sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

. 2 הקטגוריות של אריסטו אריסטו מגשר בין העולם התאולוגי לעולם האונטולוגי באמצעות הלוגוס ( השכל הפועל ) , האל , המושכל הראשון , המניע הבלתי מונע , העצם הנצחי הקבוע והבלתי משתנה . לעומת האל יש שני סוגי עצמים אחרים , העצמים המוחשיים הנצחיים הנמצאים מעל לגלגל הירח , שהם הכוכבים וגלגלי השמים , ומתחת לגלגל הירח העצמים המוחשיים הארעיים , כתופעות הטבע הרוחשות וכלות בארבעת יסודות הטבע ( אדמה , מים , אוויר , אש ) בעוד היסודות נשארים ואינם מתפרקים . לתפיסתו , הצורה של כל יסוד מכתיבה לו את מקומו ואת תכליתו . הוא סבור כי הזמן והיקום הם נצחיים והתכלית של הדברים מצויה בתוך עצמם . בפועל , אריסטו תופס את הקוסמוס באופן הייררכי המתגלגל מהעצם העליון , אל - שכל , נצחי , אחד וקבוע , דרך העצמים המוחשיים הנצחיים שמעל גלגל הירח , ויורד אלי העצמים המוחשיים הארעיים שמתחת לגלגל הירח . אריסטו התבונן בתופעות וראה את המשותף להן כאידאות המחוללות את התופעות הממשיות . אידאות אלו הן מושגים קטגוריים המאפיינים את כל התופעות הממשיות . להבדיל מתורת הנפש ( De Anima ) שלו , אשר בה הוא טוען " אמנם הנפש לא תוכל להיות בלי גוף , אבל היא גם לעצמה אינה מין גוף . אמנם היא איננה גוף , אבל דבר שבגוף , ולכן היא בקרבו " . מחד גיסא , לתפיסתו הנפש והגוף חד המה , תלויים זה בזה וניתן להבחין ביניהם בשיח התנהגותי , בהתבוננות , אך לא בממשות התופעה . מאידך גיסא , אריסטו מותיר במשנתו " פתח אחורי " להישארות הנפש בהיותה חלק ביסוד נצחי של הלוגוס , " השכל הפועל " . 24 אריסטופולס , על הנפש ( תרגום : אהרון קמינקא ) , דביר , תל - אביב , , 1949 עמ ' סז .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help