sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

מאז העת העתיקה ועד ימינו - אנו התמודדו פילוסופים עם שאלת ממשות התופעות . כבר הרקלייטוס ראה שהכול תנועה ושינוי , ודמוקריטוס ראה את ה " יש " בנוי מאטומים זעירים בלתי ניתנים לחלוקה . היום אנחנו יודעים בהתבוננות פנימה לתוך תא חי , ועוד יותר פנימה - לתוך אטום אחד בתוכו , או לכל אטום אחר בטבע , שיש בו אלקטרון הנע סביב גרעין המורכב גם הוא מתת - חלקיקים בתנועה . נפח האטום נראה ומוגדר עדיין כ " ריק " , שנעים בו תת - חלקיקים . הכול תנועה . מהו ה " ממשי " שאנו תופסים ואיך אנו תופסים אותו בהכרתנו ( מודעת ושאינה מודעת ) , אם כל התופעות משתנות כל הזמן ? איך אנו תופסים את המציאות החמקמקה של התופעות המשתנות תדיר ? איך תפיסתנו את התופעה מאששת לנו שהיא אכן קיימת כתופעה ייחודית , מתמידה וממשית ? דקארט , למשל , תפס את המציאות כסיבתית ודואלית ; סיבתית : מתגלגלת בזמן , מעבר להווה ולעתיד , בשרשרת בלתי פוסקת של סיבות ותוצאות . דואלית : מבדילה בין נפש לגוף ובין האדם ( ממשות , אונטולוגיה ) לאלוהים ( מעל הטבע , תאולוגיה ) . בניסיונותיו לברר את ממשות התופעות הגיע להבחנתו הידועה : " אני חושב , משמע אני קיים " . אך הממשות של דקארט תלויה בנקודת אישוש חיצונית . אלוהית . ו " רואה בבירור כי יש בעצם האינסופי , ממשות רבה יותר מאשר בעצם הסופי " . אחרים רבים אחריו , כמו קאנט , ברנטאנו , הוסרל ( , ( ego ראסל , מרלו פונטי ופסיכואנליטיקאים כמו פרויד ויונג , ניסו להגדיר ולאשש את הממשות , אך גם הם נשארו בתפיסה סיבתית ודואלית ללא הסבר מספק . אמנם מרלו פונטי כפנומנולוג הבחין 20 רנה דקארט , הגיונות : על הפילוסופיה הראשונית , ( תרגם : דורי מנור ) , ספרי עליית הגג , עמ' . 2006 , 82

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help