sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

פרק ג פסוקים כב - כד פסוק כב : חסדי ה׳ כי לא תמנוּ כי לא כלוּ רחמיו : פסוק כג : חדשים לבקרים רבה אמוּנתך : פסוק כד : חלקי ה ' אָמרה נפשי על כן אוֹחיל לוֹ : פסוק כב : למרות תחושת המקונן כי ה ' רדף אותו ונתאכזר אליו , הוא מבין ומקוה כי יתכן שבכל זאת יזכה בחסדי ה ' , בטובות שהוא יכול להשפיע עליו ( לצירוף " חסדי ה '" ראו לדוגמא ישעיה סג , ז ) . את התיבה " תמנו " ניתן לכאורה להבין בשתי דרכים . האחת - כפועל בגוף ראשון רבים , היינו שלא תמנו , לא נעלמנו מעל פני האדמה , וכך מפרש ר ' יוסף קרא ( נוסח ב ) : " שלא תמנו - שלא כלינו ביד האומות " , והשוו : " האם תמנו לגווע " ( במדבר יז , כח ) . אך פירוש זה אינו נראה , שהרי הן בחלק הראשון של הקינה והן בחלקה השני מדבר המקונן בלשון יחיד . לפיכך יש להבין " תמנו " כ " תמו " , כלומר נסתיימו , כשהנושא הוא " חסדי ה '" , והאות נו " ן באה במילה זו כתחליף לדגש , כמו " מעוזניה " ( ישעיה כג , יא ) , היינו " מעוזיה" ( = מבצריה ) , וכך הבינו כמה מן התרגומים העתיקים ( כגון התרגום הסורי ) וכן רש " י ור ' אברהם אבן עזרא . בעל מדרש לקח טוב לפסוק מבהיר דעה זו על יסוד התקבולת שבפסוק : " כי לא תמנו - הנו " ן טפילה , וראיה כי אמר למטה ( = בהמשך הפסוק ) ' כי לא כלו רחמיו '" . לצירוף " חסד ורחמים " ראו לדוגמא " המעטרכי חסד ורחמים " ( תהילים קג , ד וראו עוד ישעיה נד , ז - ח ) . פסוק כג : " חסדי ה '" ו " רחמיו " ( הנזכרים בפסוק הקודם ) הם הנושא של " חדשים לבקרים " , וכפי שמבאר רש " י : " מתחדשים הם חסדיך מיום ליום " , אך התרגום הארמי סבור כי נושא המשפט הם ניסיו של האלוהים , המתחדשים בכל יום . לפועל חד " ש משמעות של החזרת מה שכבר היה , כגון " חדש ימינו כקדם " ( להלן ה , כא [ וראו בפירוש שם ]) . החסדים חוזרים אפוא מדי בוקר בבוקרו , ובעצם לעולם אינם חדלים . המסקנה משפעת החסדים היא כי " רבה " - היינו גדולה ( כגון במדבר יא , לג ) - היא " אמונתך " , ואין אמונה בהקשר זה אלא חסד , וראו התקבולת : " היסופר בקבר חסדך / אמונתך באבדון " ( תהילים פח , יב ) , וכן : " להגיד בבקר חסדך / ואמונתך בלילות " ( שם צב , ג ) , ומי שפנה ישירות לאלוהים וביקש : " זכור עוניי ומרודי " ( פסוק יט ) אומר לו עתה " רבה אמונתך " , כי הוא בוטח בחסד האלוהים הממשמש ובא להציל אותו מעוניו ומסבלותיו . פסוק כד : המקונן חש עתה קרבה רבה לאלוהים . ה ' הוא חלקו ( ראו תהילים טז , ה : " ה ' מנת חלקי וכוסי " ) , היינו נחלתו , וכל הטוב השופע מן האלוהים נופל בגורלו של האדם . משמעות זו של " חלק " עולה גם מן הצירוף " חלק ונחלה " ( בראשית לא , יד ) , או מן התקבולת " אין לנו חלק בדוד / ולא נחלה לנו בבן ישי " [ שמואל - ב כ , א ] - והוא הדין בקביעה שה ' הוא גם חלקם - נחלתם של הלוויים , כדברי ה ' לאהרן : " אני חלקך ונחלתך בתוך בני ישראל " ( במדבר יח , כ ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help