sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המדינה כבמה לעיצוב ולביטוי של המורשת , התרבות והזהות היהודיות , והן למועקה תולדת הקרע מהדת , שבעבר הייתה הבסיס העיקרי לחיים קהילתיים פוליטיים יהודיים . השער ממפה את ההגות החילונית על בסיס חלוקה בין מי שבוחנים את המדינה היהודית באמצעות ניתוח הקשור למדינה ובין מי שבוחנים אותה באמצעות ניתוח הקשור ליהדות . הנמנים עם הקבוצה הראשונה גוזרים את עמדתם מעקרונות אוניברסליים כלליים הנוגעים לאופייה של מדינת הלאום באשר היא . יש בהם התומכים במדינה יהודית משום צידוקים אתיים ופוליטיים הנוגעים לרעיון של מדינת לאום וזכאות להגדרה עצמית לאומית ליהודים , ויש המתנגדים לאופייה היהודי של המדינה משום הסתירה שהם רואים בין צביון יהודי ובין מדינה חילונית ומשום ההדרה של מי שאינם יהודים . מנגד , ההוגים הנמנים עם הקבוצה השנייה , תומכים כשוללים , מבססים את טענותיהם על המשמעות האימננטית שהם מייחסים ליהדות מתוך ניתוח התוכן המיוחס לה לשיטתם . היחס בין שערי הספר הוא של " שפה אחת ודברים אחדים " . כלומר , כל חלקי הספר מכוונים להצגה שיטתית של העמדות העיקריות הרווחות במחנות השונים ביחס ליהדותה של מדינת ישראל . ואולם מימוש המטרה המשותפת הושג באמצעות מתודות שונות שנקטו המחברים : השער העוסק בקהילה החרדית מציג בפירוט את הזרמים התאולוגיים החרדיים העיקריים מהפרספקטיבה של יחסם למדינה מאז הקמתה . השער העוסק בציונות הדתית מתאר דגמים מחשבתיים של התייחסות אל המדינה , כמו שהתפתחו בקהילה הדתית על רצף הזמן ובסמוך לאירועים היסטוריים . שני השערים הללו נוקטים מתודה היסטוריוגרפית : הם ממפים את העמדות מתוך ההקשר ההיסטורי והחברתי שבו הן גובשו . בכך מודגשים יחסי הגומלין הדינמיים בין ההשתלשלות וההתפתחות של הסיפור הציוני ישראלי בשני הדורות האחרונים ובין העמדות שננקטו ביחס למדינה . השער העוסק במחנה החילוני מתמקד בניתוח עמדותיהם של הוגים חילונים מרכזיים מתוך סיווגם האנליטי לקטגוריות רחבות . זו עבודה חלוצית הפורשת את המנעד הרעיוני הקיים של ההגות החילונית כלפי המדינה . בעתיד יידרש מחקר נוסף שיבחן את הזיקה שבין העמדות של הוגים אלו ובין המציאות הפוליטית והחברתית .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help