sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

הגוף הוא החומר שטומן בחובו בכוח את פעילות האדם , והצורה , דהיינו הנפש , היא שמממשת את האדם ומוציאה את הכוח לפועל . הנפש כצורה מעניקה לחומר את היכולת להתקיים ולפעול , והחיים מתאפשרים ומתקיימים רק משילוב זה של חומר וצורה שתכליתו להוציא את קיום מהותו של האדם מהכוח לפועל . כך ניתן לדבר על קיומו ופעילותו של אדם בשני מובנים נפרדים , האחד גופני והשני נפשי , אך במציאות אין הפרדה בין השניים והם בבחינת שתי דרכים להתייחס אל אותו הדבר . דוגמת ה " רוגז " של אריסטו ממחישה זאת כאשר ניתן לדבר על רוגז כעל " רתיחת הדם" במובן הגופני ועל " דחף להשיב כאב תחת כאב " במובן הנפשי , אך אלו הם רק שני אופני תיאור של דבר שהוא אחד ואחיד . לכן , לפי אריסטו , ההבחנה בין גוף לנפש אפשרית מבחינת הדיון , אך בממשות היא אינה מתקיימת ושני הדברים כרוכים זה בזה . אריסטו התבונן בשפה כמקור לתפיסת מציאות , ובאמצעות ניתוח השפה מול תפיסת המציאות בפועל הגיע להבחנה שכל "הדברים הפשוטים " ניתנים להגדרה ולהמחשה ממשית דרך עשר קטגוריות מושגיות . הקטגוריות הן למעשה מושגים המאפשרים את התמרת האידאות האריסטוטליות לתופעות ממשיות . אריסטו מתמקד בהבחנה בין ' הדבר שלא נאמר עליו דבר ואינו נמצא בדבר ' כמו שם עצם , לבין ' הדבר שנאמר עליו דבר ונמצא במשהו ' ( שם תואר ) . אריסטו "מסתפק בהדגשת התוכן המושכל של הצורה כעקרון של מהות הדבר " וממשיך וטוען " שממהותו של דבר נובעת בהכרח מציאותו " . 25 אריסטו , המטפיסיקה - ספר דלתא ( תרגום והסבר : מ ' דובאה ואביטל וולמן ) , מאגנס , ירושלים , עמ ' . 117 , 97

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help