sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:205

על כתיפיו " . מאידך גיסא הזכרת " דרך הנשר בשמים " מביאה את בעל מדרש אגדה ( לבראשית כו , לד ) לקבוע כי נשר זה הוא נבוכדנאצר , מחריב המקדש , שהתגאה ואמר " אעלה על במותי עב אדמה לעליון " ( ישעיה יד , יד ) . היחס הדו - ערכי אל הנשר בא לביטוי אגב השימוש בביטוי " הנשר הגדול " ( יחזקאל יז , ג ) כאשר משנת רבי אליעזר , פרק ו , קובעת כי יש לייחסו לנבוכדנאצר מלך בבל , אך מדרש פנים אחרים ( נוסח א , א ) מתאר כך דווקא את עם ישראל . אגב : כמה וכמה מגדולי ישראל כונו בתואר זה , כגון הרמב " ם , ר ' דוד עדני מתימן ( מאות י " ב - י " ג ) , דון יצחק אברבנאל ( , ( 1508 - 1437 ר ' נתן אדלר ( בגרמנית : נשר ) , מורו של החת " ם סופר ( 1800 - 1741 ) ואחרים . הקיסר טריינוס כנשר הקיסר טריינוס ישב על כס הקיסרות בשנים , 117 - 98 ובימיו דוכא באכזריות " מרד התפוצות " כנגד רומא - מרד של יהודי קפריסין וצפון אפריקה שהתחולל בשנים . 117 - 115 על קיסר זה מסופר במדרש איכה רבה לפסוקנו ( המקור רובו בארמית ) : " טריינוס ישתחקו עצמותיו ( = לשון קללה ) ילדה אשתו בליל תשעה באב , והיו כל ישראל אבלים . מת הוולד בחנוכה . אמרו ישראל : ' נדליק או לא נדליק ? ' אמרו : ' נדליק וכל מה שצריך לבוא עלינו יבוא ' . הדליקו . הלכו ואמרו לשון הרע לאשתו של טריינוס : ' אלה היהודים , כשילדת היו מתאבלים , כשמת הילד הדליקו נרות ' . שלחה וכתבה לבעלה : ' עד שאתה כובש את הברברים - בוא וכבוש את היהודים שמרדו בך ' . נכנס לספינה וחשב לבוא בעשרה ימים , ובאה רוח והגיע בחמישה ימים . בא ומצאם עסוקים בפסוק זה : ' ישא ה ' עליך גוי מרחוק מקצה הארץ כאשר ידאה הנשר ' ( דברים כח , מט ) . אמר להם : ' אני הוא הנשר , שחשבתי לבוא בעשרה ימים והביאני הרוח בחמישה ימים ' . הקיפם בלגיונותיו והרגם " . וראוי לזכור כי הנשר ( ולמען האמת נראה שמדובר דווקא בעוף טורף הדומה לו , העיט הזהוב ) היה סמלה של האימפריה הרומית . יוסף בן מתתיהו מספר ( קדמוניות היהודים , ספר , 17 ו , א - ד ) כי הורדוס עשה כמה מעשים כנגד התורה וביניהם העמיד , מתוך הערכה לאימפריה הרומית , " מעל לשער הגדול של בית המקדש מתנת קודש יקרה מאוד , נשר גדול של זהב . אולם התורה אוסרת על אלה , שקיבלו על עצמם לחיות על פיה , לחשוב על הקמת איקונין ולתת את הדעת על העמדת צורות בעלי חיים כלשהם . וכך גזרו החכמים להוריד את הנשר " . והוא ממשיך ואומר : " ושמועה הגיעה כי המלך מת , והיא סייעה לחכמים . ובעצם היום , בשעה ששהו רבים בבית המקדש , עלו והורידו את הנשר וגידעוהו בקרדומות " . השמועה נתבררה כשמועת שווא , והמלך נקם ביוזמי האירוע על ידי הסרת הכהן הגדול מכהונתו ועל ידי המתת חלק ממבצעי המעשה בשריפה . " באותו לילה " , מסיים יוסף ואומר , " לקתה הלבנה " . דליקה ודליקה לשורש דל " ק שני מובנים במקרא . האחד משמעותו כמו רד " ף , ומרבית מופעיו של דל " ק במשמעות זו אכן באים בצירוף לשורש רד " ף . כך בפסוקנו באיכה , וכך בסיום הקרב שבו הרג דוד את גלית : " ויקומו אנשי ישראל ויהודה ויריעו וירדפו את הפלישתים ... וישובו בני ישראל מדלוק אחרי פלישתים וישוסו את מחניהם" ( שמואל - א יז , נב - נג ; והשוו בראשית לא , כג [ רד " ף ] , לו [ דל " ק ]) . משמעו השני של דל " ק הוא בע " ר , כגון : " והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש ודלקו בהם ואכלום " ( עובדיה , פסוק יח ) . למשמעות זו של השורש שייך גם שם המחלה " דלקת" ( דברים כח , כב ) , מחלה שיש עמה חום . דומה שאין קשר סמנטי בין שני השורשים הזהים , אך פסוק אחד מצרף את שני המובנים על דרך משנה הוראה ( וראו לעיל , עמוד : ( 187 " הוי משכימי בבוקר שכר ירדופו מאחרי בנשף יין ידליקם" ( ישעיה ה , יא ) . קשר על דרך המדרש נוצר במדרש איכה רבה לפסוקנו בשם ר ' יעקב מכפר חנין האומר כי הדולקים - הרודפים שבהם מדובר בפסוק הם גם " אלו שהציתו אש בירושלים " . נשר , סמלה של רומי , על מטבע שהוטבע בסוריה בראשית המאה השלישית .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help