sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

בתוך 170 דקות , בבוקר ה 5 - ביוני , 1967 הושמד רוב רובו של חיל האוויר המצרי במתקפת פתע אווירית שכונתה “ מוקד ” , שתוכננה בקפידה זה חמש שנים . יותר מ 330 - מטוסים מצריים הושמדו , מתוכם 311 על הקרקע והיתר בקרבות אוויר . בשלושה גלי תקיפה רצופים נמחקו 14 שדות תעופה ו 23 - תחנות מכ ” ם ואתרי נ ” מ , כרבע מטייסי חיל האוויר המצרי נהרגו - והמלחמה הוכרעה . המבצע , שהחל בשעה , 7 : 45 הסתיים בשעה 10 : 35 כשהודיע מפקד חיל האוויר הישראלי מרדכי הוד לרמטכ ” ל יצחק רבין : חיל האוויר המצרי 1 חדל להתקיים ” . לא הייתה זו מתקפת הפתע האווירית הראשונה בהיסטוריה על בסיסי חיל אוויר . הגרמנים תקפו את בסיסי חיל האוויר הפולנים ב , 1 . 9 . 1939 - עם פרוץ מלחמת העולם השנייה , ולאחר מכן ב , 22 . 6 . 1941 - עם הפלישה לברה ” מ . גם בריטניה וצרפת תקפו בנובמבר 1956 את בסיסי חיל האוויר המצרי במסגרת “ מבצע מוסקטר ” . באף אחת מהדוגמאות הללו לא הוכרעה המלחמה בזכות המתקפה האווירית לבדה , ולא הושמד כמעט לחלוטין חיל האוויר המותקף . ההצלחה לא הייתה רק ביחס לעבר , אלא גם ביחס להווה ולעתיד . במקביל למבצע “ מוקד ” תכנן הצבא המצרי מבצע מקביל להשמדת חיל האוויר הישראלי . המבצע לא יצא אל הפועל שכן חיל האוויר המצרי הושמד על הקרקע , אבל גם לאור ניתוח המספר המצומצם של הגיחות ההתקפיות שהוא ביצע , קרוב לוודאי שגם אם היה תוקף ראשון הוא לא היה נוחל הצלחה . ארבע שנים לאחר מכן ניסו הפקיסטנים לחקות את המבצע הישראלי נגד הודו השכנה , אך נחלו כישלון מחפיר . יאק וסברון הגיעו למסקנה כי יתרונם המספרי של חילות האוויר הערביים יחייב את צה " ל לחפש פתרון התקפי , שפירושו הכרעת הקרב באמצעות פגיעה במטוסים בבסיסיהם - בטרם ימריאו ובטרם תבוא לידי ביטוי עדיפותם המספרית ובמקרים רבים גם הטכנולוגית . המשימה הייתה גיבוש תוכנית המתאימה ליכולותיו המבצעיות של חיל האוויר הישראלי ומסוגלת למקסם אותן מול מקביליו העדיפים עליו מספרית סוד הצלחתו של מבצע “ מוקד” חמש שנים טרחו סרן רפי סברון ורס ” ן יעקב (“ יאק ” ) נבו ז ” ל על התוכנית בעבודת נמלים מאומצת . זו כונתה בתחילה “ רות ” , לאחר מכן “ תלם” ובגלגולה הסופי - “ מוקד ” . השניים מצאו לא מעט פגמים בתוכנית הקיימת , 2 והחלו בתחילת 1962 לתכנן אותה מבראשית . מבין חילות האוויר של מדינות ערב , המצרי היה הגדול והמתקדם ביותר . מאות מטוסי הקרב , רובם המכריע מהדגמים המתקדמים ביותר של ארסנל הנשק הסובייטי - מיג 19 , 17 ובעיקר 21 והמפציצים הסילוניים הכבדים טופולב 16 ואיליושין - 28 היוו איום משמעותי ביותר על מדינת ישראל 3 בכלל ועל חיל האוויר בפרט . בדצמבר 1958 הוכנה התוכנית הראשונה בחיל האוויר לתקיפת שדות התעופה של מצרים וסוריה . התוכנית , “ מבצע רות ” , נועדה להשמיד את 4 מירב המטוסים ולפגוע במתקנים , והייתה בוסרית וכללית מאוד . יאק וסברון הגיעו למסקנה כי יתרונם המספרי של חילות האוויר הערבים יחייב את צה ” ל לחפש פתרון התקפי , שפירושו הכרעת הקרב באמצעות פגיעה במטוסים בבסיסיהם - בטרם ימריאו ובטרם תבוא לידי ביטוי עדיפותם המספרית ובמקרים רבים גם הטכנולוגית . המשימה הייתה גיבוש תוכנית המתאימה ליכולותיו המבצעיות של חיל האוויר הישראלי ומסוגלת למקסם אותן מול מקביליו העדיפים עליו מספרית . תוכנית “ מוקד ” פורסמה 5 לראשונה בחוברת שפורסמה בסוף . 1964 היא התבססה על שלושה עקרונות מרכזיים : מודיעין על יכולות האויב , השגת הפתעה מוחלטת תוך שימוש באמצעי הטעיה וחשוב מכל - ריכוז הכוח האווירי . סברון ונבו החלו להפעיל במרץ את כל יחידות החיל כדי לצקת תוכן בשלושת קודקודיו של המשולש הזה . האתגר המודיעיני היה הראשון . יחד עם סא ” ל זאב לירון , קצין המודיעין של החיל , החל איסוף המידע : כלי הטייס בשירות מדינות ערב , יכולת הנשיאה שלהם , טווחי הפעולה , מסלול ההכשרה של הטייסים וחייהם , יכולותיהם המקצועיות בקרבות אוויר ובמשימות הפצצה . נלמדו ערוצי הקשר , מערכות המכ ” ם והשליטה האווירית , נוהלי ההזנק , הפיקוח והיירוט , זמני התגובה של מערכות מכ ” ם והגובה המינימלי שבו יוכלו לאתר מטוסים מתקרבים , וכן 6 פרקי הזמן הדרושים להעברת הוראות ממפקדה למפקדה . לתשומת לב מיוחדת זכו שדות התעופה . הם מופו בקפדנות , שויכו לטייסות המתאמנות בהן , ובייחוד נלמדו פרטי המסלולים , כיווניהם , מידותיהם , התאמתם לסוגי המטוסים ובעיקר החומר שמהם נסללו . להשגת המידע הזה פעל חיל האוויר ברציפות בשנות עיבודה של תוכנית “ מוקד ” . מטוסים הוזנקו למדינות ערב כדי למדוד את פרקי הזמן הדרושים להפעלת מערכות המכ ” ם , הנתונים עובדו כדי למצוא את הפרצות במערכות ההגנה האווירית וברשת ההגנה של תחנות המכ ” ם . מטוסים אחרים , בעיקר ה ” ווטורים ” ארוכי הטווח ושני מטוסי מירז ’ בעל המספרים הסידוריים ” 98 “ ו , ” 99 “ נשלחו לצלם את שדות התעופה . אלה צילמו מגבהים שונים שדות תעופה בכל המזרח התיכון : מדמייר שמצפון לדמשק ועד לקהיר במערב , 7 כולל מפעל 333 של התעשייה הצבאית המצרית , שבו יוצר נשק סודי . תוצאות צילומי האוויר העשירו מאוד את מסד הנתונים המודיעיניים , שליקטו בשקדנות רבה מתכנני “ מוקד ” , בתחום הרגיש ביותר של המבצע - שדות התעופה עצמם . שני גורמים נותרו בעייתיים : שדות התעופה באינשאס שבפרברי קהיר ובאבו סוויר . הראשון היה בנוי ממסלולים רחבים מאוד , פי שלושה מהרוחב המקובל , ואילו בשני נבנו המסלולים מבטון מזוין , שהקשה במיוחד על פגיעה באמצעות הפצצתם . במאמץ רב נפתרה התעלומה של אינשאס : בוני הבסיס

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help