sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

הפועלות , וכדברי קאטו הזקן : " רק את הנחוץ קנה , לא כל מה שיש לך חפץ : מה שלא נחוץ - יקר , אף אם הוא נקנה בפרוטה ! " . 148 איכות החיים איננה נמדדת בכמות אבסולוטית של אושר נצבר השואף לאין - סוף . תחושת אושר היא חוויה רגשית - חושית הרוחשת ( שלווה , חופש , שחרור וכו ' ) באיכות החיים למשך קצוב העולה ויורד באיכותו ובתדירותו בהווה הנמשך . זוהי חוויה יחסית למצבו הקונקרטי של היחיד הסובייקטיבי וקהילתו במרחב . היא יחסית לתפיסת ה " אני" הרציף היחידני את עצמו בקהילתו ובסביבתו ובהתאם למצבו ההווה . תחושות שלווה ואושר הן סובייקטיביות המורכבות ממארג פעילויות בעלות גוונים וסוגים של התחוללות חושים ורגשות בסינכרון עם המחוללים המרחיבים באנרגיית החיות של היחיד במשך התופעה . מנעד האיכות של גוני האושר נע מרגיעה , שלווה ושמחה על כל אופניה ועד לאהבה - פתיחתה של מניפת כוליות אנכי להימזגות אפיפנית - טרנסצנדנטית בהתרחשות , כשיר ההלל של שלמה אבן גבירול : " זאת המנוחה והנחלה , / אשר אין תכלית לטובה ויפיה / - וגם זבת חלב ודבש היא , וזה פריה " . 149 הוגים רבים הלכו בראייתם אחורה בשלשלת הסיבות , מתוצאה לסיבתה , והגיעו עד אלוהים הרוחש באופן אימננטי , רוחש כמקור ראשון , כעצם האחד והיחיד , הקבוע , ראשית ושלמות כול . בראייתו של בנדיקטוס שפינוזה , הסבר התופעות מאיץ מהר אל עבר המקור , העצם , אל האלוהים עצמו כהסבר לתופעות . שפינוזה השתמש ברעיון העצם כמנוף להסבר פשרה של המציאות , ולכן גם מרב הוכחותיו שואפות במהירות מסחררת ומסנוורת אל העצם הראשוני . להבדיל משפינוזה האהוב , בקונטרס זה אני מבקש , מחד גיסא , להרחיב את 148 לוציוס אנאוס סנקא , מכתבי מוסר ( תרגום : א ' קמינקא ) , תל - אביב – יפו , , 1942 עמ ' . 86 149 שלמה אבן גבירול , כתר מלכות , שיר כז , ירושלים , , 1948 עמ ' נו .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help