sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

הנדרש מאנשי המודיעין חייב להיות מפורט ביותר , ולא להשאיר כמעט ספק לגבי המשימה . הם נדרשים גם להביא הוכחות למודיעין שיביאו . ככל שהצי “ ח ברור יותר , כך המשימה תושלם בצורה טובה יותר - וזהו בעצם הלקח השני מפרשה זו . גדולתו של כלב בן יפונה : בחינת התמונה הגדולה הגיבור האמיתי של הפרשה הזו הוא כלב בן יפונה , נשיא שבט יהודה . עשרה מבין 12 המרגלים טוענים שהארץ היא זבת חלב ודבש , אולם מזהירים כי העם לא יהיה מסוגל להתמודד עם העמים החיים בה . הם מוציאים את דיבת הארץ רעה ומפחידים את העם בטענה שהיא “ ארץ אכלת יושביה “ , וכי יש בה נפילים שיחסלו בקלות רבה את העם הנמצא בדרכו אליה . הם גם ממעיטים בערך העוצמה של עם ישראל : “ ושם ראינו , את - הנפילים בני ענק- - מן - הנפלים ; ונהי בעינינו כחגבים , וכן היינו בעיניהם “ . רק כלב בן יפונה עומד מול העם ובאומץ לב רב הוא משתיק אותו ואומר : “ ויאמר , ע לֹ ה נעלה וירשנו אתה -- כי - יכול נוכל , לה “ . גדולתו של כלב היא בעמידתו לבדו ( יהושע בן נון מצטרף לעמדתו מאוחר יותר ) מול העם ומול עשרת הנשיאים שהיו עמו , ומציג עמדה שסותרת לחלוטין את עמדתם . כלב בן יפונה אינו מבטל את דברי המרגלים בדבר האיום מן העמים היושבים בארץ . אולם , גדולתו היא ביכולתו לראות את התמונה הכוללת , ובראייה זו הוא מביא בחשבון את העוצמה הפנימית שיש לעם ישראל - ומאמין כי בכוחה העם יוכל להתמודד היטב עם האתגרים שבכיבוש הארץ . מעמדתו של כלב בן יפונה ניתן ללמוד שתי חובות המוטלים על איש המודיעין . הראשון , לומר באומץ את דעתו בצורה ברורה וחדה , גם אם היא נוגדת את הקונצנזוס הכללי . השני , לקבוע את הערכת המודיעין בראייה כוללת , ובתוכה לנתח את היכולות והעוצמות של כוחותיו הוא , ולא להיצמד רק להערכת היריב . העם לא מתרשם מדבריהם של יהושע בן נון ושל כלב בן יפונה , ומשמיע קולות של ייאוש רב :   “ ותשא , כל - העדה , ויתנו , את - קולם ; ויבכו העם , בלילה ההוא .   וילנו על - משה ועל - אהרן , כל בני ישראל ; ויאמרו אלהם כל - העדה , לו - מתנו בארץ מצרים , או במדבר הזה , לומתנו .   ולמה יהוה מביא אתנו אל - הארץ הזאת , לנפל בחרב -- נשינו וטפנו , יהיו לבז ; הלוא טוב לנו , שוב מצרימה .   ויאמרו איש אל - אחיו :   נתנה ראש , ונשובה מצרימה “ . כאן מתגלה גיבור גדול שני של הפרשה , משה , בכל עוצמת מנהיגותו . במצב הזה על משה להחליט מה עושים . הבחירה הקלה היא להיכנע לרצון העם , לקיטורים ולפחדים , לפנות אחורה ולחזור לארץ מצרים ושם לחיות תחת סיר הבשר של העבדות . זה מה שהעם רוצה . אבל התגובה של משה ואהרון שונה : “ ויפל משה ואהרן , על - פניהם , לפני , כל - קהל עדת בני ישראל “ . בקריאה פשוטה , הדברים נשמעים כמו תגובה היסטרית של ייאוש וחוסר יכולת להתמודד עם המצב שנוצר . אולם , מוצעת כאן קריאה אחרת , ואולי יותר נכונה , של המלים “ ויפל משה ואהרן “ . משה ואהרון התנהגו כמו נפילים בפני העם - בדיוק כמו אותם נפילים בארץ כנען שהעם חושש מפניהם . הם היו נפילים בנפשם , בעוצמתם זהו הלקח המשמעותי ביותר מהפרשה עבור כל מנהיגות , פוליטית או צבאית : היכולת להקשיב לדעות חריגות למרות שהן לא פופולריות ולפעמים אף לקבלן . היכולת להתעלם מרעשי רקע , הפגנות , סקרי דעת קהל ותקשורת ולדעת מהי טובתו האמיתית של הציבור בראייה כוללת עתידית ובאומץ לבם מול העם הנרגן . אם ננסה להשלים את הסיפור החסר , הם ניצבו בפני העם ואמרו לו משהו ברוח הדברים הבאים : “ יש לנו מטרה והיא לכונן עם חופשי בארצו . הדרך למימוש המטרה הזו רצופה בסכנות וקשיים שצריך להתמודד איתם . ייאוש , חרדות והפחדות לא יובילו אותנו לשום מקום , ולא נגיע לחופש הלאומי הנכסף . רק אמונה בצדקת הדרך ובמנהיגות תוביל ללכידות לאומית ותאפשר לנו להגיע למטרה שהצבנו לעצמנו . הדור שלנו יהיה הדור שיעבור את כל התלאות , המלחמות והסבל - כדי שלדורות הבאים אחרינו יהיה מקום בטוח לחיות בו “ . הקו שנמתח ממשה רבנו לבן גוריון זהו הלקח המשמעותי ביותר מהפרשה עבור כל מנהיגות , פוליטית או צבאית . היכולת להקשיב לדעות חריגות למרות שהן לא פופולריות ולפעמים אף לקבלן . היכולת להתעלם מרעשי רקע , הפגנות , סקרי דעת קהל ותקשורת ולדעת מהי טובתו האמיתית של הציבור בראייה כוללת עתידית . ואכן , העם ממשיך בדרכו ולא חוזר למצרים . עוברות עליו 40 שנים קשות של נדודים וסבל כדי להגיע ליעדו . כל הדור הזה , דור המדבר , הוא הדור שעל גבו קם עם ישראל לתחייה בארצו . הדור הזה אבד במדבר ולא זכה לראות את התגשמות החלום . גם משה לא הצליח לראות את החלום מתגשם , אבל במנהיגותו הנפילית ידע להוביל למרות כל הקשיים ולהגיע למטרה . ממשה רבנו נמתח קו ישר לנפיל אחר שידע להוביל את העם היהודי בהקמת המדינה - דוד בן גוריון . בן גוריון היה חובב תנ “ ך גדול , ולבטח למד את הלקח של משה מהפרשה הזו כשאמר : “ אני לא מתיימר שהעם בכיסי , ואני לא יודע מה רוצה ומה לא רוצה העם . אני יודע רק , כך נדמה לי , מה רצוי לעם . ועל זה אני נלחם , נלחמתי כל חיי ואלחם כל חיי “ . דוד בן גוריון . “ אני יודע רק , כך נדמה לי , מה רצוי לעם “

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help