sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

כשהמטוס גמר את פס כניסתו ונטה הצדה בדרכו חזרה . כאשר הטכניקה השתכללה , ובמקום תמונה אנכית יחידה ניתן היה להפעיל שלוש מצלמות בו - זמנית , כלומר לקבל כיסוי אנכי במרכז ועוד שתי תמונות אלכסוניות , אחת לכל צד - גדל מאוד הסיכוי למלא את משימות הגיחה . מדור הפענוח זכה להוקרה רבה על מיעוט טעויותיו . לכך תרמה המצוינות של קציניו , מסירותם למשימה הקשה והמאמצת תחת לחץ . חלק מההצלחה טמון היה בשיטת ה ” ביקורת השנייה ” , שבה חוקר בודק את עצמו או אחר בודק אותו , שהונהגה בענף בכלל כדרך עבודה . השאיפה לאמינות המידע שהענף הוציא , זכתה הן לשבח והן לביקורת . באחד מביקוריו של ראש אמ ” ן בענף אמר : “ לוץ , אתה מוכרח ללמוד למרוח ! אל תשכח את הכלל , The best is ‘ . ’” the enemy of the good לוץ ניסה לקחת לקח זה לליבו , ותלה שלט שאלה מילותיו בקיר מול שולחנו . בביקור הבא האלוף אהרון יריב כתב על השלט : “ בהוקרה ללוץ על שמירת סטנדרטים גבוהים ” . בתחום הפענוח והשימוש בתצלומי אוויר הונהגו כמה חידושים : מפות תצלום , כלומר פסיפסים מורכבים ממספר תצלומים , שעליהם סומן ומאוחר יותר הודפס מידע נוסף , כגון סימון ביצורים , עמדות ושדות מוקשים , דרכים או נתיבים , ורשת קואורדינטות ( ככל האפשר ) . כן הונהג אביזר “ לוץ תצ ” א ” – לוח מלבני מפלסטיק שקוף בגודל של תצלום , שלאורך שוליו היו אותיות ומספרים למתן קואורדינטות בתוך תצלום מסוים , לאפשר ציון מדויק של עצם , לשיחה טלפונית בין מפענחים . שאלות של עבירות מחקר עבירות - מפות העבירות עברו שינויים רבים במשך השנים , וניצבו כמה בעיות בדרך לקביעתן : 1 ) מהו הרכב המשמש אמת מידה לכושר חציית שטח שלא בדרכים ? 2 ) כמה דרגות דיוק ניתן לספק באמינות נאותה ? ( עביר ללא קושי , עביר בקושי או בלתי עביר ) . 3 ) מהו קנה המידה של המפה המתאים למשימה ? 4 ) למי מיועדת המפה ? לקמ ” ן ולמפקדיו ? לסייר המנווט את הכוח ? לנהג ? בהתחלה ייצרו מפות עבירות בקנה מידה , 1 : 20 , 000 לאמת מידה שימש ה ” קומנדקר ” נושא הנשק , והיו שלוש דרגות עבירות : טוב , בינוני ובלתי עביר . לבסוף הייתה אמת המידה הרכב הזחלי ( הטנק ) . סומנו עבורו נתיבים אפשריים בשטח בלתי עביר , וכן מכשולים בשטח עביר כללית . קנה המידה היה . 1 : 50 , 000 ברבות השנים פותחו כלי עזר למפות עבירות או למפות תצלום : “ לוח תכסית” - דף המציג את מראה השטח בתצלום קרקעי , תוך הבלטת המכשולים ( סלעים גדולים , חומות , מדרגות , אבנים וכו ’ ) . בנוסף היה תצלום אנכי מהשטח המתואר בתצלום הקרקעי , וכן הסבר מילולי על אופי התכסית , כולל מידות המכשולים . ענף 1 נתבקש לנסות ולמצוא מעברים להפתיע את האויב על - ידי חצית שטחים הנחשבים כבלתי עבירים . לצורך זה נוהלו הרבה “ ניסויי עבירות ” בעיקר עבור זחל ” מים או טנקים בחצית שטחים מסוגים שונים , כגון שטחי בזלת או נחלי מים . ניסויים אלה בוצעו בשיתוף פעולה עם תח ” ש ( ענף תורת חיל שריון ) , והופקו סרטים להדרכה כיצד טנקים יכולים להתגבר על מכשולים . לניסויים כאלה קדם מחקר ואיסוף מודיעיני על אודות המכשולים בשטח האויב , וכן חיפוש בתצ ” א של שטחים בתחום ישראל , דומים ככל האפשר , לביצוע הניסויים . מבין ההישגים החשובים של מחקרי עבירות נמנה רק שניים : א . מציאת ציר תנועה רצוף לאורך הוואדיות מהמרחב שמצפון לאילת ועד שרם א - שיח . הציר נקרא אחר כך “ הציר של חטיבה . ” 9 השימוש בציר זה במבצע סיני היה הפתעה לכוחות המצריים שהחזיקו במצרי טיראן , הסוגרים את היציאה ממפרץ אילת . ב . הצבעה על אפשרות לחצות את ים החולות בוואדי חרידין , בין הכוחות באזור אל - עריש לבין המערך המבוצר של אום כתף ואבו עגילה על הציר המרכזי , במגמה להגיע לביר לחפן וכך לנתק את הציר המחבר בין ריכוזי הכוחות המצריים . לחיזוק האמינות של שימוש בציר זה נוהלו ניסויי עבירות בשטח הישראלי ( אזור ואדי אביאד ) בו היו חולות סוללתיים כאלה . ואומנם במלחמת ששת הימים כוחותיו של האלוף יופה עברו בציר ואדי חרידין , להפתעת המצרים . נחקרו עוד אפשרויות מפתיעות לחדירה ולמעברים . למדור עבירות היו עוד משימות שונות , אך להלן שימוש חריג בו : כשענף 1 היה מופקד על “ מלחמת המים ” , נערך במדור עבירות סקר השטחים בלבנון הראויים לעיבוד חקלאי . זאת כדי שתהיה יכולת להעריך כמה מים יכולים הלבנונים לתבוע לעצמם בצדק לצורכי השקיה . המלחמה על המים במסגרת פעילויותיו העל - זירתיות של הענף הורכבו מדי פעם צוותים למשימות מיוחדות . בזמנו ענף 1 היה פעיל מאוד במתן מידע לתכנון מבצעי ראש אמ ” ן לשעבר , האלוף אהרון יריב . השאיפה לאמינות המידע שהענף הוציא , זכתה הן לשבח והן לביקורת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help