sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

דגל אדום מעל המזרח התיכון אל " ם ( בדימ ’ ) פסח מלובני , הוצאת המרכז למורשת מודיעין , 512 , 2017 ע’ “ דגל אדום מעל המזרח התיכון " עוסק במעורבות הצבאית של בריה " מ במזרח התיכון במאה ה , 20 - ממחצית שנות ה 50 - ועד לקריסתה ב . 1991 - הספר מתמקד במעורבות זו בשתי מדינות עיקריות , מצרים וסוריה , אך כולל גם פרק העוסק בלוב ונגיעה לגבי תימן . כן עוסק הספר בבניית והפעלת הנוכחות הימית בים התיכון , מול הצי השישי האמריקאי וציי נאט " ו . פרק מיוחד מוקדש להתמודדות המודיעינית בין ישראל לבריה " מ ובו תמונת מאמצי המודיעין שהפעילו הסובייטים מול צה " ל מאז , 1967 ומנגד פעילות “ מסרגה " ביחידה 8200 ) 848 ) נגד האיום הסובייטי . זוהי בחינה של המעורבות הצבאית הסובייטית מול ישראל לאורך המלחמות שהתחוללו בינינו לבין מדינות ערב : מלחמת סיני ( , ( 1956 ששת הימים ( , ( 1967 ההתשה ( , ( 1970 - 1967 יום הכיפורים ( 1973 ) ושלום הגליל ( , ( 1982 וכן בתקופות שביניהן . הספר מבוסס על מגוון מקורות : מן הצד הסובייטי / רוסי , שהתפרסמו בעיקר לאחר קריסת בריה " מ ; מן הצד הערבי – המצרי והסורי – בעיקר מכותבים בכירים שהיו מעורבים אישית בנושא ; מחוקרים במערב שעקבו אחר הנושא , מגורמים רוסים שפרסמו את זיכרונותיהם ומחקריהם באנגלית , וגם ממקורות שהתפרסמו בעברית . כן כולל הספר עדויות של אנשי “ מסרגה " שפעלו באותם ימים בבסיסי יחידה . 8200 אל " ם ( מיל ' ) פסח מלובני שירת במשך שנים רבות בתפקידי איסוף ומחקר בכירים בקהילת המודיעין , ובכלל זה ביחידה . 8200 בשנים האחרונות עוסק במחקר צבאות ערב וצבאות זרים שפעלו באזור . יאסר ערפאת - רטוריקה של מנהיג בודד רונית מרזן , , 2016 הוצאת רסלינג , 350 עמ' נעם טפר ספרה של ד “ ר רונית מרזן הוא מסמך מרתק . מלבד עבודת הנמלים שניכרת בו בליקוט המקורות , הוא מלא כרימון בתובנות חדשות ומקוריות על יאסר ערפאת כמנהיג , שליווה את החברה הערבית ואת העם הפלסטינאי במשך ארבעה עשורים עד מותו בנובמבר , 2004 ובמידה רבה עיצב את פניה . ד “ ר מרזן בחרה להתמקד , לעקוב ולנסות לפענח את הרטוריקה שאפיינה את נאומיו , מכתביו וראיונותיו לאורך התקופה שבה שירת את עמו . החל משנות ה , 70 - כשקרא למאבק המזוין , דרך התקופה שבה שהתה הנהגת הפת “ ח בלבנון , האינתיפאדה הראשונה וכלה בתקופה שבה נחתם הסכם אוסלו . היא הגיעה למסקנה מעניינת : אותם סמלים דתיים אסלאמיים ששימשו את ערפאת בקריאתו לגי ‘ האד במטרה להביא את עמו לצאת למלחמה בישראל - שימשו אותו גם בניסיון לשכנע את עמו לחתום על הסכם עם האויב . מרזן מנתחת את דמותו של ערפאת כמי שצמח על ערכי האסלאם ומיצב עצמו כמנהיג אותנטי שיונק מיסודות אסלאמיים ( ג ' יהאד , המאבק מזוין לשחרור ירושלים , שחרור מסגד אלאקצא והאדמה תוך התבססות על הח ' דית ופסקי הלכה אסלאמיים ) ומבדל עצמו בעטיים . לכן הוא התקבל בדיסוננס עמוק בבואו לקפוץ מדרגה אל תהליך השלום . על פי מרזן , היה עליו להכין את הקרקע לכך במהירות ומבלי שיאבד את כוחו הפוליטי , בקרב ההנהגה הפלסטינאית ובמיוחד בקרב עמו . מרזן מנתחת בצורה כירורגית את נאומיו ודולה מהם את הסימבולים והמוטיבים ששימשו להוציא את העם הפלסטינאי למאבק . היא מראה ביד אמן את השימוש בח ' דית הקורא להשמדת היהודים ולג ‘ יהאד מעודן בידי המנהיג הקורא לג ‘ יהאד מסוג אחר ; כיצד מהתוכנית הגדולה לייסד את פלסטין מהגדה ועד לים מעודנת התוכנית ונארזת כג ' יהאד קטן . מרזן מפרשת זאת כקריאה של ערפאת לעם לקבל על עצמו את הסכם אוסלו - אבן הדרך הראשונה לקראת בניית מדינה בגבולות עזה והגדה המערבית - ואת ערפאת כמנהיג שחתם עליו . בצורה זו מפענחת מרזן ושופטת לכף זכות נאומים של ערפאת , שהסעירו את המנהיגות בישראל . לטענתה , מתחת לרטוריקה המתלהמת הקוראת לא פעם לג ' יהאד או לחתימה על הסכם שאותו אין כוונה לקיים ( ערפאת כינה את הסכם אוסלו “ שלום חודיבייה “ – הסכם זמני ) נמצא סאב - טקסט שאותו הישראלים לא ראו ואנשי המחקר לא פירשו נכון . טקסט שכוונתו הייתה למסד את הסכם אוסלו ולא לפרקו . ערפאת , על פי מרזן ואחרים , נלחם משנת 1987 מלחמת מאסף על מעמדו כמנהיג . כל כוונתו - לשמר את כוחו הפוליטי בתקופה שבה החלה לקום מנהיגות פלסטינים חלופית להנהגה הגולה בתוניס . על פי מרזן , הפת “ ח החל לאבד את כוחות חיוניותו ואת הובלת המאבק המזויין נטלו ארגוני ההתנגדות כמו החמאס והג ' יהאד האסלאמי , ולפיכך נע ערפאת בין הפטיש האסלאמי לבין הסדן הישראלי , שחייב אותו לביצוע הסכמי אוסלו . היה עליו כמנהיג לשכנע את עמו ואת ההנהגה העומדת לצדו כי ההסכם ייטיב עמם . הלוגיקה של מרזן רציפה , הבסיס לטענות רחב ומבוסס והראייה חדשה , גם אם לא מסכימים עם המסקנות . . מודיעין וספר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help