sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתיחה ידידיה צ ' שטרן מהי " יהדות " ? בנות ובני הדורות הקודמים חיו את יהדותם כביטוי של ייחוד רב ממדי : דתי , לאומי , חברתי ותרבותי . בעבורם ההתקיימות הפיזית , הרוחנית והתודעתית של היהודים כקבוצה מובחנת ניזונה מכל רכיבי הזהות האמורים גם יחד כמהות אינטגרטיבית אחת , בלי שיבחינו ביניהם . ואולם שורה של שינויים מהותיים באורחות החיים של יהודים בדורות האחרונים הביאו לידי היפרדותה של חבילת הזהות הזאת . בולטים בהם שניים . ראשית החילון . מרכזיותו של הרכיב הדתי בזהות היהודית הייתה ברורה מאליה מאז ומתמיד . כך היה בכל גלגוליו של העם : לנוכח המקדש , בחורבנו ובהיעדרו ; כשזכינו לשלטון עצמי וכשהתפזרנו בין האומות ; בעתות של פריחה , צמיחה ותור זהב וכן בעתות של ניוון , נסיגה ושמד ; בגלויות שבמערב ובגלויות שבמזרח . ואולם במאתיים השנים האחרונות לערך ניכרת דומיננטיות להעדפה יהודית חדשה : בני ובנות הקבוצה מעוניינים בשימור זהותם הייחודית באמצעות הדגשה של רכיבי הלאום , החברה והתרבות ( או מי מהם ) , אך רבים מהם דוחקים מעל פניהם את הרכיב הדתי . ואכן , " בניגוד לפורשים מדרכה של הדת בדורות עברו , שבדרך כלל התרחקותם סימנה את רצונם להתפשט מזהותם היהודית הכוללת , המוני היהודים שבוחרים בדורות האחרונים באורח חיים חופשי ממחויבות דתית — ה ' חילונים ' — אוחזים בזהות יהודית מלאה ובלתי מתפשרת " . בשבילם הדת איננה רכיב הכרחי של הזהות היהודית . הם אינם חלק מהקהילה היהודית הדתית , אך הם בשר מבשרו של הציבור היהודי במובנים אחרים . שינוי זה הוא קו פרשת מים בהיסטוריה של היהדות , שכן הוא מחדד עד מאוד את שאלת מהותה של היהדות . הריבוי של עמדות כלפי הדת בתוך הקבוצה המזוהה והמזדהה עם היהדות בדורנו יוצר מחנות רעיוניים וחברתיים של יהודים החלוקים זה עם זה בשאלות 1 ראו ידידיה שטרן , " מבוא " , בתוך : יצחק ברנד , מיהו חילוני ? קריאות הלכתיות , ירושלים : המכון הישראלי לדמוקרטיה , תשע " ב , עמ ' . 13

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help