sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

19 בדצמבר : 1966 הקרב שלא היה מול הטייסים הסובייטיים שנים לא מעטות לאחר קרב זה , בשנות ה 80 - של המאה ה , 20 - התפרסמו זיכרונותיהם של שני קצינים בכירים בצבא המצרי מאותה תקופה . השניים התייחסו לאירוע זה וחשפו לראשונה קרב נוסף , שלדבריהם התנהל בין מטוסי חיל האוויר הישראלי לבין מטוסי מיג , 19 שהוטסו על ידי טייסים סובייטיים . על פי זיכרונותיהם , האירוע התרחש בדצמבר . 1966 אחד הקצינים הוא פריק אוול ( מקביל לגנרל 4 כוכבים ) מוחמד אחמד צאדק , שהיה אז ראש המודיעין הצבאי בצבא מצרים ( מקביל לראש אמ " ן ) , ושבמלחמת ההתשה שימש רמטכ " ל הצבא ( 1971 - 1969 ) ושר ההגנה ( . ( 1972 - 1971 השני , בדרגה זהה , מוחמד צדקי מחמוד , שימש מפקד חיל האוויר המצרי מאז 1953 והודח מיד לאחר סיום מלחמת ששת הימים ביוני . 1967 זיכרונות אלה פורסמו במסגרת מכלול הזיכרונות של בכירים בצבא המצרי על חלקם במלחמת ששת הימים . לדבריהם , על שני קרבות האוויר בין מצרים וישראל לא פורסם דבר במצרים . המצרים איבדו בהם גם את המטוסים וגם את הטייסים , נוכח היתרון שהיה לטייסים הישראלים , למטוסיהם ולחימוש שלהם . שני הקרבות הללו הוכיחו , לדברי ראש המודיעין הצבאי , את חולשת חיל האוויר המצרי ואת נחיתותו מול מקבילו הישראלי , כפי שבאו לידי ביטוי מאוחר יותר , במלחמת ששת הימים . הם גם הוכיחו למצרים כי הם חסרים אמצעי שליטה אוויריים מתאימים . ראש המודיעין הצבאי לא פירט בזיכרונותיו מעבר לכך , אך ציין כי במצרים לא פורסם דבר על אודות שני קרבות אלה , והם נשארו חסויים . לעומתו הרחיב מפקד חיל האוויר במידע על האירוע שבו היו מעורבים הטייסים הסובייטים . הוא לא התייחס כלל לאירוע שבו היו מעורבים הטייסים המצריים . מפקד חיל האוויר המצרי תיאר את ההתרחשות במסגרת היחסים ששררו אז בין מצרים לברה " מ בתחום הרכש . הוא הצביע על כך שלעתים ניסתה ההנהגה הסובייטית לנצל את אספקת האמל "ח למצרים כמנוף לחץ על הנהגתה . לדבריו , ברה " מ סיפקה אז למצרים מטוסי קרב חדשים מדגם מיג ; 19 ולטענתו , טייסים מצרים שהתאמנו על מטוס זה בברה " מ ( שהיה מעין דור ביניים בין מטוס המיג 17 למטוס המיג 21 וסבל מבעיות מבצעיות וטכניות שונות ) , גילו כי במטוסים שנמסרו למצרים היו חסרות מערכות שונות , כגון מערכת התרעה ומערכת הנחייה לטילים . החוסרים דווחו כמובן לדרגים הבכירים ביותר במפקדת חיל האוויר ועל רקע זה ניטש ויכוח בין המצרים לסובייטים . אלה האחרונים לא קיבלו את טענות המצרים וטענו כי הם אינם יודעים להטיס את המטוסים כראוי . הם החליטו לשלוח את טייסיהם להטיס אותם כדי להוכיח זאת . כך אירע , על פי המקורות המצריים , שב 19 - בדצמבר 1966 המריאו מבסיס מליז ( ביר גפגפה , רפידים ) שני מטוסי מיג 19 מצרים , מוטסים על ידי טייסים סובייטים , במטרה להפגין בפני המצרים את ביצועיהם . על פי מקור אחר המריא מבנה של שישה מטוסי מיג , 19 ארבעה מהם מוטסים בידי טייסים סובייטיים ושניים נוספים על ידי טייסים מצריים ; ולאחר זמן מה חזרו לבסיס שני המטוסים שהטיסו המצרים . המטוסים שהטיסו הסובייטים נשארו באוויר . על פי המקורות המצריים , הם לא חזרו לבסיס אלא נתקלו במטוסי חיל האוויר הישראלי , שתקפו אותם והפילו אותם , וכתוצאה נהרגו הטייסים הסובייטים . על פי אותו מקור , התנהל הקרב באזור כונתילה . לפי המקורות המצריים האירוע הביך את הסובייטים . הם ביקשו מנשיא מצרים עבד אל - נאצר שישתיק את האירוע , ואכן נאצר הורה לא לפרסם את הידיעה במצרים . המקורות מציינים שהם הופתעו מכך שגם ישראל לא פרסמה דבר בעניין אירוע זה , והניחו שברה “ מ ביקשה זאת גם מישראל . המצרים כינו אותו “ האירוע המביך “ ( פאדיחה בערבית ) של ה 19 - בדצמבר . 1966 התקשורת הישראלית לא פרסמה את התקרית הקרב הראשון שאליו התייחס ראש המודיעין הצבאי , נגד טייסים מצריים , הוא ככל הנראה הקרב של 29 בנובמבר . 1966 אשר לקרב השני ( לכאורה ) , יש להדגיש מספר נקודות המשותפות לכל שלושת המקורות , שהם בלתי תלויים ועצמאיים לחלוטין : א . הוא התרחש בדצמבר , 1966 וליתר דיוק ב 19 - בחודש ( " הפאדיחה של ה 19 - בדצמבר . ( " 1966 ב . טייסים סובייטיים הם אלה שהטיסו הפעם את מטוסי המיג 19 ולא , מצרים כמו בקרב ב 29 - בנובמבר . ג . הרקע והסיבה לאירוע לא היו קשורים לישראל ולכוונות מבצעיות נגדה . ד . הנושא לא התפרסם כלל בתקשורת המצרית והסובייטית , ונשאר סוד הידוע למתי מעט . מאחר ולנו לא הייתה כל מעורבות בעניין , ובאותו יום לא התרחש קרב אווירי כלשהו בזירה המצרית , ומאחר שלדברי המקורות המצרים המטוסים לא שבו לבסיס ( בין אם בגרסה של שני מטוסים , או בגרסה של 4 מטוסים , שיתכן והיא מוטעית ) - הרי שניתן להניח כי האירוע קרה מסיבה אחרת , בין אם בשל תקלה טכנית או בשל טעות אנוש , שגרמו כנראה להתרסקותם . המצרים הניחו הנחה הגיונית - שהמטוסים שהרחיקו עד הגבול עם ישראל , נתקלו במטוסי חיל האוויר והופלו על ידם - כפי שקרה קודם לכן , ב 29 - בנובמבר . הם רק לא הבינו מדוע האירוע לא פורסם בתקשורת הישראלית , והניחו הנחת קונספירציה , שגם ישראל , כמצרים , נענתה לבקשת ברה "מ שלא לפרסם את המקרה . הם לא חשבו שאי הפרסום נבע מכך שלא היה כל קרב אווירי שבו הייתה ישראל מעורבת , ולכן אפשר שהדבר נובע מסיבות אחרות . הקביעה המצרית שהמטוסים הופלו על ידי מטוסים ישראלים עשויה להצביע על כך שהמצרים , וכנראה גם הסובייטים , לא ידעו אז את הסיבה האמיתית לנפילת המטוסים . זיכרונות המפקדים המצרים הבכירים על מלחמת ששת הימים וחלקם בה תרמו לחשיפת אירוע , שכנראה התרחש בדצמבר , 1966 שבו נהרגו טייסים סובייטים במצרים כשהם מטיסים מטוסים מצריים , והוצנע לבקשת ברה " מ . באופן דומה נהגו הסובייטים באירוע נוסף - לאחר הפלת חמשת מטוסי המיג 21 שלהם בקרב האווירי שהתנהל מול מטוסי חיל האוויר ב 30 - ביולי 1970 ( מבצע " רימון . ( " 20 אכן , יש עדיין דברים נעלמים במלחמותינו שלא נחשפו , אפילו לאחר יותר מ 50 - שנה . הערות למאמר מתפרסמות בגיליון האינטרנט . שני הקרבות הללו הוכיחו , לדברי ראש המודיעין הצבאי , את חולשת חיל האוויר המצרי ואת נחיתותו מול מקבילו הישראלי , כפי שבאו לידי ביטוי מאוחר יותר , במלחמת ששת הימים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help