sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

העצם - הוא " מה שהנו " - אינו נאמר על שום דבר אחר ואינו נמצא בשום דבר אחר , מכיוון שיש לו קדימות ביחס לכל הדברים הנאמרים על הנושא וגם ביחס לכל הדברים הנמצאים בנושא . איוך האידאות האפלטוניות לאפיוני מציאות , לעשר קטגוריות ( מאמרות ) , אפשר לאריסטו להסביר את הימצאותה הממשית של כל תופעה במרחב . שם העצם מאמת את התופעה אך לא מגדירה , לכן נדרשים עד כתשעה מושגים קטגוריים להגדיר את מהותה הייחודית המשתנה , האוחזת בכל משך התרחשותה , חיותה , בצורתה האידאית - קניינה הייחודי , לבושה כנפש - גוף חיה , עד למותה . אריסטו לא עסק בהתבוננות תאולוגית אמונית - דתית של אלוהים קבוע , מוחלט וראשיתי , ליצירת הסבר על אופן שליטתו בהתרחשות התופעות בדומה לתפיסה המיתית - תאולוגית בתאוסופיה הדתית של הדתות המונותאיסטיות . לראייתו , כאמור , כל אשר ניתן הוא להתבונן בתופעות כממשיות באמצעות תפיסת מציאות השזורה בתוך שפה המבדילה בטבעה בין מינים וסוגים של תופעות - חוויות , ומתוכה וממנה גוזר ומאייך את האידאות לקטגוריות ברורות המאפשרות להגדיר את העצם המוחשי המתכלה , שאינו נאמר על שום דבר אחר ואינו נמצא בשום דבר אחר , את " מה שהנו " . לתפיסתו , הכול כבר טבוע ב " מה שהנו " בכוח , ופעילויותיו בפועל הן מהותו הפועלת . אין בכוונתי להמשיך בהסבר על תורתו וראייתו של אריסטו . הדברים כתובים ומבוקרים לאורך ההיסטוריוסופיה של האנושות המערבית ובכללותה כיום ברחבי העולם . יופייה של תפיסה זו הוא בכך שאינה אוצלת באופן הייררכי , מ " למעלה למטה " , בהסברים תאוסופיים , את מהלכי הבורא בהתרחשות התופעות .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help