sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:549

הוא למשל אזכור התייבשות השילוח בעת המלחמה הן בנאומו של יוספוס לנצורים בירושלים ( מלח' ה 410 – 409 ) והן בדברי התוספתא ( פרה ט , א - ב ) . יש ששני הקורפוסים משמרים את זכרן של דמויות מרכזיות או משניות משותפות . למשל , גוריון בן ניקומדס , הנזכר אצל יוספוס כמתווך בין היהודים לרומאים באפיזודה שנכרכה בראשית המרד הגדול ( מלח ' ב . ( 451 אצל חז " ל נזכר נקדימון בן גוריון ( בבלי , גיטין נו ע " א ) , כנראה אותו אדם , כעשיר מופלג שהיה יכול לספק את כל צרכיה של ירושלים שנים רבות אילולי שרפו המורדים את מחסני המזון בעיר . דוגמה אחרת הוא זכריה בן אמפיקלאוס , הנזכר אצל יוספוס כמנהיג הקנאים ( מלח ' ד 225 ) ואצל חז "ל הוא מופיע בשם זכריה בן אבקלוס כמי שהיה אחראי לביטול הקרבת הקרבן לשלום הקיסר , ובכך בעקיפין לחורבן המקדש ( איכ " ר ד , ב ; בבלי , גיטין נה ע " ב - נו ע " א ; השוו תוספתא , שבת טז , ז ) . מקרה אחר הוא שמעון בר קטלא הנזכר אצל יוספוס כאחד ממנהיגי האדומים ( מלח ' ד 283 – 270 , 235 ) וכגיבור מגיבורי המרד ( מלח ' ה , ( 148 ו ; 249 ואפשר שהוא הוא בן הרוצחן ( הנזכר פעם אחת במשנה סוטה ט , ט ) . עוד דוגמה מצויה בפס " ר ( כט - ל ) , שם נזכר גיבור ושמו אביקה בן גבותי , הנלחם בכל עצמתו ברומאים . אם אכן מדובר כאן באדם הנזכר גם אצל יוספוס - חגירא בן נבטאי ( מלח ' ה - ( 474 אזי שרד זכרה של אישיות אותנטית מתקופת המרד בתוך מדרש המאוחר במאות שנים מן המאורעות . מקרה מיוחד בהקשר זה הוא שמעון בן גמליאל - יוספוס עצמו הכירו , והוא אף דמות דומיננטית חשובה בספרות חז " ל . שמעון בן גמליאל היה אביו של רבן גמליאל , הרוח החיה של בית המדרש ביבנה , שהוא מקור צמיחתה של מסורת חז " ל . הוא היה מהאבות המייסדים של שושלת הנשיאים שממנה יצא רבי יהודה הנשיא עורך המשנה , וששימשה הנהגה רוחנית ומדינית של יהודי ארץ - ישראל עד המאה הה ' לספירה - מעל שלוש מאות שנה . אין כל דמיון בין הדברים שיוספוס מספר על שמעון בן גמליאל לבין מה שנאמר עליו במקורות חז " ל , אך זהו מקרה יחיד שבו גיבור ידוע ומפורסם מספרות חז " ל מופיע בשמו בספרו של ההיסטוריון היהודי . כדי לנסות להסביר את קיומן של המקבילות שתיארנו זה עתה , שנוצרו לדעתנו בלי מקור ספרותי משותף , יש לאפיין תחילה , בקיצור נמרץ , את שני המקורות שבהם אנו עוסקים בהקשר המיוחד של מסורות החורבן . ג . תיאור המרד אצל יוספוס בעת שכתב יוספוס את מלחמת היהודים הוא שימש היסטוריון המתעד את תולדותיה של המלחמה שזה עתה היה עד לה . על פי מיטב המסורת של כתיבת היסטוריה מעין זו ( ראו מלח ' א , ( 16 – 15 שההיסטוריון 18 ראו בערך התייבשות השילוח . 19 ראו בערך ימי הדמים בראשית המרד הגדול . ואולם במקבילה של חז " ל לאותה אפיזודה ( שיר השירים זוטא ח , יד ) , אין מחברי המדרש מזכירים אותו . 20 ראו בערך שרפת אוצרות התבואה , ובנספח נקדימון בן גוריון שם . 21 ראו עליו עוד בערך ביטול הקרבן לשלום הקיסר . 22 ראו בערך אלעזר בן דיניי בכרך א . הזיהוי של קמצא ובר קמצא של הבבלי ( גיטין נה ע " ב ) או כמצא וכמצורא של המדרש ( איכ " ר ד , ב ) עם קומפסוס בן קומפסוס הנזכר אצל יוספוס ( ח " י 33 ) הוא ספקולטיבי בהרבה . 23 וראו הערך גיבורי המלחמה ברומא . 24 ראו בערך שמעון בן גמליאל .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help