sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

שורש תפיסת " טוב " ו " רע " מונח כבר בראשית הטקסט התנ " כי : "ועץ החיים בתוך הגן , ועץ הדעת טוב ורע " . עוד מלפני אכילת פרי עץ הדעת פעלו והתחוללו חיים ממשיים השלובים בידיעת הטוב והרע , אך תפיסת הטוב והרע הייתה שונה ואחרת מהתפיסה שלאחר האכילה , כפי שאראה בהמשך . מאותה העת , בן האנוש מחפש את דרכו לגאולתו - מ " בני - האלהים " ו " הנפלים " לנח ; לאחר מכן לאברהם ולאחריו משה הנביא , משחרר העבדים העברים הנושאים בתודעתם שעבוד הצרוב עמוק ובחוזקה בתפיסה הייררכית - דואלית סיבתית , תפיסת עבד למלך - אל . לכן המהפכן , המנהיג הנבואי משה , מציב להם באותות ומופתים את מושגי ה " טוב " כציות ויישום רצון האל , במחשבה ובמעשה כאחד . משה כשליח האל מבטיח לעבדים הישראלים " טוב " עליון : " אם בחקתי תלכו ואת מצו תי תשמרו ועשיתם אתם . ונתתי גשמיכם בעתם ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה יתן פריו . והשיג לכם דיש את בציר ובציר ישיג את זרע ואכלתם לחמכם לשבע וישבתם לבטח בארצכם . ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבר בארצכם " , ולעומת זאת , " רע " עליון : " ואם לא תשמעו לי ולא תעשו את כל המצו ת האלה . ואם בחקתי תמאסו ואם את משפטי תגעל נפשכם לבלתי עשות את כל מצו תי להפרכם את בריתי . אף אני אעשה זאת לכם והפקדתי עליכם בהלה את השחפת ואת הקדחת מכלות עינים ומדיבת נפש וזרעתם לריק זרעכם ואכלהו איביכם . ונתתי פני בכם ונגפתם לפני איביכם ורדו בכם שנאיכם ונסתם " . על פי תפיסת הקבלה , ה " טוב " וה " רע " הוכנסו לתוך עולם הבריאה האלוהי המתגלגל ומשתלשל לעולם היצירה אלי עולם העשייה , הוא עולם מלכות הממשות הטובל בקליפות הלא טהורות אשר בהן 41 בראשית ו , ב - ד . 42 ויקרא כו , ג . 43 שם כו , יד .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help