " ( יחזקאל ז , כו ) . בספרות חז " ל נקבע כי לעיתים " זקן " אין עניינו בגיל אלא בידע ובחכמה בלבד , כי הזקן הוא " זה קנה חכמה " ( מדרש אגדה לבראשית כד , א ) , ועל כן צו התורה , " מפני שיבה תקום והדרת פני זקן " ( ויקרא יט , לב ) אין בו כפילות אלא עניינים שונים : החובה לכבד הן מי ששיבה זרקה בשערו בשל גילו , והן חכם שקנה תורה הרבה , ויהא גילו אשר יהא . הכינוי " ישיש " מופיע רק בספר איוב וגם הוא מתייחס לגיל : " גם שב גם ישיש בנו כביר מאביך ימים " ( טו , י ) , אך גם מגלה זיקה לחכמה : " בישישים חכמה ואורך ימים תבונה " ( יב , יב ) . צורה יוצאת דופן של המילה , " ישש " , מופיעה בספר דברי הימים - ב לו , יז : " ולא חמל [ מלך בבל ] על בחור ובתולה זקן וישש " . התואר " קשיש " אינו מופיע במקרא , אך הוא מוכר מלשון חז " ל , כגון : " אנא קשיש מאביך " ( בבא מציעא ס ע " ב ) . תיבת " סב " ( בסמ " ך ) מצויה רבות רק מספרות חז " ל ואילך , וממנה נגזרה תיבת " סבא" כלשון פנייה אל אבי ההורים . במקביל לתיבת " סבא " ( שהכתיב שלה הוא על דרך הארמית ופירושה " הסב " ) מצויה במקורות גם הצורה " סבתא " , והתלמוד אף מביא פתגם עממי המקנטר את הסב ואומר : " סבא בביתא פאחא בביתא , סבתא בביתא סימא בביתא " ( ערכין יט ע " א ) , כלומר : " כשהזקן בבית – מעמסה בבית , כשהזקנה בבית – אוצר בבית " , שכן תרומתה למשק הבית גדולה יותר מן הסב שהוא כבר בבחינת עובר בטל . אגב נזכיר את הגדרת התלמוד הבבלי לאישה הזקנה : " איזו זקנה ? כל שקורין לה ( = הציבור כולו ) ' אמא אמא ' ואינה בושה " ( נידה ט ע " א ) . הנטייה להשתמש בלשון נקייה , וכך להימנע מלהטיח באנשים ונשים את גילם בפניהם , הביאה בימינו ליצירת הצירוף " אזרח ותיק " ( כתרגום לצירוף האנגלי : , ( senior citizen אף ש " ותיק" - שאינו מופיע במקרא אך מצוי כבר בלשון הבית השני - משמעו מלכתחילה ישר , נאמן : " לב עקוב יתן עצבות ואיש ותיק ( = ישר , היפוכו של העקוב , הרמאי ) ישיבנה בו " ( = ישיב את העצבת לזה שגרם לה ) " ( בן סירא לו , כא ) , ובלשון חז " ל : " אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד ללמד לפני רבו כבר נאמר למשה בסיני " ( ירושלמי , פאה ב , ו ) . הותיק הוא גם חסיד וזריז : " ותיקים היו גומרין אותה ( = את קריאת שמע של שחרית ) עם הנץ החמה " ( ברכות ט ע " ב ) . כינויים אחרים המבקשים להימנע מכל הזכרה של זיקנה הם " גיל הזהב " , " הגיל השלישי " , ומן הסתם העתיד יביא ליצירת ביטויים חדשים , ככל שיגדל מספר הזקנים וככל שיגבר הרצון שלא להזכיר להם כמה שנים חלפו מאז באו לעולם .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help